Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Ensityypit

Mercedes-Benz G 580 EQ – Yksi aitojen maastoautojen ikonisimmista kiintotähdistä saa nyt myös sähköä sisuksiinsa

Massiivinen sähkö-G on tasainen joka paikan höylä ja maastossa todellinen peto. Lähes kaikkihan sympaattisesta G:stä pitäisivät, mutta hinta on asettanut aina esteensä. Nyt kun sähköversion hintalapusta poistuu autovero, niin...

14.12.2024 Tuulilasi

Mercedes-Benzin G-sarjan täyssähköistyminen on ollut valmistajalle iso kehitysaskel. Vaikka eteenpäin katsominen on näinä aikoina väistämätöntä, ei auton ulkoista yleisolemusta ole haluttu muuttaa liikaa. G:n pitää näyttää itseltään. Niinpä uuden G:n (W/N 465) tunnistaa edelleen helposti, vaikka sitä Suomen teillä hyvin harvakseltaan tapaa.

Nyt käsissämme on siis ensimmäinen täyssähköinen G. Suomeen tuodaan myös 450 d -dieseliä (207 000 euroa) ja AMG 63 -bensaversiota (408 000 euroa). Yllättäen täyssähköinen uutuus on ryhmän edullisin, kun autoveroa jää perimättä mallista riippuen 70 000–190 000 euroa! Kateusvero mainittu…

Sähkö-G:ssä on edelleen tikapuurunko, joka on muokattu sähkömoottorikäyttöön sopivaksi. Samoin on säilytetty yhdistelmä, jossa on edessä pyörien erillistuenta kaksoispoikittaistukivarsin ja takana De-Dion-akseli; toki uudelleen kehitettyinä.

Runkoon integroitu 400 voltin ajoakku tekee auton painopisteestä matalan. Massiivista akkupakettia (paino yli 700 kiloa!) suojaa reilun tuuman paksuinen hiilikuitukomposiittilevy, johon ei lommoja tule, eivätkä turhat naarmut aiheuta päänvaivaa.

Mercedes Benz G 580 EQ:n ohjaamo noudattelee hyviksi koettuja perinteitä nykyaikaisin digimaustein.
Ohjaamokonsepti noudattelee hyviksi koettuja perinteitä nykyaikaisin digimaustein.

Vaikka G on sähköauto, on kahluusyvyys peräti 85 senttimetriä, ja maavaraa on akseleiden välissä vähintään 25 senttiä. Ideana on, että G:llä voidaan mennä minne vaan.

kun jokaiselle pyörälle on oma sähkömoottorinsa, on tehoa reilusti ja vääntöä esimerkiksi noin kuuden Corollan väännön verran. Metsässä möyrimistä helpottaa maastoalennusvaihde. Jokaisen pyörän lähelle sijoitetun moottorin vaihteistoa ohjataan keskitetysti, ja niiden yksilöllistä toimintaa voidaan hallita tilanteen mukaan.

G-Steering-toiminto mahdollistaa kääntöympyrän huomattavan pienentämisen maastossa kaarteen puoleisen takapyörän voimakkaan hidastuksen avulla. Toiminto on ällistyttävän tehokas. Myös ns. pivot-käännös, eli hauska paikallaan tanssiminen sähkö-G:llä onnistuu.

Mercedes-Benz G 580 EQ – tekniset tiedot
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt