Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Renault 5 – Nyt vedetään nostalgianarusta – Suomeen tämä ranskalainen sähkö-viitonen saapunee vuodenvaihteessa

Ranskalaisten uusi pieni sähköauto on moderni näkemys legendaarisesta Renault 5 -mallista, jota valmistettiin 1972–1996.

18.4.2024 Tuulilasi

Renault vetää sähköisellä Viitosella upeasti nostalgianarusta. Ranskalaisten uusi pieni, alle nelimetrinen (3,92 m) sähköauto on moderni näkemys legendaarisesta Renault 5 -mallista, jota valmistettiin kahden sukupolven aikana yhteensä yli yhdeksän miljoonaa kappaletta vuosina 1972–1996.

Uusi Viitonen on kauttaaltaan pirteän raikas kokonaisuus, josta löytyy runsaasti persoonallisia yksityiskohtia. Erityisen näyttävä on keltainen verhoilu, joka henkii sopivasti alkuperäisen Vitosen ajankuvaa. Yksi vaihtoehto sisustan verhoiluun on myös sininen, hieman farkkukankaan oloinen kuosi.

Perusrakenne on sekoitus jo olemassa olevia osia sekä uuden AmpR Small -alustan komponentteja. Etuakselin rakenteet ovat esimerkiksi samat kuin jo tutussa CMF-B EV -pohjalevyssä. Suurin ero on siinä, että AmpR Small on suunniteltu alusta alkaen nimenomaan sähköautoja varten, joten kompromisseja on jouduttu tekemään vähemmän kuin polttomoottoripohjan kanssa. Uutta tässä kokoluokassa Renaultille on myöskin se, että taka-akselilla käytetään nyt monivarsituentaa.

Sähkömoottori on sijoitettu auton keulalle, ja se on paranneltu versio jo olemassa olevasta Renaultin sähkömoottorista. Viitosessa siitä on käytössä kolme tehoversiota: 70, 90 tai 110 kW (95, 122 tai 150 hv).

Uuden pohjalevyn yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on modulaarinen rakenne, johon on upotettu neljä tai kolme akkumoduulia. Yhdessä moduulissa on joko 31 tai 46 solua, ja akuston kapasiteetti on joko 40 tai 52 kWh. Akkukemiassa luotetaan NMC:hen, eli litiumioniakkuun, jossa käytetään nikkeliä, kobolttia ja mangaania. Tuon kemian etuna on suuri energiatiheys ilman epävakautta. Myynti alkaa ensin isommalla akulla, ja sen voimin Viitosen pitäisi pystyä taittamaan noin 400 kilometriä ilman latausta. Pienemmän akun kohdalla toimintamatka tulee olemaan noin 300 kilometriä.

Pohjalevy tukeutuu 400 voltin teknologiaan, latausteho on isomman akun kohdalla maksimissaan 100 kW ja pienemmän akun kohdalla 80 kW.

Suomeen sähkö-Viitonen saapunee vasta vuodenvaihteessa, mutta ennakkomyynti alkaa toki jo hyvissä ajoin tämän vuoden puolella. Pieniä sähköautoja ei ole liikaa tarjolla, joten kysyntää luulisi riittävän. Hinnat ovat kuitenkin vielä julkaisematta.

Sähköistä liikennettä numeroina

24 – Sähköhenkilöautojen ensirekisteröintimäärät ovat Suomessa hieman maltillistuneet viime vuoden huippulukemista: 24 % uusista henkilöautoista tammi-helmikuussa oli täyssähköisiä.

10 – Koko maailman mittakaavassa sähköautojen suosio kehittyy hitaammin: noin 10 % uusista henkilöautoista koko maailmassa oli täyssähköisiä vuonna 2023.

80 – Litiumioniakkujen hinta on laskenut noin 80 % edellisen 10 vuoden aikana. Lähivuosina lasku ei ole ollut jyrkkää, koska raaka-aineiden hinta kolkuttelee vastaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt