Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ladattava Mitsubishi Outlander tekee paluun entistä vahvempana ja modernimpana

Uusi Outlander on kasvanut edeltäjästään, ja on korkeutensa ja leveytensä osalta jo melkoinen kaappi. Muotoilu on siitä huolimatta saatu muokattua pirteäksi, ja kokonaisuus näyttää koostaan huolimatta muodikkaan modernilta.

17.5.2025 Tuulilasi

Kaikki tai ei mitään: kun Mitsubishi toi Outlanderin PHEV-version ensimmäisen kerran Eurooppaan vuonna 2012, oli se ladattavien hybridiautojen uranuurtaja. Auto syntyi ison SUV-luokan ensimmäiseksi plugariksi, joka nelivetoisena tarjosi täyden kattauksen: tilaa, taloudellisuutta ja turvallisuutta. Outlanderista tulikin aikoinaan maailman myydyin ladattava hybridi, joka tasoitti pelkällä olemassaolollaan tietä toisille saman luokan tulijoille. Vuosien varrella Outlanderista kasvoi plugareiden puolestapuhuja, harmaa eminenssi.

Nyt auto on vihdoin pantu täysin uusiksi, peräti kolmen eri faceliftin jälkeen. Outlander PHEV on muilla markkinoilla ollut saatavilla jo tovin, mutta Euro-mallien tuotanto alkoi Okazakin tehtaalla viime vuoden lopulla. Perustaltaan auto on ensimmäinen Nissanin ja Renaultin CMF-CD-perusrakenteella valmistettava Mitsubishi. Sisarmalli on Nissan X-Trail, josta ei kuitenkaan plugaria ole olemassa.

Uuden Mitsubishi Outlanderin etuistuimet tukevat selkää moitteetta, ja niissä on lämmityksen lisäksi myös tuuletus, ylimmässä varustelussa myös hieronta. Reisituen pituussäätö olisi poikaa.
Etuistuimet tukevat selkää moitteetta, ja niissä on lämmityksen lisäksi myös tuuletus, ylimmässä varustelussa myös hieronta. Reisituen pituussäätö olisi poikaa.
Uuden Mitsubishi Outlanderin takana on kahdelle aikuiselle hienosti tilaa, mutta keskipaikka on jo kompromissi.
Takana on kahdelle aikuiselle hienosti tilaa, mutta keskipaikka on jo kompromissi.

Uusi Outlander on kasvanut edeltäjästään, ja on korkeutensa ja leveytensä osalta jo melkoinen kaappi. Muotoilu on siitä huolimatta saatu muokattua pirteäksi, ja kokonaisuus näyttää koostaan huolimatta muodikkaan modernilta. Keulalla on edelleen edeltäjämallista tuttu 2,4-litrainen ahtamaton bensiinimoottori, mutta Mitsubishin juttu on uuteen uskoon paranneltu lataushybridivoimalinja, jossa on kaksi sähkömoottoria. Sähköistä WLTP-toimintamatkaa tarjotaan nyt 85 kilometriä, huippunopeutta sähköllä 130 km/h. Alle 60 km/h nopeuksissa polttomoottori toimii vain sähköntuottajana, suuremmissa nopeuksissa se voi jakaa tehonsa myös suoraan etuakselille. Poikkeuksellista on, että autoa voi käyttää niin sarja- kuin rinnakkaishybridinä, mutta myös sähköautona EV-tilassa.

Kokonaisuus toimii monitahoisuudestaan huolimatta varsin sivistyneesti. Ajotilojen lisäksi kuljettaja voi valita neljä eri asetusta, kuinka auto käyttää ajoakuston sähköä. Ohjaamossa fyysisiä painikkeita on valtavirrasta poiketen runsaasti. Ilmastoinnin ja lämmittimien säädöt, ajotilojen valinnat sekä median hallinta sujuvat kätevästi. Sisätilojen laadullinen taso on erinomainen ja auton ajaminen on rentoa kaikissa nopeuksissa, eikä rengasmelukaan kasva moottoritiellä häiritsevälle tasolle. Outlander kulutti koeajojaksolla sähköä keskimäärin 21,2 kWh ja bensiiniä 2,0 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 55 km/h. Pienellä päästään.

Kommentti

Suomessa on 12.000 Outlander PHEViä, joista iso osa on tuotu maahan käytettynä. Se kertoo omaa kieltään paitsi Suomen autoverosta, myös auton haluttavuudesta ja luottamuksesta japanilaiseen kestävyyteen.

– Harry Kuurio –

Uuden Mitsubishi Outlanderin ohjaamo on silkkaa japanilaista premiumia. Kuljettajan paikalle on helppo käydä ja ergonomia on erinomaista.
Ohjaamo on silkkaa japanilaista premiumia. Kuljettajan paikalle on helppo käydä ja ergonomia on erinomaista.
Uudessa Mitsubishi Outlanderissa on peräti seitsemän eri ajoasetusta kelin ja ajoalustan mukaan.
Outlanderissa on peräti seitsemän eri ajoasetusta kelin ja ajoalustan mukaan.
Uuden Mitsubishi Outlanderin avaratila on syvä, mutta matalahko, ja vetää siksi vain 495 litran verran pakaaseja.
Tavaratila on syvä, mutta matalahko, ja vetää siksi vain 495 litran verran pakaaseja.

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV AT Instyle 4WD

  • Moottori R4, 2 x sähkömoottori, PHEV
  • Iskutilavuus 2 360 cm3
  • Teho 222 kW (302 hv)
  • Vääntö 450 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 0,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 19 g/km
  • Mitat Pituus 4 719 mm, leveys 1 898 mm, korkeus 1 750 mm, akseliväli 2 704 mm, tavaratila 495 l
  • Omamassa 2 120 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 62 990 € Mallisto alkaen 49 990 €

Plussaa

  • Varsin laadukas yleisilme

  • Hieno, taloudellinen voimalinja

Miinusta

  • Hitaat latausnopeudet

  • Niukahko tavaratila

Kenelle?

Tinkimätöntä japanilaista laatua, runsaita tiloja, sivistynyttä nelivetoa ja taloudellisuutta arvostavalle Outlander PHEV on luonnollinen valinta.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt