Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

MG3 Hybrid+ on varsinainen säästöpossu – bensaa kuluu rauhallisella ajolla alle viisi litraa satasella

Itselataavalla hybriditekniikalla toteutettu MG3 Hybrid+ on asiallinen pikkuauto. Sähkömoottori antaa kulkuun mukavasti potkua. Kun ajaa vähän rauhallisemmin, kulutus painuu selvästi alle viiden litran. Hybridivoimalinja toimii oikein sulavasti.

16.11.2024 Tuulilasi

Olisiko tässä käsillä Toyota Yaris kiinalaisittain? MG3:ssa on monta piirrettä, jotka vievät ajatukset Yarikseen: kokoluokka, yleinen ulkonäkö, ja tietysti se Toyotan tunnetuksi tekemä, itselataava hybriditekniikka. Viime numerossa ajoimme MG4:n, ja nyt on kertauksen vuoksi käytävä läpi samat madonluvut kuin tuonkin mallin kohdalla. MG on merkki, jonka useimmat asianharrastajat tuntevat hyvin. MG:hän on lyhennys sanoista Morris Garages – voiko mitään brittiläisempää olla? Merkin taru juontaa juurensa vuoteen 1924, eli sadan vuoden taakse.

Uusilla MG-autoilla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä klassisten MG-sporttien kanssa. Tai nyt ehkä sen verran, että kahdeksankulmainen logo on hyvin samantapainen kuin noissa muinaisissa urheiluautoissa. Kiinalainen yritys on ostanut oikeudet MG-merkkiin, ja sillä siisti. Taustalla lienee ajatus, jonka mukaan tunnetun brändin avulla on helpompi lähteä maailmaa valloittamaan kuin ihan omasta päästä keksityllä tuotemerkillä.

MG3 on tyypillinen vähän yli nelimetrinen pikkuauto, joka tarjoaa hyvät tilat etupenkkiläisille, mutta takana ja tavaratilassa ei liiasta väljyydestä pääse nauttimaan. Made in China – siinäpä on termi, joka saa monet puheliaiksi. Voiko sieltä Kiinasta tulla mitään hyvää? En ota tähän ylipolitisoituneeseen asiaan laajemmin kantaa, mutta totean, että koeajossa ollut MG3 tuotti joka suhteessa myönteisen yllätyksen. Ensinnäkin sisätilat on viimeistelty huolella. Kojelauta on tyylikäs, ja sen toiminnot loogisia ja helppoja.

Uusi MG3 Hybrid+ on kiva etupenkillä istuville, joille on varattu hyvin tilaa ja mukavat istuimet.
Edessä on hyvin tilaa ja mukavat istuimet.
Uusi MG3 Hybrid+ on takapenkkiläiselle auttamattoman ahdas.
Takaistuin on auttamattoman ahdas.

MG3-mallistossa on kaksi varusteversiota: Standard ja Luxury. Meillä oli ajossa näistä jälkimmäinen. Siinä on mukavasti tilkettä, joista mainittakoon vaikkapa navigointi nopeusrajoituksen varoituksella, lämmitettävä ratti ja avaimeton kulku sisään.

MG3:n esitteessä otetaan yllättävän suoraviivaisesti kantaa polttomoottori- ja sähköautojen hyviin ynnä huonoihin puoliin. Teksti kulkee suunnilleen näin: ”Tässä autossa voi nauttia sähköajosta vailla pelkoa akun tyhjentymisestä, sillä lopulta polttomoottori varmista aina perillepääsyn.” Voimalinja toimii sulavasti, ja myös tulosta syntyy: sekalaisessa taajama-ajossa kulutus pyöri auton oman ajotietokoneen mukaan nelosella alkavissa lukemissa. Pitkät pätkät mentiin pelkällä sähköllä, mikä on pelkästään iloinen asia. Ajettavuudeltaan MG3 on sopivan napakka.

Uusi MG3 Hybrid+ on kojelaudan osalta siisti ja hyvin viimeistelty.
Kojelauta on siisti ja hyvin viimeistelty.

Plussaa

  • Pieni kulutus

  • Hyvä varustelu

Miinusta

  • Niukat taka- ja tavaratilat.

Kommentti

Keskustelu kiinalaisista autoista voitaisiin jo lopettaa. Kiinalaisilla on monia omia merkkejään, mutta muistettakoon, että jopa Volvo on tätä nykyä kiinalainen, vaikka suunnittelua ja tuotantoa Ruotsissakin vielä on.

– Lauri Larmela –

Uusi MG3 Hybrid+ on töpöperäinen pikkuauto, jollaiseen ei saa millään rakennettua avaraa tavaratilaa.
Töpöperäiseen pikkuautoon ei saa millään rakennettua avaraa tavaratilaa.
Uusi MG3 Hybrid+ on tyylikäs muodoiltaan.
MG3 on tyylikäs muodoiltaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt