Tuulilasi

Uusi Seat Ibiza on kuin sisarmalli Leon – Suoraan luokkansa kärkeen?



Uusi Seat Ibiza on kuin sisarmalli Leon – Suoraan luokkansa kärkeen?

Seat on julkistanut ensimmäiset kuvat ja tiedot aivan uudesta b-segmentin Ibizasta. Autolle voi hyvällä syyllä povata menestystä, ja me kerromme miksi.
Teksti Niko Rinta, Max Lange
Kuvat Seat

Niko Rinta: Uuden Ibizan kuvat on julkistettu, mitä voimme päälle päin autosta sanoa?

Max Lange: Ensisilmäyksellä katsoin, että onko tuo Seat Leon. Ibizan muodot on tuotu hyvin lähelle Golfiin perustuvaa sisarmalli Leonia. Edessä Ibizassa on tuttu Seatin merkki-ilme, onneksi auton takana on kuitenkin uusia muotoja, jolla Ibiza erottuu selkeästi omaksi mallikseen.

Niko Rinta: Ibiza on tyypilliseen tapaan varmasti kasvanut joka suuntaan?

Max Lange: Kyllä ja ei. Seat on tehnyt Ibizalle saman tempun kuin moni muukin valmistaja on tehnyt b-segmentissä viime aikoina. Ibiza on kasvanut leveyttä tuntuvasti, peräti 8,7 cm. Myös akseliväli on 9,5 sentillä edeltäjään verrattuna. Hämmästyttävää on kuitenkin, että auton pituus ei ole kasvanut yhtään, vaan jopa lyhentynyt parilla millillä! Nämä kaikki toimenpiteet ovat siis muuttaneet Ibizan mittasuhteita parempaan suuntaan. Se ei myöskään näytä enää pikkuautolta.

Niko Rinta: Edellinen Ibiza esiteltiin jo vuonna 2008. Eroaako tämä uutuusmalli jotenkin muuten edeltäjästään?

Max Lange: Suurin muutos tulee jatkossa siitä, että Seat ei tarjoa Ibizasta tulevaisuudessa kolmiovista tai farmarikorista versiota. Viisiovinen hatchback on jatkossa siis ainoa tarjottava koriversio. Farmarin jättämää aukkoa paikataan jatkossa Ibizan tekniikkaan perustuvalla b-segmentin katumaasturilla.

Niko Rinta: Tekniikasta puheen ollen. Uuden Ibizan keulalta löytyy varmaankin VW-konsernista tuttuja perusmoottoreita?

Max Lange: Perusmoottoreina ovat tutut kolmisylinteriset 1,0 TSI:t 95- ja 115-heppaisina versioina. Uutuutena Ibizaan tuodaan syksyllä VW:n tuore 150-heppainen 1,5-litrainen TSI-moottori, joka korvaa vanhan 1,4 TSI:n. Kyseinen kattila antaa Ibizalle varmasti hyvin sporttisen suorituskyvyn. Lisäksi tarjolla on eri tehoversioita 1,6 TDI -dieselmoottorista.

Niko Rinta: Seat itse rummuttaa tiedotteessaan, että kyseessä on paras Ibiza koskaan. Onko tälle väitteelle mitään katetta?

Max Lange: Kyllähän uusi sukupolvi useimmissa tapauksissa parantaa edeltäjästään joka osa-alueella. Ibizassa on kuitenkin merkittävää, että se perustuu ensimmäisenä VW-konsernin autona uudelle MQB A0 -pohjarakenteelle, joka on tarkoitettu nimenomaan b-segmentin malleille. Esimerkiksi saman luokan mittatikut VW Polo ja jopa huomattavasti uudempi Skoda Fabia perustuvat vanhemmalle rakenteelle. Jos mallia on yhtään otettu muista MQB:lle rakennetuista autoista, tarkoittaa se hyvää auton ajo-ominaisuuksille, mukavuudelle ja rakenteelliselle jäykkyydelle.

Niko Rinta: Entäpä auton sisätilat? Onko Seat pilannut kaiken muun hyvän jotenkin erikoisella sisustuksella?

Max Lange: Ainakin kuvien perusteella Ibizan ohjaamo näyttää modernilta ja laadukkaalta, joskin saksalaisen asialliselta. Merkille pantavaa on iso 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka edustaa VW-konsernin uusinta sukupolvea. Seat tarjoaa myös lukuisia muita varusteita, jotka ovat aiemmin olleet saatavilla vain luokkaa tai jopa paria isompiin malleihin. Tarjolla on lisävarustelistalla mm. ruuhka-avustinta, adaptiivista cruisea ja 300 Watin äänentoistojärjestelmää. Ibizan hinnatkin nousevat näillä varusteilla myös uusiin sfääreihin.

Niko Rinta: Perusasiat lienevät siis kunnossa. Koska tämä uusi Ibiza saapuu Suomeen?

Max Lange: Ibizan virallinen esittely suurelle yleisölle tapahtuu maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä ja Euroopassa mallin myynti starttaa kesäkuussa. Ibiza rantautunee Suomeenkin siis kesän tai alkusyksyn 2017 aikana.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 1.2.2017