
Uusi korealainen KGM Torres on hyvä vaihtoehto, kun hakusessa on tilava sähköauto asialliseen hintaan
Harvoin sitä pääsee näillä kilometreillä käsiksi ihan tuntemattomaan automerkkiin – varsinkin kun kyseessä ei ole kiinalaisauto. Tämä korealainen KGM tuotti myönteisen yllätyksen.
Kuka muistaa merkin nimeltä SsangYong? Ei varmaan juuri kukaan. Tämän merkkisiä korealaisautoja tuotiin Suomeen vielä muutama vuosi sitten. Valmistajan mallistoon kuuluivat mm. Tivoli ja Korando. Merkin myynti Suomessa ei ottanut oikein tuulta siipiensä alle, eikä meno ollut kovin vakuuttavaa muuallakaan, sillä SsangYong keikkui vuosikaudet konkurssin partaalla.
Erinäisten vaiheiden jälkeen merkin pelastajaksi ilmaantui kaksi vuotta sitten korealainen KG-yhtiö. Vanha SsangYong -nimi hylättiin, ja merkiksi vaihtui KGM. M-kirjain on lyhennys sanasta mobility, eli liikkumisesta tässä puhutaan. KGM taipuu suomalaisen suuhun paljon paremmin kuin käsittämätön SsangYong. Kaikesta huolimatta KGM käyttää logoa, joka muistuttaa kovasti vanhaa SsangYongin tunnusta.


Nyt teollisuuspolitiikka sikseen, ja auton kimppuun. KGM on ilmoittanut keskittyvänsä sähköautoihin, ja sellainen tämä Torreskin on. Tässä välissä on hyvä ihmetellä, miksi autolle on annettu nimi, joka viittaa espanjalaiseen viinitehtailijaan. Nimi kuin nimi, mutta kummallista kuitenkin.
Katumaasturi Torres on muotoiltu rohkealla kädellä. Kulmia ja jänniä pokkauksia riittää. Keulassa on paljon samoja piirteitä kuin monissa kiinalaisissa sähköautoissa. Torres on kookas kulkupeli, sillä pituutta on 4,7 metriä ja leveyttä 1,9 metriä.
Saimme ajoon Torresin paremmin varustellun Sapphire-version, joka maksaa reilut 43 000 euroa. Sen enempää varusteita luettelematta voi sanoa, että herkkuja on ihan riittävästi.
Kuljettajalla on Torresissa makoisat oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs ja näkyvyys ulos erinomainen. Ilolla pistimme merkille, että myös takana on hyvät tilat. Tämä asiantila ei ole missään tapauksessa itsestäänselvyys, vaikka auto olisi kookaskin. Myös tavaratilaa on todella hyvin, reippaat 703 litraa.


Nykyään sähköautoja tehdään lavealla sortimentilla niin etu-, taka- kuin nelivetoisinakin. KGM on etuvetoinen. Sähkömoottorin teho on 207 hevosvoimaa, mikä ei tämän päivän ankarassa tehokisassa ole mikään huima lukema. Torres kiihtyy kuitenkin vaivattomasti, ja valmistaja lupaa, että satasen vauhtiin päästään 8,1 sekunnissa.
Sähköautojen kohdalla on aina pakko jauhaa sitä toimintamatka-asiaa. Normin mukainen toimintamatka on 462 kilometriä. Me saimme Torresin tauluun 400 kilometrin lupauksen. Jos ei halua liikkua riskirajoilla, 300-400 kilometrin kantama lienee tavanomaisissa olosuhteissa realistinen taso. Lataus 100 kilowatin pikalaturilla 10 prosentin varaustasolta 80 prosenttiin sujuu valmistajan mukaan 42 minuutissa.


Plussaa
Hyvät tilat
Kokoon nähden kilpailukykyinen hinta
Miinusta
Liikaa piipittäviä varoitusaääniä

