
Uudistunut Kia Sportage tuo lisää tehoa hybrideihin – Alle 30 000 euron sähkökatumaasturi MG S5 haastaa kilpailijat
Renault Symbioz saa uudet hybridit – kulutus alas ja teho ylös. Toyota Aygo X päivittyi hybridiksi – GR Sport tuo sporttisen ilmeen.
Kia Sportagen uusi ilme ja uudet tehot

Sportage on saanut nyt Euroopassakin Kian Opposites United -muotoiluilmeen. Ja koska kyseessä ei ole sähköauto, keulan ilmeeseen on jouduttu tekemään kompromisseja EV-perheeseen verrattuna. Myöskään Sportagen muut linjat eivät ole tiukan kulmikkaat; nykyinen Sportagehan lanseerattiin neljä vuotta sitten, eli ennen nykyistä uutta tyylisuuntaa. Myös takavaloja on hienosäädetty.
Ohjaamon tyyli on sen sijaan yhteneväisempi EV-malliston kanssa. Kojelautaa hallitsee iso kaareva näyttö, ja ohjelmisto näytön takana on päivitetty. Ratti on sekin päivitetty, se on nyt kaksipuolainen.
Voimalinjavalikoimaan kuuluu 1,6-litrainen bensakone nyt ilman kevythybriditeknologiaa, dieselkevythybridi sekä perus- että ladattava hybridi. Suomen mallisto selvinnee piakkoin.
Hybridit ovat saaneet lisää tehoa uuden sähkömoottorin avulla ja ovat saatavilla sekä etu- että nelivetoisina. Myös hybridien automaattivaihteisto on uusi.
MG: Sähköauto alle 30 000 euroa

MG on noussut lyhyessä ajassa suosituksi automerkiksi ympäri Eurooppaa – myös Suomessa. Merkin vahva panos jatkuu nyt uudella täyssähköisellä MGS5:llä, joka on hinnoiteltu aggressiivisesti alle 30 000 euroon. Sen alle ei ole liikaa sähköautoja vielä tarjolla.
Tuolla hinnalla saa 451-litraisella tavaratilalla varustetun ja lähes 4,5 metriä pitkän katumaasturin, jossa on 49 kWh:n akku. Sille luvataan hyvissä olosuhteissa 340 kilometrin toimintamatka. Tehoa autossa on 125 kW, mikä riittänee useimmille.
Jos ei, sijoittamalla autoon neljä tuhatta euroa enemmän akku vaihtuu 64-kilowattituntiseksi, toimintamatka kasvaa 480 kilometriin ja teho 170 kilowattiin. Isompi akku myös ottaa virtaa vastaan hieman suuremmalla teholla (139 kW). Pienemmän akun kera on tyydyttävä 120 kW:n lataustehoon.
Molemmissa malleissa sähkömoottori sijaitsee takana, eli MGS5:t ovat takavetoisia.
Renault ja parempi symbioosi

Renault Symbioz on saanut kaksi uutta voimalinjaa. Tulokkaat ovat: E-Tech 160 perushybridi sekä kevythybridi numerosarjalla 140. Jälkimmäinen on mielenkiintoinen ja kokonaan uusi tulokas Suomeen. Sen voimalinja koostuu 1,3-litraisesta bensaturbosta ja pienestä sähköavusta.
Perushybridin voimalinja on puolestaan päivitetty, eli sen vapaasti hengittävä polttomoottori on 1,8-litrainen. Puhtia on nyt tarjolla entistä enemmän. Auto myös taltioi virtaa tehokkaammin. Akun koko on kasvanut 1,4 kilowattituntiin, eli se on linjassa monien kilpailijoiden kanssa. Parasta uudistuksissa on kuitenkin se, että kulutus on laskenut muutamalla desillä.
Sporttinen Toyota Aygo X

Toyota on esitellyt uuden Aygo X:n, ja samalla mallistoon on lisätty uutena varusteversiona GR Sport. Se on toki vain tyylillinen valinta, tehoa autossa on saman verran kuin perusversiossa. Tämä ei ole kuitenkaan se tärkein uutinen vaan se, että Aygo X on saanut nyt saman hybridivoimalinjan, mikä on käytössä jo sekä Yarisissa että Yaris Crossissa. Litrainen bensakone on vaihtunut 1,5-litraiseen ja lisäksi apuna on sähköä. Tämä parantaa autoa selvästi. Myös auton päästöt pienenevät merkittävästi – ja tällä on luonnollisesti vaikutusta auton hintaan. Suomeen uutukaisia on lupa odotella vuodenvaihteessa.