Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Tämä kiinalainen sähköauto on myönteinen yllätys – MG4 Trophyn muotoilu säväyttää enemmän kuin keskiverto sähköauto

MG4 on outo nimi kiinalaiselle sähköautolle. Sen ominaisuudet ovat kuitenkin kohdallaan.

Alkuperäinen julkaisu 30.10.2024 | Päivitetty 1.1.2025
1.11.2024 Tuulilasi

On tässä jotain hyvin ihmeellistä. Ajan MG-merkkisellä autolla, mutta se ei olekaan pieni ja iäkäs brittisportti vaan ihka uusi kiinalainen sähköauto. MG on merkki, jonka useimmat asianharrastajat tuntevat hyvin. MG on lyhennys sanoista Morris Garages – voiko mitään brittiläisempää olla? Merkin taru juontaa juurensa vuoteen 1924, eli sadan vuoden taakse.

Uudella MG-sähköautolla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä klassisten MG-sporttien kanssa. Tai ehkä nyt sen verran, että kahdeksankulmainen logo on hyvin samantapainen kuin noissa muinaisissa urheiluautoissa.

Mutta nyt lopetetaan filosofointi, ja käydään tämän Nelosen kimppuun. Malli esiteltiin vuonna 2022, eli se on varsin tuore tapaus. Kooltaan auto on samaa luokkaa kuin vaikkapa Volkswagen Golf tai sen sähköserkku ID.3. MG:n muodoissa on enemmän vetovoimaa kuin useimmissa sähköautoissa. Varsinkin keulailme säväyttää. MG:n nokka ei ole kuin mursulla, vaan keulassa on särmää ja hyökkäävyyttä. Kiitos tästä. Myös perä lippamaisine koristeulokkeineen jää mieleen.

MG4 on sähköautoksi keijukainen. Se painaa vain 1,7 tonnia.
Kojelauta on moderni ja selkeä. Ratin klassista MG-logoa ei voi olla huomaamatta.
Kojelauta on moderni ja selkeä. Ratin klassista MG-logoa ei voi olla huomaamatta.

Kiinalaisiin autoihin liittyy koko joukko ennakkoluuloja. Ne on pakko unohtaa, kun istahtaa MG:n ohjaimiin. Kojelauta on selkeä, ja kaikki oleelliset toiminnot löytyvät ilman sen kummempaa etsimistä. Mihinkään turhaan kikkailuun ei olla sorruttu. Sisätilojen laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Kojelaudassa käytetty muovi ei tunnu miltään kertakäyttöpäällysteeltä. Näin pitää ollakin, sillä valmistusmaastaan huolimatta tämä MG ei ole mikään halpis, vaikka niin saattaisi luulla. Perusmalli MG4 Standard maksaa 34 310 euroa, mikä on aika edullinen tarjous, mutta meillä ajossa ollut Trophy heilauttaa hintaviisarin lukemaan 43 419. Toki Trophy on paljon tehokkaampi ja omaa pidemmän toimintamatkan kuin Standard. Trophyssä on 245 hevosvoimaa ja Standardissa 170. Kantamaa Trophylle luvataan 520 ja Standardille 380 kilometriä.

Mutta millainen Trophy sitten on ajaa? Ohjaustuntuma on luonteva, ja jousitukseen on saatu viritettyä oiva kompromissi. Ei MG mikään sulava taikamatto ole, mutta kulku on jämäkän mukavaa. Huvittava yhteys menneeseen maailmaan syntyy siitä, että MG4 on takavetoinen, kuten takavuosien brittisportit. En tietenkään voi tietää, miten Nelonen liikkuu lumella, mutta ainakin soralla peräpää tuntui liikkeellelähdöissä hauskan irtonaiselta.

Etupenkkiläisillä on hyvät oltavat.
Etupenkkiläisillä on hyvät oltavat.
Takaistuimella on asialliset, joskaan ei mitenkään valtavat tilat.
Takaistuimella on asialliset, joskaan ei mitenkään valtavat tilat.

Kommentti

Tunnetun brändin avulla on helpompi lähteä maailmaa valloittamaan kuin ihan omasta päästä keksityllä tuotemerkillä. Kyllähän MG kuulostaa paremmalta kuin vaikkapa BYD, joka on sekin kiinalainen merkki.

– Lauri Larmela –

Plussaa

  • Asiallinen toimintamatka

  • Hyvä laatuvaikutelma

Miinusta

  • Ei ihan halpa

Pyöreä rulla on niin sanottu vaihdekeppi, eli oikeammin ilmaistuna suunnanvalintakytkin.
Pyöreä rulla on niin sanottu vaihdekeppi, eli oikeammin ilmaistuna suunnanvalintakytkin.
Tavaratila on liian pieni, vain 363-litrainen.
Tavaratila on liian pieni, vain 363-litrainen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt