Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Polestar 3 on todella iso auto ja paremmasta päästä – Mutta mitä järkeä on, että 2,7-tonninen möhkö kiihtyy sataseen alle viidessä sekunnissa? Katso video

Uusi Polestar 3 on tehty samalle perusrakenteelle kuin Volvo EX90. Kyse on siis isosta, hienosta ja myös kalliista sähkömaasturista.

Alkuperäinen julkaisu 7.12.2024 | Päivitetty 20.1.2025
20.1.2025 | Päivitetty 14.4.2025 | Tuulilasi

Polestar 3:n lanseeraus viivästyi ohjelmiston kehitysongelmien takia, eikä niistä olla vieläkään päästy eroon. Koeajossa olleessa yksilössä oli useampiakin pikku omituisuuksia, jotka kuulemma korjautuvat pikapuoliin etänä hoidettavien ohjelmistöpäivitysten myötä. Toivelistalla olisi mm. adaptiivisen vakionopeudensäätimen etäisyysasetuksen säätömahdollisuus ratista. Ainakin toistaiseksi se tehdään hankalasti tietoviihdenäytöstä.

Polestar 3 on todellakin iso auto, ja hämmentävää kyllä, isompi kuin valmistajan toinen uutuus Polestar 4 – jokin logiikka tässä numeroleikissä varmaankin on...

Uuden Polestar 3:n ajoasennosta saa hyvän; tosin ratin etäisyyssäätö jää piirun verran vajaaksi.
Ajoasennosta saa hyvän; tosin ratin etäisyyssäätö jää piirun verran vajaaksi.
Uuden Polestar 3:n takapenkki on niin tilava, että harvoin näkee. Kolme aikuista menee kyytiin heittämällä. Myös selkänojan kallistuskulma on miellyttävä.
Näin tilavaa takapenkkiä harvoin näkee. Kolme aikuista menee kyytiin heittämällä. Myös selkänojan kallistuskulma on miellyttävä.

Kolmosen sisätilat ovat erinomaiset, mikä ei tietenkään ole yllätys, kun kyseessä on pituudeltaan lähes 5-metrinen ja leveydeltään vain karvan alle 2-metrinen kolossi. Varsinkin takapenkin tilat ovat poikkeuksellisen hulppeat ja samalla mukavat. Alle 500-litrainen tavaratila on kuitenkin auton kokoon nähden ihmeen rajallinen, erityisesti korkeussuunnassa.

Viimeistelyltään ja käyttökokemukseltaan Polestar edustaa parasta skandinaavista perinnettä. Kuljettajan toiminnot ovat loogisia ja intuitiivisia. Tietoviihdejärjestelmän käytön oppii nopeasti ilman ohjekirjaakin.

Uusi Polestar 3 on kiinalainen sähköauto, mutta ohjaamoon on loihdittu skandinaavista tyyliä ja toimivuutta.
Polestar on kiinalaismerkki, mutta ohjaamoon on loihdittu skandinaavista tyyliä ja toimivuutta.
Uusi Polestar 3 on iso ja hieno auto, jonka ainoa miinus, jota ei voi etäpäivityksillä korjata: turhan pieni tavaratila.
Ison ja hienon auton ainoa miinus, jota ei voi etäpäivityksillä korjata: turhan pieni tavaratila.
Uusi Polestar 3 on pitkä ja linjakas auto. Maavaraa on 20 senttiä.
Polestar 3 on pitkä ja linjakas auto. Maavaraa on 20 senttiä.

Maukas ajettavuus on tämän auton suurin valttikortti. Hienostunut alusta mukautuu eri ajo-olosuhteisiin esimerkillisesti, vaikka matalaprofiilirenkaat voisivatkin teoriassa aiheuttaa haasteita. Aktiivinen ilmajousitus, joka on vakiona nelivetomalleissa, tasoittaa tien epätasaisuuksia erittäin tehokkaasti. Kokonaisuudessaan Polestar on tehnyt erinomaista työtä: alusta on todella mukava, mutta ei millään lailla löysän oloinen.

Auton ohjaustuntumaa voi halutessaan säätää, mutta jo oletusastuksella ohjaus on tarkka ja keskittää hyvin. Paljon parempaa ei tohtisi vaatiakaan. Näillä eväillä esimerkiksi BMW iX on Polestar 3:n selkeä kilpailija, miksei Porsche Taycankin.

Nykytyyliin, josta voi olla montaa mieltä, tässäkin autossa on lisävarusteisen Performance Packin myötä ihan käsittämättömät tehot: 517 hevosvoimaa ja 910 Newtonia vääntöä. Ehkäpä takavetoisen perusmallin – lähtöhinta 80.300 euroa – 299 hevosta ja 490 Newtoniakin jo riittäisivät. Toisaalta mikäs on Polestarin hevostellessa, kun autossa on vakiona 111 kWh:n ajoakku, joka versiosta riippuen tarjoaa 560-706 kilometriä WLTP-toimintamatkaa.

Katso Tuulilasin koeajovideo

Plussaa

  • Maukas ajettavuus

  • Mahtavat takapenkkitilat

Miinusta

  • Pienehkö tavaratila

  • Ohjelmiston keskeneräisyys

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt