Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Uusi Renault Clio #6 Suomeen keväällä 2026 – Paljon uutta ja pari yllätystäkin mahtuu kyytiin

Clio haluaa olla hieman katumaasturimaisempi. Yllättävin uusi mitta löytyy auton korkeudesta, jota ei ikinä ulkoapäin autoa katsottaessa uskoisi.

Kuvat Renault
9.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.03

Kuudennen sukupolven Clio sävähdyttää. Pikkuauto on saanut lennokkaan coupémaiset muodot; perä on hatchbackiksi erittäin viisto. Nopeasti katsoen kyseessä ei uskoisi olevan viisiovisen auton. Takaoven kahva on renaultmaisesti upotettu piiloon takaoven ja C-pilarin risteykseen.

Ja mitä tykkäätte uuden Clion keulasta? Nyt ei ole lähdetty varovaisesti himmailemaan vaan luodaan rohkeasti uutta ilmettä. Maskiritilän salmiakkikuviot viestivät rohkeasta itsetunnosta.

Clion mitat ovat kasvaneet maltillisesti. Pituutta on tullut lisää 6,7 senttiä, eli ollaan jo tukevasti yli neljässä metrissä (4,12). Akseliväli on venähtänyt vajaalla sentillä. Leveyttä on tullut lisää 3,9 senttiä.

Yllättävin uusi mitta on auton korkeus, sitä on reilu sentti enemmän kuin ennen. Tätä ei ikinä ulkoapäin autoa katsottaessa uskoisi. Tämä lasketaan takapenkkiläisten päätilan hyväksi.

Visuaalista kikkailua edustavat myös mustat pyöränkaaret, jotka Renaultin mukaan antavat autolle tukevammin tiessä istuvan ja urheilullisemman olemuksen. Niin tai näin, mutta ehkä Clio haluaa olla samalla myös hieman katumaasturimaisempi?

Ohjaamossa Clio on entistä digitaalisempi. 10,1-tuumaisen kosketusnäytön kaverina on samankokoinen digitaalinen mittaristo. Kosketusnäytön takana puhisee Googlea tukeva OpenR link -käyttöjärjestelmä, jonne voi kehittää ja tuoda omia sovelluksia.

Voimalinjoista parrasvaloihin tuotiin auton esittelyssä uusi E-Tech-hybridi. Sen sydämenä on 1,8-litrainen bensakone ja kaksi sähkömoottoria. Tehoa niissä on yhteensä 118 kW (160 hv). Akun koko on 1,4 kWh.

Voimalinjan täydentää Renaultin 4+2 -vaihteinen monitilavaihteisto. Renault ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi tälle voimalinjalle 3,9 litraa sadalla kilometrillä.

Pienemmällä teholla pärjääville tarjotaan tuttua 1,2-litraista kolmipyttyä (85 kW/115 hv) joko manuaalina tai 6-lovisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Suomeen autoja on luvassa kevään aikana. Ennakkomyynti alkaa tosin vielä tämän vuoden puolella.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt