Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Iso koeajo

Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai MHEV 158 2WD on nyt parempi kuin koskaan

Hiljalleen ikääntyvä Nissan Qashqai on kuin laatuviini, sillä se vain paranee vuosien karttuessa.

Alkuperäinen julkaisu 27.10.2024 | Päivitetty 17.12.2024
27.10.2024 Tuulilasi

Koeajo: Nissan Qashqai MHEV 158 2WD

  • Mittarilukema: 3 092 km
  • Testimatka: 800 km
  • Renkaat: 235/45/20
  • Mittauspäivä: 25.8.2024
  • Sää: Pilvipouta, aurinko
  • Lämpötila: + 20°C
  • Tien pinta: Kuiva asvaltti

Faktat

  • Mallin perushinta 44 523 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Ocean Deep erikoisväri (866 €) Tavaratilan muotomatto (105 €)
  • Testiauton hinta 45 494 euroa
  • Takuu 3 Vuotta / 100 000 km
  • Maalitakuu 3 vuotta
  • Maahantuoja Nissan Nordic Europe Oy
  • Valmistaja Nissan Automotive Europe SAS
  • Valmistuspaikka Sunderland, UK

Nissan Qashqai on auto, jonka esittely suomalaisille tienkäyttäjille ei edellytä erityistä syventämistä. Qashqai on ollut hittiauto ja se tavan tallaajan luottolaite, joka ilmestyessään markkinoille sekoitti myyntiasetelmia ympäri maailmaa, myös Suomessa. Qashqai ei ollut SUV, vaan crossover, eli korimuodoltaan sekoitus perusautoa, farmaria ja SUV-autoa. Ja tuo resepti puri hienosti.

Qashqaista voidaankin puhua crossover-huuman edelläkävijänä. On hyvä pitää mielessä, että juuri Nissan oli se merkki, joka loi keskikoon crossover-luokan, joten japanilaismerkillä on oikeasti osaamista tällaisten autojen suunnittelusta. Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksella Englannissa on valmistettu yli 1,3 miljoonaa Qashqaita sen jälkeen, kun ensimmäinen versio lanseerattiin vuonna 2007.

Tultuaan markkinoille Qashqai on ollut Suomessa monena takavuotena todellinen myyntihitti, vaikka auto ei aluksi vakuuttanutkaan teknisiltä ominaisuuksiltaan kansainvälistä lehdistöä. Kyse oli enemmänkin korityypin oivalluksesta ja uudella tavalla ajattelemisesta. Suomen teillä liikkuu tänään kaikkiaan noin 60 000 Qashqaita, joten ei ole ihme, että auto tulee eri ikäisinä versioina usein arjessa vastaan.

Ohjaamossa viihtyy pidemmänkin tovin väsymättä, sillä ohjauspyörä säätyy mallikkaasti. Kojelaudan 12,3-tuumainen puoli-integroitu keskinäyttö voisi olla hieman lähempänä kuljettajaa. Keskikonsolissa on hyvät säilytystilat, osa niistä piilossa.

Kolme vuotta sitten maahamme saatiin uusi kolmannen sukupolven Qashqai, jonka hätkähdyttävin voimalinja on ikään kuin sähköauton säästöversio, eli E-Power sarjahybridi. Viime vuodet ovat silti yllättäen olleet Qashqaille Suomessa myynnillisesti poikkeuksellisen tahmeita. Kun parhaina aikoinaan Qashqai keikkui maamme ensirekisteröintien kärjen tuntumassa ja ajoittain jopa piikkipaikalla, ei 2020-luvun alkupuoli ole ollut samanlaista juhlaa. Sähköautojen rymistely markkinoille on sekoittanut pakkaa, ja Qashqain myynti on sakannut huomattavasti.

Nyt aikaa on ehtinyt kulua jo sen verran, että autoon on päätetty tehdä elinkaaren ensimmäinen tuoreutus myyntimenestyksen parantamiseksi. Tänä vuonna tilanne onkin jälleen kerran muuttunut, sillä kun kaksi kolmannesta vuodesta on taputeltu, on Qashqai palannut rekisteröinneissä vahvasti takaisin TOP 10 -kerhoon. Elokuun päätyttyä auton sijoitus oli varsin alakuloisten ensirekisteröintiemme kuudes sija hieman vajaalla 1 500 autolla, mutta huomattavaa on ennen kaikkea myynnin kasvu viime vuoteen verrattuna, sillä sitä oli liki 68 prosenttia. Näillä lukemin Qashqai on tämän hetken todellinen kasvutähti, jossa on taas uutta imua. Voidaan puhua vanhan ketun palaamisesta kehään.

Etuistuimet ovat yllättävän hyvin tukea antavat ja sopiva ajoasento on helppo löytää.
Takaistuimelle on vaivaton käydä ja tilaa riittää keskimittaisille aikuisille kohtuullisen hyvin.

Uudessa päivityksessä Qashqain muotoiluun, tietoviihdejärjestelmään ja nykyaikana tärkeisiin yhteyspalveluihin on tehty huomattavia uudistuksia. Moottoripuolelle muutoksia ei sen sijaan ole tehty, eli valikoimassa ovat vain 140- ja 158-heppaiset kevythybridit etu- ja nelivetoisina versioina sekä 190-heppainen e-Power-sarjahybridi etuvetoisena.

Qashqai e-Poweria ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä, vaan kaikki energia tulee aina bensiinistä. Tehoa auton vetävälle sähkömoottorille jauhaa turboahdettu 1,5-litrainen kolmepyttyinen moottori, jonka erikoisuus on muuttuva puristussuhde. Pistokehybridi-ideaa Nissan karsastaa edelleen, eli plugariversiota Qashqaista ei ole saatavilla. Strategian ytimessä on sen faktan tunnustaminen, että kaikilla ei ole vielä mahdollisuutta tai haluakaan hankkia sähköautoa esimerkiksi latausmahdollisuuden puuttumisen tai jälleenmyyntiarvon arveluttavuuden vuoksi.

Suomen maahantuojan mukaan Qashqain huomattavasti suositumpi voimalinja on kuitenkin perinteinen kevythybridi etuvetoversiona. Siinä voiman tuottaa tuttu 1,3-litrainen turbohybridi, jonka saa myös 140-heppaisena manuaalina. Automaatit ovat riuskempia (158 hv) versioita. Kun ajat ovat vaikeat, vaikuttaisi siis siltä, että asiakkaat hakeutuvat luotettavien, tunnettujen ja rehellisiltä tuntuvien vaihtoehtojen pariin. Vaikutuksensa on varmasti myös hankintahinnalla, sillä edullisin Qashqai jää maltillisesti noin 33 000 euron tuntumaan. Neliveto maksaa kevythybridiin noin kolme tuhatta euroa lisää.

455 litran tavaratila on leveä mutta matalahko, ja siten kooltaan vain keskiverto tämän kokoisessa autossa. Tavaratilan käännettävä muotomatto on reilun satasen lisävaruste. Laajennus sujuu mukavan helposti kahdessa osassa. Hattuhylly on kovaa mallia.
Tavaratilan laajennuksessa lattiasta muodostuu käytännössä lähes täysin tasainen. Mainiota.

Muodistuksessa ulkokuoren rukkaamiseen on panostettu huomattavasti, ja auton etuosa on uudistettu kokonaan ryhdikkäämmän näköiseksi. Etumaskin kerrotaan saaneen inspiraationsa vanhojen japanilaisten haarniskojen kuvioinnista, ja sukunäkö Ariya-sähköautoon onkin ilmeinen. Maskissa on kymmeniä mustia korkeakiiltoisia pilkkuja, jotka näyttävät kelluvan konepellin reunan ja rekisterikilven välissä.

Uudet ajovalot ovat sähäkämmän näköiset, ja niissä on mukautuva kaukovaloyksikkö, jota täydentää pienempi valokeilan laajemmalle alueelle jakava yksikkö. Päälinssien alapuolella olevat päiväajovalot koostuvat viidestä pienestä linssistä. Takapäässä puskuri on pantu uusiksi ja takavalojen punaiset elementit koostuvat nyt neljästä erillisestä osasta, jotka muistuttavat muodoltaan etumaskin pilkkuja.

Kaikkein merkittävintä on tietenkin auton käytettävyys. Tässä suhteessa Qashqai on mainio auto, sillä korityypin mukaisesti käynti sisälle ja ulos on mutkattoman helppoa. Myös takaovet avautuvat poikkeuksellisen laajalti, lähes suoraan kulmaan, joten takaistuimelle operointi vaikkapa turvaistuimen tai lapsen kanssa on sujuvaa. Tilojen puolesta noin 185-senttiset aikuiset mahtuvat istumaan peräkkäisille istuimille, keskipaikka sen on sijaan hieman ahdas. Laadukasta japanilaisvaikutelmaa – Qashqain valmistusmaasta huolimatta – luovat ovet, jotka sulkeutuvat täsmällisen napsahtavan äänen kera.

Varustelutasoja on nyt kaikkiaan viisi: Acenta, N-Connecta, N-Design, Tekna ja Tekna+. Näistä N-Design-varustetaso on uusi, siinä ovien alapuolella oleva korin osa ja pyöräkotelot ovat korin väriset. Korkeammissa varustelutasoissa on uusi kiiltävänmusta viimeistely helmoissa ja pyöräkoteloiden alapuolella. Tämä näyttäisi nyt olevan päivän trendi useammallakin valmistajalla, eli kiiltomustasta ”pianolakkauksesta” emme ilmeisesti vieläkään pääse eroon, vaikka sitä autojen sisätiloissa onkin onneksi jo vähennetty.

Nähtäväksi jää, kuinka hyvin tämä ulkoasu kestää siistinä Suomen teiden keliolosuhteissa vuodesta toiseen. Valistunut arvaus on, että naarmuja alkaa pian ilmestyä.

Verhoilussa on käytetty aitoa Alcantaraa laajalti, esimerkiksi tyylikkästi tikatussa kojelaudassa.
Ylimmässä varustetasossa on etuistuinten sähkösäädöt, ristiselän tuen säätö ja kevyt hierontatoiminto. Istuinten muistipaikkojen tallennus sujuu kätevästi kuljettajan oven painikkeista.

Sisätiloihin on tehty näkyviä ja onnistuneita parannuksia. Kolmessa ylimmässä varustelutasossa on päivitetyt istuinverhoilut, jotka luovat aidosti laadukasta ilmettä matkustamoon. Ylempien varustetasojen malleissa on käytetty Alcantaraa kojelaudassa, ovien verhoilussa ja käsinojissa, keskikonsolin kannessa sekä polvipehmusteissa. Huomiota herättävin yksityiskohta on ylimmän varustelutason musta, osittain tikattu nahkaverhoilu. Toisiksi ylimmässä varustelutasossa istuimissa on käytetty tikattua keinonahkaa. Uudessa N-Design-varustetasossa istuimet ovat mustaa nahkaa tikkauksin ja Alcantara-yksityiskohdin. Harvinaistuva nahkaverhoilu tuntuu tänä päivänä miellyttävältä poikkeukselta. Kierrätysmateriaalit ovat kyllä hyvä juttu, mutta niitä ei kannata edes valmistaa, jos ne eivät kestä tai tuntuvat käyttäessä halvoilta ratkaisuita. Oikein hoidettunahan nahka kestää vuosikymmeniä ja vanhenee arvokkaasti.

Koeajoautomme oli varustelultaan ylellisin Tekna+. Siinä etuistuimet ovat yllättävän hyvät ja tukevat etenkin selkää miellyttävän napakasti. Myös istuinosa on pitkähkö, ja vaikka siinä ei pituussäätöä olekaan, tukee se reisiä hyvin. Molemmille etumatkustajille on hyvät säädöt ja ristiselän tuen nelisäätö. Kuljettajalla on myös erillinen sähköinen ristiselän aktivointitoiminto, joka on eräänlaista miniluksusta arkeen.

Ohjaamossa istuin- ja ohjauspyöräsäädöt mahdollistavat luontevan ajoasennon kaiken mittaisille. Näkyvyys ulos on muutoin moitteeton, mutta taustapeili saattaa ajoasennon mukaan osua ikävästi keskelle tuulilasin näkökenttää. Tekna+ -varustelussa tuleva suuri kattoikkuna syö sisätilan korkeutta jonkin verran.

Takaovet avautuvat poikkeuksellisen laajalti, lähes suoraan kulmaan, joten takaistuimelle operointi vaikkapa turvaistuimen tai lapsen kanssa on sujuvaa.
Kojelaudassa on ilahduttavasti järkevä määrä fyysisiä painikkeita, esimerkiksi ilmastoinnin helppoa säätämistä varten.
Sähköisesti toimiva vaihdevalitsin sijaitsee keskikonsolissa keskeisellä paikalla.
Namiskoita löytyy myös kojelaudan vasemmasta päädystä.
Digitaalinen virtuaalimittaristo on erinomaisen helppolukuinen ja muokattavissa.
Mittariston keskiosaan saa näkyviin myös käytössä olevat kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Qashqain ohjauksessa ei ole moitittavaa, sillä auto menee nöyrästi haluttuun suuntaan, ja pyörien suunnasta välittyy tarpeeksi hyvä kuva kuljettajan hallittavaksi. Ohjaus palauttaa aktiivisesti eikä tarkkuudessa ole merkittäviä puutteita. Ajaminen on yleisolemukseltaan helppoa ja ennalta-arvattavaa, ilman erityisiä fiilistelyjä.

Jousitus on tälle autotyypille ominaisen tiukka, mutta Nissan on saanut säädettyä siihen myös hivenen isommissa heitoissa esiin nousevaa järkevää pehmeyttä suurista pyöristä huolimatta. Tämä vaikuttaa ajomukavuuteen positiivisesti.

Äänieristyksen suhteen Nissan on tehnyt erinomaista työtä. Pienehkön turboahdetun hybridimoottorin käyntiä ei juurikaan sisälle kuule, ei edes kiihdytyksissä, ja myös rengashumina pysyy matalalla tasolla karkeallakin asvaltilla aina 100 km/h nopeuteen saakka. Matalalla melutasolla on luonnollisesti vaikutuksensa matkustusmukavuuteen. Moottoritiellä rengasääniä alkaa sisälle jo kantautua, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi, ja uudella sileällä asvaltilla ajellessa auto etenee hiljaisesti kuin sukkasillaan.

Pitkillä siirtymillä tärkeä mukautuva tasanopeussäädin havaitsee nopeusmuutokset useimmiten oikein ja ehdottaa kuljettajalle uutta nopeutta aktiivisesti. Valinta tapahtuu näppärästi ohjauspyörältä yhdellä painalluksella, ja lisäksi auto antaa nopeuteen sopivasti 3 km/h ylitysmarginaalin, jolloin todellinen nopeus on tavallisesti juuri se haluttu ja oikea. Tasanopeussäädin toimii muutenkin siistin sivistyneesti.

Hyvä kameravarustus helpottaa pysäköintiä, kun autosta saadaan lintuperspektiivinäkymä ja monipuoliselle kameralle on kätevästi suorakutsupainike kojelaudassa. Autoa voidaan katsoa myös edestä, takaa, sivuilta tai kulmittain.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on päivitetty huomattavasti. Automaattisen hätäjarrutustoiminnon toiminta on kalibroitu uudelleen, ja hätätilanteiden kaistallapitojärjestelmä aktivoituu automaattisesti, kun auto käynnistetään. Käytettävyyttä sujuvoittaa avustavien järjestelmien mukauttamistila, jonka avulla kuski voi tarkasti valita itse tason, jolla kuljettajaa avustavat teknologiat puuttuvat ajotilanteisiin.

Ajettavuus: Etuvetoinen Qashqai on ihan mallikas ajettava, mutta ei toisaalta yhtään sen enempää. Kuljettaja saa hoitaa hommansa kutakuinkin rauhassa, eivätkä ajo-ominaisuudet pääse yllättämään.

Mitat

  • Pituus: 4 425 mm
  • Leveys: 1 848 mm
  • Korkeus: 1 625 mm
  • Akseliväli: 2 665 mm
  • Raideleveys – edessä: 1 580 mm – takana: 1 596 mm
  • Maavara: 175 mm
  • Tavaratila: 455 l (VDA)

Massat

  • Painonjakautuma – edessä: 1 080 kg – takana: 1 060 kg
  • Virallinen omamassa: 1 583 kg

Suurimmat sallitut massat

Kok.massa: 1 985 kg

  • Kattokuorma: 75 kg
  • Perävaunu – jarruin: 1 800 kg – jarruitta: 725 kg
  • Kok.massa: 1 985 kg
  • Kattokuorma: 75 kg
  • Perävaunu – jarruin: 1 800 kg – jarruitta: 725 kg

Mitattu polttoaineen kulutus

800 kilometrin mittaisen testirupeaman aikana Qashqain kulutus asettui lukemaan 6,7 l/100 km keskinopeudella 64 km/h.

Kommentti

Hitaasti kypsynyt Nissan Qashqai on kolmannen sukupolven tuoreutuksen myötä parempi kuin koskaan. Ajettavuudeltaan ja käytettävyydeltään Qashqai on nyt se auto, joka sen olisi pitänyt olla jo syntyes-sään. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

– Harry Kuurio –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt