
Opelin myynti on alamäessä – Uusi Frontera lupaa paljon, mutta riittääkö sekään?
Opel yrittää uudella Frontera-mallilla taistella itselleen uutta elintilaa.
Syntyjuuriltaan saksalainen Opel lukeutuu niihin merkkeihin, jonka suosio on 2020-luvulla ollut hyvin jyrkässä laskussa Suomessa. Malliston samanaikainen sähköistäminen ja uudistaminen nykyisen Stellantiksen alaisuudessa on osoittautunut vaikeaksi tehtäväksi, kun monet Opelin uusista malleista rakentuvat perustaltaan Peugeotin sisartuotteisiin.
Esimerkiksi sopii vaikkapa Opel Astra, joka oli aikoinaan maassamme erittäin suosittu VW Golfin ja Ford Focuksen haastaja. Nyt Astran ihan hyvää sähköversiota on elokuun loppuun mennessä rekisteröity tänä vuonna järkyttävät 16 kappaletta, eikä pikkuveli Corsa-E ole menestynyt edes sen veroisesti.
Opelilla ei ole tällä hetkellä Suomessa yhtäkään mallia ensirekisteröintien Top-30:ssa, ja merkkien keskinäisessä vertailussa se on valahtanut häntäpään sijoille. Ei ole liioittelua todeta, että Opel taistelee aidosti olemassaolostaan, sillä koko Euroopan markkinoilla kehitys on ollut samansuuntaista.
Mallistoon tarvitaan uusi hittimalli, ja sellaiseksi on nyt tarjolla kiinnostavalla hintapositiolla B-segmentin SUV nimeltään Frontera. Auto on läheistä sukua uudelle Citroën C3 Aircrossille ja Fiat Grande Pandalle.



Fronterasta on saatavana kaksi eri tehoista (110 ja 145 hv) hybridiä sekä yksi täyssähköversio (113 hv). Huomattavaa on, että versioissa on saavutettu hybridin ja sähkömallin hintapariteetti: Frontera GS Launch Edition maksaa 29 390 euroa, valitsipa sitten täyssähkön tai hybridin. Tätä onkin odotettu.
Koeajoon otettu tehokkaampi hybridi oli hyvin varusteltu Launch Edition, jossa pakettiin kuuluu esimerkiksi kymppituumainen kosketusnäyttö, navigointi, pysäköintitutkat eteen ja -kamera taakse, kännykän langaton lataus sekä Apple CarPlay ja Android Auto. Ja mikä tärkeintä, Opel tarjoaa nyt edullisemman vaihtoehdon tähän kokoluokkaan. Brändin ytimessä on rahalle saatava vastine, joten hinnan on oltava houkuttava.
Frontera on mutkaton perusauto, joka ei pyri pröystäilemään millään saralla. Silti se pystyy tarjoamaan perheautoksi soveltuvat hyvät tilat, perustasoisen suorituskyvyn ja taloudellisuuden sekä jämäkkää ajettavuutta. Auto on lopulta kokoaan suurempi kokonaisuus, joka yllättää arkikäytössä positiivisesti. Tästä on hyvä jatkaa, ja Opelin soisi jatkossakin löytävän paikkansa Stellantiksen portfoliossa.



Plussaa
Mutkaton käytännöllisyys
Kohtuullinen hinta
Miinusta
Ohjaamon muovinen tunnelma
Kommentti
Opelin markkinaosuus on romahtanut Suomessa viidessä vuodessa vain seitsemäsosaan aiemmasta. Siirtyminen Stellantiksen siipien suojaan ei ole sujunut kuin elokuvissa. Lähtisikö myynti nyt vihdoin vetämään?
