
Mercedes-Benz GLE – Röyhkeä mutta miellyttävä nelivetoinen lataushybridi – Tällä hinnalla on lupa odottaa parasta
Viiden metrin ja 2,7 tonnin keskiraskas panssarivaunu näyttää aika möhkäleeltä, mutta on yllättävän herkkä ajettava. Lisävarusteena myytävä ilmajousitus on juuri niin mukava kuin olettaa saattaa.
Mercedes-Benzin GLE-sarjassa riittää erilaisia vaihtoehtoja. Tällä kertaa ajoon osui GLE 400e 4Matic Coupé. Tämä kryptinen koodi tarkoittaa selkokielellä, että tähtikeulainen katumaasturi on nelivetoinen ladattava hybridi. Coupé on tässä yhteydessä hiukan huvittava lisänimike, mutta menkööt, koska auto ei ole pysty- vaan luiskaperäinen.
Puhki kuluneen sanonnan mukaan ennen oli paremmin. Tämä pätee ainakin Mercedeksen ja monien muiden merkkien mallimerkintöihin. Vanhan liiton mies voisi luulla, että nyt käsillä olevan Mercedeksen keulalla hurisee nelilitrainen moottori. No ei tietenkään! Peruskone on kaksilitrainen turbonelikko, jonka apuna on sähkömoottori. Parivaljakko tuottaa yhteensä 381 hevosvoiman tehon ja 650 newtonmetrin väännön. Komeita lukemia totta kai, mutta tehoa ei ole mitenkään liikaa, sillä lähes viisimetrinen Mercedes painaa 2,7 tonnia.


Nyt liikkeelle. Alkutalven vielä lumettomana aamuna lämpömittari näytti nollaa, mutta keli oli siisti. Niinpä päätimme lähteä soitellen sotaan, eli Espoosta Kemiön saaren suuntaan. Autossa oli alla kesärenkaat, joten tarkistimme sääennustuksen vielä kerran: kuivaa. Hybridijärjestelmän ajoakku oli tietty täpötäynnä. Valmistajan mukaan GLE:n maksimaalinen toimintamatka sähköllä olisi peräti 101 kilometriä. Lähdimme ottamaan asiasta selvää.
Sujuttelimme lännen suuntaan vanhaa Turuntietä ja Ykköstietä pitkin. Tämä entinen valtaväylä oli lauantaiaamuna aivan tyhjä. Sen pinta oli kamalassa kunnossa – pelkkää terävää hätäpaikkaa kilometri toisensa jälkeen. Tätä on todellisuus vähän liiankin monilla teillä 2020-luvun Suomessa. Onneksi Mercedeksen varustukseen kuului ilmajousitus, joten meidän ei tarvinnut kärsiä kuoppaisesta kyydistä. Hyrsylän mutkan kohdalla muistimme Aira Samulinia, joka oli tehnyt paikasta omintakeisen turistikohteen. Sähkö loppui jossain noilla main, noin 70 kilometrin ajon jälkeen. Bensaturbo hurahti käyntiin, ja matka jatkui.


Pian olimmekin Salossa, josta suuntasimme Kokkilan lossille, ja lyhyen merimatkan jälkeen olimme jo Kemiön saaren puolella. Kemiön kirkolle vievä tie 1835 on aivan mahtava pätkä – mutkia mutkien perään ja korkeuserojakin riittää. Kun tuota tietä syöttää menemään, voisi kuvitella olevansa jossain ulkomailla. Koska tie oli edelleen kuiva, pääsin nauttimaan Mersusta oikein kunnolla. GLE on painostaan huolimatta yllättävän herkän tuntuinen ajettava. Syheröisillä pätkillä se tuntuu selvästi kokoistaan pienemmältä. Reilu massa tuntuu oikeastaan vain tiukemmissa jarrutuksissa.
Kemiön kirkolta suuntasimme Strömman sillan yli mantereen puolelle Särkisaloon, jossa oli vuorossa vähän venehommia. Ennen kuin vedimme pipot päähän ja hanskat käteen, tiirasimme GLE:n ajotietokoneen näyttöä. Matka Espoosta Särkisaloon oli mennyt kulutuksella 4,9 l/100 km. Aika hyvä suoritus, vai mitä?


Mercedes-Benz GLE 400 e 4Matic Coupé
- Moottori R4, bensiini, turbo + sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 999 cm3
- Yhteisteho 280 kW (381 hv)
- Yhteisvääntö 650 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 9-v. automaatti
- 0−100 km/h 6,1 s
- Huippunopeus 210 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,9 l/100 km
- CO2-päästöt 21 g/km
- Mitat Pituus 4 941 mm, leveys 2 018 mm, korkeus 1 716 mm, akseliväli 2 935 mm, tavaratila 510 l
- Omamassa 2 670 kg
- Plussaa Sulava ajettavuus, mukava jousitus
- Miinusta Takapenkillä voisi olla enemmän tilaa
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 102 040 €, mallisto alkaen: 102 040 €
Kenelle?
Jos haluaa itselleen röyhkeän näköisen, mutta luonteeltaan ja ominaisuuksiltaan miellyttävän isomman luokan katumaasturin, niin tässä olisi erinomainen ehdokas.
