
Uusi Mazda CX-80 – Jos on laittaa kuusikymppiä autoon, niin pöllömpiäkin vaihtoehtoja on – CX-80 on iso, laadukkaan oloinen nelivetoinen maantielaiva – Video
Uusi Mazda CX-80 on iso askel eteenpäin pikkusisar CX-60:stä. Käyttövoimissakin on valinnan varaa: tämän saa halutessaan jopa dieselinä! Plugarinkin jarrullinen vetomassa on 2500 kg, mikä piisaa jo monelle veneilijälle.
Muistaako joku vielä, miten suosittuja Mazdat aikanaan olivat? Markkinaosuus Suomessa oli 1980-luvulla parhaimmillaan 8 prosentin luokkaa 10 000 auton vuosimyynnillä. No, se on kaukaista historiaa se, mutta vielä tämän vuosituhannen alkupuolella Mazda myi ihan hyvin.
Sitten jokin muuttui, eikä kauppa enää käynyt. Viime vuonna Mazda myi Suomessa 871 autoa, mikä riitti ensirekisteröintitilastoissa 17. sijaan. Markkinaosuus oli vaatimattomat 1,2 prosenttia. Tilanne on hieman hämmentävä, sillä ei Mazdan nykymallistossa mitään varsinaista vikaa ole. Sähköistämisessä Mazda toki tulee aika tavalla jälkijunassa, kuten muutkin japanilaiset.
Katso Tuulilasin koeajovideo
Uusi CX-80 on iso ja aika hintavakin auto, joten odotukset myyntimäärien suhteen ovat maltillisia. Lippulaivamalleja kuitenkin tarvitaan: ne toimivat käyntikortteina ja osoituksina siitä, että osaamista löytyy.
Ja CX-80:n osalta näin todellakin on. Ensinnäkin auto on tilava. Viisi milliä vaille viiteen metriin on saatu loihdittua monipuolisesti muokattavat tilat valinnaisesti kuusi tai seitsemänpaikkaisena, kolmella eri istuinvariaatiolla. Koeajamassamme autossa oli takana kaksi aikuisillekin kelpaavaa ”kapteenin” istuinta ja kolmannella rivillä kaksi paikkaa pienemmille ihmisille lähinnä väliaikaiseen matkustamiseen. Tilaratkaisujen joustavuutta korostaa mahdollisuus säätää keskimmäisen rivin istuimien etäisyyttä 12 sentillä eteen-taakse. Ja selkänojien kallistuskulmaakin voi muuttaa.


Kaikki istuinpaikat käytössä tavaratila kutistuu 258-litraiseksi, mutta 4- tai 5-paikkaisena tila kasvaa peräti 687 litraan.
Mazda CX-80 on 25 senttiä pikkusisartaan CX-60:tä pidempi ja käytännössä kaikki lisäsentit on viety akseliväliin. Sisätilojen lisäksi tämän huomaa ajettavuudessa; maantiellä auto on todella vakaa ja tasapainoinen, kaikin tavoin miellyttävä tapaus.
Kaupungissa ja parkkihalleissa iso auto tietysti kärsii raameistaan, mutta isommat moitteet koskevat vaihteiston toimintaa. 8-pykäläinen, ilman momentinmuunninta toimiva automaatti pykii ajoittain ikävästi. 2,5-litrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori yhdistyy tässä lataushybridissä 17,8 kWh:n sähköiseen järjestelmään. Valitettavasti sähköinen toimintamatka jää pikkupakkasella helposti vain 30-40 kilometriin.
Takavetopainotteinen neliveto sallii talviliukkailla pienet luistot, mistä Mazdalle papukaijamerkki.



Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV Takumi Plus
- Moottori Rivi-4, bensiini, lataushybridi
- Iskutilavuus 2488 cm3
- Teho 241 kW (327 hv)
- Vääntö 500 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 8-nop. autom.
- 0−100 km/h 6,8 s
- Huippunopeus 195 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,6 l/100 km
- CO2-päästöt 35 g/km
- Mitat Pituus 4 995 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 710 mm, akseliväli 3 120 mm, tavaratila 258-687 l
- Omamassa 2 165 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 70 822 €, Mallisto alkaen 57 390 €
Kenelle?
Jos on laittaa kuusikymppiä autoon, niin pöllömpiäkin vaihtoehtoja on. Mazda CX-80 on iso ja laadukkaan oloinen maantielaiva.
Plussaa
Mainiot tilat
Laadukas viimeistely
Miinusta
Vaihteisto tökkii taajamassa
Lyhyt sähköinen toimintamatka
