
Ladattava Mitsubishi Outlander tekee paluun entistä vahvempana ja modernimpana
Uusi Outlander on kasvanut edeltäjästään, ja on korkeutensa ja leveytensä osalta jo melkoinen kaappi. Muotoilu on siitä huolimatta saatu muokattua pirteäksi, ja kokonaisuus näyttää koostaan huolimatta muodikkaan modernilta.
Kaikki tai ei mitään: kun Mitsubishi toi Outlanderin PHEV-version ensimmäisen kerran Eurooppaan vuonna 2012, oli se ladattavien hybridiautojen uranuurtaja. Auto syntyi ison SUV-luokan ensimmäiseksi plugariksi, joka nelivetoisena tarjosi täyden kattauksen: tilaa, taloudellisuutta ja turvallisuutta. Outlanderista tulikin aikoinaan maailman myydyin ladattava hybridi, joka tasoitti pelkällä olemassaolollaan tietä toisille saman luokan tulijoille. Vuosien varrella Outlanderista kasvoi plugareiden puolestapuhuja, harmaa eminenssi.
Nyt auto on vihdoin pantu täysin uusiksi, peräti kolmen eri faceliftin jälkeen. Outlander PHEV on muilla markkinoilla ollut saatavilla jo tovin, mutta Euro-mallien tuotanto alkoi Okazakin tehtaalla viime vuoden lopulla. Perustaltaan auto on ensimmäinen Nissanin ja Renaultin CMF-CD-perusrakenteella valmistettava Mitsubishi. Sisarmalli on Nissan X-Trail, josta ei kuitenkaan plugaria ole olemassa.


Uusi Outlander on kasvanut edeltäjästään, ja on korkeutensa ja leveytensä osalta jo melkoinen kaappi. Muotoilu on siitä huolimatta saatu muokattua pirteäksi, ja kokonaisuus näyttää koostaan huolimatta muodikkaan modernilta. Keulalla on edelleen edeltäjämallista tuttu 2,4-litrainen ahtamaton bensiinimoottori, mutta Mitsubishin juttu on uuteen uskoon paranneltu lataushybridivoimalinja, jossa on kaksi sähkömoottoria. Sähköistä WLTP-toimintamatkaa tarjotaan nyt 85 kilometriä, huippunopeutta sähköllä 130 km/h. Alle 60 km/h nopeuksissa polttomoottori toimii vain sähköntuottajana, suuremmissa nopeuksissa se voi jakaa tehonsa myös suoraan etuakselille. Poikkeuksellista on, että autoa voi käyttää niin sarja- kuin rinnakkaishybridinä, mutta myös sähköautona EV-tilassa.
Kokonaisuus toimii monitahoisuudestaan huolimatta varsin sivistyneesti. Ajotilojen lisäksi kuljettaja voi valita neljä eri asetusta, kuinka auto käyttää ajoakuston sähköä. Ohjaamossa fyysisiä painikkeita on valtavirrasta poiketen runsaasti. Ilmastoinnin ja lämmittimien säädöt, ajotilojen valinnat sekä median hallinta sujuvat kätevästi. Sisätilojen laadullinen taso on erinomainen ja auton ajaminen on rentoa kaikissa nopeuksissa, eikä rengasmelukaan kasva moottoritiellä häiritsevälle tasolle. Outlander kulutti koeajojaksolla sähköä keskimäärin 21,2 kWh ja bensiiniä 2,0 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 55 km/h. Pienellä päästään.
Kommentti
Suomessa on 12.000 Outlander PHEViä, joista iso osa on tuotu maahan käytettynä. Se kertoo omaa kieltään paitsi Suomen autoverosta, myös auton haluttavuudesta ja luottamuksesta japanilaiseen kestävyyteen.
– Harry Kuurio –



Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV AT Instyle 4WD
- Moottori R4, 2 x sähkömoottori, PHEV
- Iskutilavuus 2 360 cm3
- Teho 222 kW (302 hv)
- Vääntö 450 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 170 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,8 l/100 km
- CO2-päästöt 19 g/km
- Mitat Pituus 4 719 mm, leveys 1 898 mm, korkeus 1 750 mm, akseliväli 2 704 mm, tavaratila 495 l
- Omamassa 2 120 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 62 990 € Mallisto alkaen 49 990 €
Plussaa
Varsin laadukas yleisilme
Hieno, taloudellinen voimalinja
Miinusta
Hitaat latausnopeudet
Niukahko tavaratila
Kenelle?
Tinkimätöntä japanilaista laatua, runsaita tiloja, sivistynyttä nelivetoa ja taloudellisuutta arvostavalle Outlander PHEV on luonnollinen valinta.
