Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Opelin myynti on alamäessä – Uusi Frontera lupaa paljon, mutta riittääkö sekään?

Opel yrittää uudella Frontera-mallilla taistella itselleen uutta elintilaa.

31.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 4.01

Syntyjuuriltaan saksalainen Opel lukeutuu niihin merkkeihin, jonka suosio on 2020-luvulla ollut hyvin jyrkässä laskussa Suomessa. Malliston samanaikainen sähköistäminen ja uudistaminen nykyisen Stellantiksen alaisuudessa on osoittautunut vaikeaksi tehtäväksi, kun monet Opelin uusista malleista rakentuvat perustaltaan Peugeotin sisartuotteisiin.

Esimerkiksi sopii vaikkapa Opel Astra, joka oli aikoinaan maassamme erittäin suosittu VW Golfin ja Ford Focuksen haastaja. Nyt Astran ihan hyvää sähköversiota on elokuun loppuun mennessä rekisteröity tänä vuonna järkyttävät 16 kappaletta, eikä pikkuveli Corsa-E ole menestynyt edes sen veroisesti.

Opelilla ei ole tällä hetkellä Suomessa yhtäkään mallia ensirekisteröintien Top-30:ssa, ja merkkien keskinäisessä vertailussa se on valahtanut häntäpään sijoille. Ei ole liioittelua todeta, että Opel taistelee aidosti olemassaolostaan, sillä koko Euroopan markkinoilla kehitys on ollut samansuuntaista.

Mallistoon tarvitaan uusi hittimalli, ja sellaiseksi on nyt tarjolla kiinnostavalla hintapositiolla B-segmentin SUV nimeltään Frontera. Auto on läheistä sukua uudelle Citroën C3 Aircrossille ja Fiat Grande Pandalle.

Opel Fronteran koko mallistossa on vakiona mainiot etuistuimet, jotka tukevat vartaloa hyvin ja vähentävät selän väsymistä.
Fronteran koko mallistossa on vakiona mainiot etuistuimet, jotka tukevat vartaloa hyvin ja vähentävät selän väsymistä.
Opel Fronteran takaistuimella on auton kokoluokka huomioiden erinomaiset polvi- ja pääntilat. Takaovet avautuvat miellyttävän laajasti.
Takaistuimella on auton kokoluokka huomioiden erinomaiset polvi- ja pääntilat. Takaovet avautuvat miellyttävän laajasti.
Opel Fronteran ohjaamoa voi luonnehtia toimivaksi, mutta runsas muovisuus lyö leimansa.
Ohjaamoa voi luonnehtia toimivaksi, mutta runsas muovisuus lyö leimansa.

Fronterasta on saatavana kaksi eri tehoista (110 ja 145 hv) hybridiä sekä yksi täyssähköversio (113 hv). Huomattavaa on, että versioissa on saavutettu hybridin ja sähkömallin hintapariteetti: Frontera GS Launch Edition maksaa 29 390 euroa, valitsipa sitten täyssähkön tai hybridin. Tätä onkin odotettu.

Koeajoon otettu tehokkaampi hybridi oli hyvin varusteltu Launch Edition, jossa pakettiin kuuluu esimerkiksi kymppituumainen kosketusnäyttö, navigointi, pysäköintitutkat eteen ja -kamera taakse, kännykän langaton lataus sekä Apple CarPlay ja Android Auto. Ja mikä tärkeintä, Opel tarjoaa nyt edullisemman vaihtoehdon tähän kokoluokkaan. Brändin ytimessä on rahalle saatava vastine, joten hinnan on oltava houkuttava.

Frontera on mutkaton perusauto, joka ei pyri pröystäilemään millään saralla. Silti se pystyy tarjoamaan perheautoksi soveltuvat hyvät tilat, perustasoisen suorituskyvyn ja taloudellisuuden sekä jämäkkää ajettavuutta. Auto on lopulta kokoaan suurempi kokonaisuus, joka yllättää arkikäytössä positiivisesti. Tästä on hyvä jatkaa, ja Opelin soisi jatkossakin löytävän paikkansa Stellantiksen portfoliossa.

Opel Fronteran kontin perusmuodon 460 litraa on B-segmentin autolle hyvä saavutus.
Kontin perusmuodon 460 litraa on B-segmentin autolle hyvä saavutus.
Opel Fronteran Stellantis-sukuisuus näkyy esimerkiksi vaihdevalitsimessa.
Fronteran Stellantis-sukuisuus näkyy esimerkiksi vaihdevalitsimessa.

Plussaa

  • Mutkaton käytännöllisyys

  • Kohtuullinen hinta

Miinusta

  • Ohjaamon muovinen tunnelma

Kommentti

Opelin markkinaosuus on romahtanut Suomessa viidessä vuodessa vain seitsemäsosaan aiemmasta. Siirtyminen Stellantiksen siipien suojaan ei ole sujunut kuin elokuvissa. Lähtisikö myynti nyt vihdoin vetämään?

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt