
Mercedes-Benz 300e 4Matic – Nyt on uutta lattiasta kattoon – Uusi E-Mersu on monella tapaa edeltäjiään parempi
Uusi E-Mersu tuo mukanaan sähköä, keinoälyä ja S-sarjasta tuttua luksusta. Sedanissa on tyyliä, mutta farmarimalli olisi monikäyttöisempi.
Lattiasta kattoon uudistuneen E-Mersun juuret ulottuvat 1950-luvun alkuun asti. Mallia on myyty jo yli 14 miljoonaa yksilöä maailmanlaajuisesti. On siis sanomattakin selvää, että Stuttgartin päämajassa haluttiin varmistaa, että ikonisen mallin uudistus menee kunnialla maaliin asti.
Autovalmistajat tyytyvät tällaisessa tilanteessa usein varovaiseen lähestymistapaan, jonka seurauksena uudistukset ovat hyvin maltillisia. Tällä kertaa asiat on kuitenkin haluttu tehdä rohkeasti. Uusi, kuudennen sukupolven E-Mersu on pakattuna täyteen tekniikkaa ja lisävarusteita, jotka tekevät siitä monella tapaa edeltäjäänsä paremman auton.


Vaaleansinisen nokkapellin alta paljastuu tuttu rivinelonen, joka on saanut kumppanikseen vaikuttavan hybridijärjestelmän. Auton kerrotaan kykenevän 106 kilometrin sähkökantamaan optimiolosuhteissa. Sopivasti koko koeajoviikon kestäneessä lumimyrskyssä päästiin vajaat 80 kilometriä – hyvä suoritus tämäkin.
Dieselin ystäviäkään ei ole unohdettu: he voivat tehdä valintansa pistokehybridin tai kevythybridin välillä. E-sarjalainenhan on tunnetusti pitkänmatkan työjuhta, jolla yritykset ja taksifirmat kuljettavat ihmisiä. On siis ymmärrettävää, että luottomalli turvautuu vielä polttomoottoriin. Täyssähköisenä vastineena toimii sitten sulavalinjainen EQE.


Uusi e keskittyy mukavuuteen urheilullisuuden sijaan. Auton aivot löytyvät 14,4 tuuman keskinäytöltä, josta voi kontrolloida lähes kaikkea matkustamossa tapahtuvaa tunnelmavaloista ilmastointiin asti. Näytölle voi halutessaan ladata pelejä tai vaikka Zoom-toimistosovelluksen, jos työpalaverit haluaa pitää tien päällä.
Takapenkillä vallitseva tilan tunne on seurausta 22 milliä edeltäjäänsä pidemmästä akselivälistä, sekä kaukana edessä olevista etupenkeistä. Harteikkaammat kaverit mahtuvat taakse aikaisempaa paremmin 25 milliä kasvaneen kyynärpääleveyden ansiosta.
Jos mukaan ruksaa 3 680 euron teknologiapaketin, saa autoon Airmatic-ilmajousituksen, jatkuvasti säätyvän iskunvaimennuksen, sekä 4,5 astetta kääntyvän nelipyöräohjauksen. Paketin tuoman lisäarvon huomaa selvästi etenkin talviajossa. Kun kokonaisuus on näin lähellä S-sarjalaista, muutamilla hyvin valituilla lisävarusteilla voi Eemelistä saada lähes isoveljensä tasoisen edustusauton huomattavasti edullisemmin.

Mercedes-Benz 300e 4Matic
- Moottori Rivi-4, bensiini + sähkö
- Iskutilavuus 1 999 cm3
- Teho 150 kW (204 hv) + 90 kw (129 hv)
- Vääntö 320 Nm + 440 Nm
- Voimansiirto Neliveto
- 0−100 km/h 6,5 s
- Huippunopeus 234 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,7 l/100km
- CO2-päästöt 15 g/km
- Mitat Pituus 4 949 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 2 961 mm, tavaratila 370 l
- Omamassa 2 265kg kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 84 718 €, mallisto alkaen: 64 887 €
- Plussaa Mahdollisuus pikalataukseen, erinomainen äänieristys
- Miinusta Matala tavaratila
Kenelle?
Vanha tuttu E-Mersu on säilyttänyt suuret jalkatilansa ja saanut rinnalle ripauksen luksusta. Hieno premium-auto hänelle, jolle täyssähkö ei ole vaihtoehto.
