
Uusi Opel Grandland – Perusvarma sähköauto saksalaisilla painotuksilla – Parasta maltillinen kulutus ja hyvät tilat
Eurooppaan on syntynyt jälleen uusi C-segmentin sähkö-SUV, nyt Opelin tallista. Pärjääkö se alati kiristyvillä markkinoilla?
Kuinka ihmeessä tässä näin on käynyt? Pitkän ja kunniakkaan historian saksalaismerkki Opel on luisunut Euroopan myydyimpien autovalmistajien joukossa viime vuonna jo TOP-10-joukon ulkopuolelle, vasta sijalle 13. Opel, jonka ensimmäiset autot valmistuivat vuonna 1899, ja joka oli ensimmäinen saksalainen valmistaja, joka pystyi ylittämään yli 100 000 auton valmistusmäärän jo 90 vuotta sitten, on eksistentiaalisesti vakavan tilanteen edessä. Maineikkaasta pioneeristatuksesta rakettivuosineen ja Euroopan autoistumisen demokratisoinnista ei taida olla enää jäljellä kuin kalpeiksi haalistuneet maininnat historian lehdillä.
Euroopan automarkkinoilla on edessään aivan uudet ajat, ja viime vuodet ovat olleet omistuksesta toiseen ajelehtineelle salamamerkille haastavat. Voidaan puhua jopa myynnillisestä romahduksesta. Vielä parikymmentä vuotta sitten, General Motorsin siipien suojissa, Opel myi Euroopassa yli miljoona autoa vuodessa. Kun GM luopui Opelin omistuksesta 2017, sai PSA haltuunsa kohtalaisen tasaisesti suorittavan brändin, jonka myyntimäärät Euroopassa ylittivät hyvänä suorituksena pidettävän 700 000:n vuosikappaleen rajan.
Opel Grandland 73 kWh 213 hv GS A
- Mittarilukema: 3 498 km
- Testimatka: 1 425 km
- Renkaat: 235/55/R19
- Mittauspäivä: 14.3.2025
- Sää: Aurinko, pouta
- Lämpötila: - 5°C
- Tien pinta: Lumi, asvaltti
