Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Iso koeajo

Kia EV3 GT-line – Tämä upouusi Kia valittiin Vuoden autoksi Suomessa, ja vihdoin myös sähköauton hinta alkaa olla kohdillaan

Kohtuuhintaiselle, palkitulle ja nuorekkaalle sähköautolle on helppo uskoa löytyvän käyttöä monenlaisissa perheissä. Pitkä takuu helpottaa valintaa.

1.3.2025 Tuulilasi

Koeajo Kia EV3 GT-Line

  • Mittarilukema: 2 079 km
  • Testimatka: 1 010 km
  • Renkaat: 215/50/R19
  • Mittauspäivä: 10.12.2024
  • Sää: Pilvipouta, lumisade
  • Lämpötila: - 9°C
  • Tien pinta: Lumi, jää, sohjo

Vanha letkautus tietää kertoa, että voittajan on helppo hymyillä. Suomessa Kia-leirissä on näinä päivinä varmasti hymy edelleen herkässä, sillä korealaisbrändin uusi malli, sähköauto EV3, voitti meillä ennen joulua tavoitellun Vuoden Auto Suomessa 2025 -tittelin. Kia EV3 on siis auto, joka tuli, näki ja voitti. Uutuutta on toimitettu ensimmäisille asiakkaille maassamme nyt jo noin kahden kuukauden ajan.

Eikä ole kuin pari vuotta siitä, kun samaisen tittelin nappasi itselleen toinen Kia, Niro. Sen myyntimenestys ei tosin ole noussut Suomessa mitenkään erityiseksi, sillä viime vuoden rekisteröintitilastossa Niro löytyy vasta sijalta 27. Sitä edeltäväkään vuosi ei ollut myynnillisesti Nirolle mitenkään erityisen hohdokas. Kunniakas titteli ei siis suinkaan automaattisesti materialisoidu hymyn saattelemaksi tilauskirjan vilkkaaksi selailuksi.

EV3:lla saattaa kuitenkin olla tässä suhteessa paremmat lähtökohdat, sillä edullisempien sähköautojen haluttavuus on juuri nyt vahvaa. Mikä sitten tekee EV3:sta niin pätevän uutuuden?

Viime vuonna suomalaisten nouseva sähköautotähti oli pieni Volvo EX30, jota rekisteröitiin maahamme yli 2 000 kappaletta. Pikku-Volvon lähtöhinta on reilun tonnin enemmän kuin EV3:n. Volvoakin enemmän kilpiin saatiin suurempaa ja kalliimpaa Teslan Model Y:tä, mutta Y:n tähti on jo jyrkässä laskusuunnassa, joten EX30 on ajankohtaisempi ja muutenkin lähempi haastaja. Pystyykö EV3 murtamaan Volvo-rintamaa?

Kuten totuttu on, saa korealaisissa autoissa tavallisesti rahalleen enemmän vastinetta kuin euromerkit ovat yleensä tarjonneet, siitäkin huolimatta, että tässä tapauksessa Volvon EX30 valmistetaan Kiinassa ja kiinalaisen omistajan alaisuudessa. Niinpä ei olekaan yllätys, että EV3 on kymmenisen senttiä pidempi ja sen akseliväliä mitataan kolme senttiä enemmän kuin EX30:ssa. Enemmän autoa tarkoittaa pituuserossa ennen kaikkea parempia takatilojaa. EV3 onkin ihan aito perheauto, mitä ei hyvällä tahdollakaan voi EX30:sta sanoa.

Kia EV 3:n ohjaamo | Vaalein kontrastivärein piristetty paksukehäinen ohjauspyörä on miellyttävä käsitellä. Kookasta keskinäyttöä joutuu kuljettajan paikalta kurottelemaan. Keskikonsoli on matala, ja kännykän latausalusta on sijoitettu helposti tavoitettavaksi.
Ohjaamo | Vaalein kontrastivärein piristetty paksukehäinen ohjauspyörä on miellyttävä käsitellä. Kookasta keskinäyttöä joutuu kuljettajan paikalta kurottelemaan. Keskikonsoli on matala, ja kännykän latausalusta on sijoitettu helposti tavoitettavaksi.
Kia EV3:n tavaratilaan on huomattava nostokynnys, mutta muutoin tilan käytettävyys on sujuvaa. Välipohjan korkeuden voi kätevästi säätää kahteen eri korkeuteen. Laajennus tapahtuu näppärästi ja tilan pohjasta muodostuu käytännössä silloin täysin tasainen.
Tavaratilaan on huomattava nostokynnys, mutta muutoin tilan käytettävyys on sujuvaa. Välipohjan korkeuden voi kätevästi säätää kahteen eri korkeuteen. Laajennus tapahtuu näppärästi ja tilan pohjasta muodostuu käytännössä silloin täysin tasainen.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että nyt myös Skodan uunituore Elroq (s. 43) on mukana samassa kisassa edullisempien sähköautojen ostajista. Tässäkin tapauksessa kisaajien hinnat kulkevat lähes käsi kädessä, mutta Elroqissa on puolestaan yhdeksän senttiä pidempi akseliväli kuin EV3:ssa. Tilantarjonnan osalta Skoda vetää pidemmän korren, ja siitä voi jo tilata myös tehokkaamman 85-version. Se maksaa aavistuksen vähemmän kuin samantasoinen EV3, joten kamppailusta ostajien sydämistä voi näistä lähtökohdista odottaa tiukkaa.

EV3:a markkinoidaan uuden ajan autona, joka haastaa perinteisimpiä merkkejä. Siinä uutuus kyllä monin osin onnistuukin. EV3:lla on juurensa meillä tuntemattomassa K3-mallissa, mutta se on kuitenkin täysin uusi malli, joka perustuu Hyundai-Kian E-GMP-perusrakenteelle. Nykyisin tätä samaa perustaa käyttäviä autoja ovat esimerkiksi Kian EV6, EV9, Hyundai Ioniq 5 sekä Ioniq 6. Tulevia samalle perustalle valmistettavia malleja ovat puolestaan Kian EV4 ja ilmeisesti myös Hyundai Ioniq 3. Korealaisjätti sähköistyy siis vahvasti monilla rintamilla, ja kymmenen vuoden kuluttua Kian pitäisi olla mallistoltaan täysin sähköinen. Hyundai-Kialla on kääritty hihat ja pantu tuulemaan.

Kia EV3 etuistuinten tarjoama tuki on kohtalaisen hyvä, mutta nahkaverhoilu liukas. Reisituen pituuden säätö puuttuu.
Etuistuinten tarjoama tuki on kohtalaisen hyvä, mutta nahkaverhoilu liukas. Reisituen pituuden säätö puuttuu.
Kia EV3:n takana on hyvin pääntilaa, mutta polvitilojen osalta voi tulla helpommin ahdasta.
Takana on hyvin pääntilaa, mutta polvitilojen osalta voi tulla helpommin ahdasta.

Hyundain jo vuonna 2017 aloittaman perusrakenteen kehitystyössä on alun perin suunniteltu hyödynnettävän 800 voltin akkuteknologiaa. Käsillä oleva Kian EV3 on kuitenkin ensimmäinen malli, jossa akkutekniikka on mainituista sukulaisista poiketen 400 volttiin perustuvaa. Miksi? Syyt ovat luultavimmin matalammat tuotantokustannukset ja sen kautta mallin optimoitu hintakilpailukyky. Järjellinen hankintahinta ja sen myötä rahalle saatava todellinen vastine ovatkin juuri ne seikat, jotka suomalaisen toimittajaraadinkin luultavimmin vakuuttivat.

EV3 on voimalinjan osalta toistaiseksi aina 150-kilowattinen eli 204-hevosvoimainen ja etuvetoinen, mutta tehtaan edustajat ovat jo antaneet ymmärtää, että myös neliveto sekä sen varsin riuska GT-versio esitellään kesän korvalla. Se pitäisi saada Suomenkin markkinoille loppuvuodesta. GT:ssä on ensitietojen mukaan kahden sähkömoottorin myötä tehoa noin 385 pollen verran, ja vääntöä olisi vihjailtu olevan jopa julmetut 700 Nm. Nähtäväksi jää, mutta luvassa on siis mitä todennäköisimmin erittäin suorituskykyinen versio EV3:sta, aiemman EV6 GT:n tapaan.

EV3:n muotoilu on onnistuneen solakkaa. Päälinjoista on vastannut libanonilaislähtöinen Karim Habib (muun muassa BMW 7- ja 5-sarjat, X6, Kia EV6 ja EV9), ja auto näyttää luonnossa tuoreelta, nuorekkaaltakin suorine lasilinjoineen. Auto on itse asiassa kuin kooltaan alaspäin skaalattu EV9, mutta mittasuhteiltaan yllättävän onnistunut, ilman isoveljensä möhkömäisyyttä. Auton muoviset, kiiltävät pyöränkaaret ja puskurit saattavat tosin joutua pinnoiltaan koville vuosien karttuessa. Venytetyiltä näyttävien takaovien pitkät lasit korostavat korin takaosan ilmeikkyyttä, mutta on linjoilla haettu myös sisätilojen maksimointia. Niiden osalta tehdas nostaa auton polttomoottorimalli-vertailukohdaksi Kia Sportagen, jossa on tiloiltaan lähinnä vain isompi tavaratila. Sportagen lähtöhinta on muuten yllättäen nelisen tuhatta euroa korkeampi kuin EV3:n. Uudenlainen ajattelu tuottaa siis tuloksia.

Yksityiskohdat

EV3:a markkinoidaan uuden ajan autona, joka haastaa perinteisempiä merkkejä ennakkoluulottomasti. Siinä uutuus kyllä onnistuukin. Hyundai-Kialla on kääritty hihat ja pantu tuulemaan, eikä jääty tuleen makaamaan.

Kia EV3:n takakameran linssi on suojaamaton ja likaantuu helposti. Silloin kamerasta ei ole juurikaan hyötyä.
Takakameran linssi on suojaamaton ja likaantuu helposti. Silloin kamerasta ei ole juurikaan hyötyä.
Kia EV3:n peruutuskamera on vakiovaruste ja sen dynaamisin viivoin varustettu näyttö tarkka.
Peruutuskamera on vakiovaruste ja sen dynaamisin viivoin varustettu näyttö tarkka.
Kia EV3:n ajotilavalitsin on sijoitettu hauskasti ohjauspyörään. Ajotiloista löytyy oma asetuksensa myös lumella ajolle.
Ajotilavalitsin on sijoitettu hauskasti ohjauspyörään. Ajotiloista löytyy oma asetuksensa myös lumella ajolle.
Kia EV3:n liukuvassa kyynärnojassa on onneksi muutama fyysinenkin painike.
Liukuvassa kyynärnojassa on onneksi muutama fyysinenkin painike.
Kia EV3:n 12,3-tuumainen digimittaristo on pääosin helppolukuinen, vaikka informaatiota on tarjolla paljon.
12,3-tuumainen digimittaristo on pääosin helppolukuinen, vaikka informaatiota on tarjolla paljon.

Toistaiseksi täytyy siis vielä tyytyä perustehoiseen autoon, johon tuotetaan kahta kapasiteetiltaan eri kokoista ajoakkua. Niiden nettokapasiteetit ovat 58,3 kWh ja 81,4 kWh, ja auton WLTP-toimintamatkat vaihtelevat 436 ja 605 kilometrin välillä. Talvellakin toimintamatkaksi voi siten perusajoilla odottaa hieman vajaata 400 kilometriä, mikä on jo vallan mainio suoritus ja riittää useimmille.

Isommasta akusta pitää kahdessa alemmassa varustetasossa maksaa noin 3 800 euroa lisää, kahteen ylempään pienempää akkua ei ole saatavilla. Molemmissa akuissa käytetään nikkeli-mangaani-koboltti-kemiaa. Suuremman akun maksimaalinen pikalatausteho on 128 kW, pienemmän 101 kW, eli mitään erityisen huimaa pikalatausnopeutta ei ole luvassa – mutta hyvää keskitasoa kuitenkin. Pikalataustestissä saavutimme 40-75 prosentin keskitehoksi mainiosti 94 kW.

EV3:n varustetasot ovat Air, Earth, Inspiration ja koeajettu GT-Line. Jo lähtötasolla autossa on muun muassa kaksi 12,3-tuumaista näyttöä, automaattinen kaksialueilmastointi, led-ajovalot, mukautuva tasanopeussäädin ja ohjauspyörän lämmitys. Myös ajoakuston lämmitysjärjestelmä kuuluu aina pakettiin. Earth-varustelun mukana tulevat esimerkiksi etumatkustajan istuimen korkeussäätö, automaattiset ulkokahvat ja langaton kännykän latausalusta. Alimmassa Air-tasossa joutuu Suomessa hyödyllisen ilmalämpöpumpun ostamaan lähes 1200 eurolla, muissa varustetasoissa se sisältyy aina hintaan. Kahdessa ylimmässä varustetasossa saa sitten erilaisia herkkuja, kuten nahkaverhoilun, suuremmat pyörät, paremman audiojärjestelmän, erilaisia sähkösäätöjä ja jopa ilmastoidut etuistuimet. Samalla on todettava, että auton hintakin alkaa jo huolestuttavasti lähestyä 50 000 euroa.

Ohjaamossa ajoergonomia on pääosin hyvää, mutta ohjauspyörän etäisyyssäätöä voisi kernaasti olla enemmänkin ja kosketusnäytön oikeaa reunaa täytyy hieman kurotella. Fiksusti oveen sijoitetut istuinlämmitys- ja muistipainikkeet ovat helppokäyttöiset. Ohjauspyörän perinteiset painikkeet ovat myös ilahduttava poikkeus vaikeakäyttöisyyden valtavirrasta, ainoastaan pienet rullat vaativat käytössä hieman liikaa sormien tarkkuutta. Sisustamuovit ovat nykytrendien mukaista laajalti kierrätettyä tavaraa, mutta kojelaudassa käytetty kangas lisää osaltaan viihtyisyyttä. Tuulilasinäyttö on hyvä varuste, mutta se tulee vasta reilun puolentoista tuhannen euron Tech Pack -lisävarustepaketissa.

Kia EV3 on perusvakaa ajettava, ja ajonvakautus hillitsee aliohjautuvuutta liukkailla keleillä aktiivisesti. Kaksitonnisella autolla ei erityistä iloittelua ratin taakse ole tarjolla, mutta ei ajettavuudessa mainittavia ongelmiakaan ole.
EV3 on perusvakaa ajettava, ja ajonvakautus hillitsee aliohjautuvuutta liukkailla keleillä aktiivisesti. Kaksitonnisella autolla ei erityistä ilottelua ratin taakse ole tarjolla, mutta ei ajettavuudessa mainittavia ongelmiakaan ole.

Faktat

  • Mallin perushinta 49 412 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Mattaväri (870 €) Tech Pack + kattoluukku (2 571 €)
  • Testiauton hinta 53 453 euroa
  • Takuu 7 vuotta / 150 000 km
  • Maalitakuu 5 vuotta / 150 000 km
  • Maahantuoja Astara Auto Finland Oy
  • Valmistaja Kia Corporation
  • Valmistuspaikka Sohari, Etelä-Korea

Mitat

  • Pituus 4 310 mm
  • Leveys 1 850 mm
  • Korkeus 1 560 mm
  • Akseliväli 2 680 mm
  • Raideleveys – edessä: 1 610 mm – takana: 1 607 mm
  • Maavara 147 mm
  • Tavaratila: 460 + 25 l (VDA)

Massat

  • Painonjakautuma – edessä: 1 234 kg – takana: 1 210 kg
  • Virallinen omamassa 1 930 kg

Suurimmat sallitut massat

  • Kokonaismassa 2 355 kg
  • Kattokuorma 0 kg
  • Perävaunu – jarruin: 1 000 kg – jarruitta: 750 kg

EV3:n ajo-ominaisuudet ovat tyypillistä etuvetoarkkitehtuurin antia. Auto on perusvakaa ajettava, ja ajonvakautus hillitsee aliohjautuvuutta eli puskemista liukkailla keleillä aktiivisesti. Erityistä ilottelua ratin taakse ei lähes kaksitonniselle autolle ole tarjolla, mutta ei ajettavuudessa toisaalta erityisiä ongelmiakaan ole. Ajonvakautuksen saa halutessaan osittain tai kokonaan pois päältä. Rajoitettuna järjestelmä antaa auton liukkailla keleillä hieman luistella, mikäli kuljettaja etsii ajettavuuteen leikkisyyttä. Kokonaan pois kytkettynä autosta tulee jo hankalampi ajettava, koska luistonesto antaa vetävien pyörien sutia melkoisen vapaasti. Renkaat olivat nastattomat, hiljaiset Continentalit, joilla jääpitoa oli ajoittain huomattavan vähän.

Perusasetuksiltaan EV3:n jousitus on onnistuneen kyvykäs ja letkeä ilman turhaa kovuutta, ja isommissa heitoissa matkanteko sujuu mukavasti. Esimerkiksi hidastetöyssyistä EV3 liikkuu ylitse vaivattoman oloisesti. Jäätyneillä ja polanteisilla talviteillä paljastuu kuitenkin jousituksen toinen luonne, sillä terävämpiä epätasaisuuksia se toistaa ärsyttävän tuntuvasti sisätiloihin, eli nykyaikaisia eurooppalaisille markkinoille suunnattuja autoja tunnetusti vaivaava pintakovuus nostaa ajoittain päätään. Tämä ominaisuus ei kuitenkaan ole onneksi aina läsnä. Yleiskuva on näiltä osin onnistunut. Auto on tien päällä miellyttävän hiljainen, mitään suhinoita tai rengasääniä ei sisälle kuulu.

Perän muotoilu on sellaista, että peräpeili likaantuu hyvin helposti. Pöllyävä, kuiva lumi muuraa auton perän nopeasti täysin umpeen, ja takatutkat alkavat huutaa peruutusvaihteen kytkettäessä. Silloin taas auton hätäjarrutus estää peruuttamisen. Ei muuta kuin pyyhkimään auton perää lumesta ja loskasta, jotta parkkiruutuun peruuttelu onnistuu.

Kialla on tartuttu härkää sarvista, eikä jääty rannalle ruikuttamaan. Euromarkkinat ovat toki autonvalmistajille haastavat, mutta autoja täytyy tuottaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Euroopassa tuskin tullaan enää päästövähennystavoitteista peruuttelemaan, joten nollapäästöautoja tarvitaan. Siihen kuvaan Kia EV3 istuu kuin nenä päähän.

Kia EV3:n etukannen alta löytyy 25-litrainen frunk. Siihen sujahtaa vaikkapa latauskaapeli tai kumisaappaat.
Etukannen alta löytyy 25-litrainen frunk. Siihen sujahtaa vaikkapa latauskaapeli tai kumisaappaat.
Kia EV3:n tavaratilan välipohjan alla on vielä lisälokero, johon saa tarvittaessa pientä sälää piiloon uteliailta katseilta.
Tavaratilan välipohjan alla on vielä lisälokero, johon saa tarvittaessa pientä sälää piiloon uteliailta katseilta.
Kia EV3:n led-ajovalot ovat tänä päivänä jo ihan peruskauraa. EV3:ssa ne valaisevat tietä hyvin. Muotojen osalta auton keula noudattelee samoja Karim Habibin piirtämiä päälinjoja monta kokoluokkaa suuremman EV9:n kanssa. GT-Linessa on omanlaisensa puskurit.
Led-ajovalot ovat tänä päivänä jo ihan peruskauraa. EV3:ssa ne valaisevat tietä hyvin. Muotojen osalta auton keula noudattelee samoja Karim Habibin piirtämiä päälinjoja monta kokoluokkaa suuremman EV9:n kanssa. GT-Linessa on omanlaisensa puskurit.

Kia EV3 GT-Line FWD 81,4kWh 204hv

  • Moottori Sähkömoottori etuakselilla
  • Teho/vääntö 150 kW(204 hv)/283 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Akkukapasiteetti 81,4 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 10,5 kW/128 kW
  • Yhd. EU-kulutus 16,2 kWh/100 km
  • WlTP-toimintamatka 605 km
  • Mitat Pituus 4 310 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 560 mm, akseliväli 2 680 mm, tavaratila 460 + 25 l
  • Omamassa 1 930 kg
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein: 49 412 €, Mallisto alkaen: 37 437 €

Kenelle?

Kohtuuhintaiselle, palkitulle ja nuorekkaalle sähköautolle on helppo uskoa löytyvän käyttöä monenlaisissa perheissä. Pitkä takuu helpottaa valintaa.

Poimintoja varusteista

Mitattu kulutus

Peruspakkasilla ajetulla koeajojaksolla keskikulutus oli 27,0 kWh sadalla, kun keskinopeus oli 49,2 km/h.

Kommentti

Vaikuttaa siltä, että korealaiset ovat nykyisin kuin innovatiiviset japanilaiset ennen – vahva tekemisen meininki ja katse eteenpäin. Kiinalaisetkin komppaavat uutta aaltoa, mutta mitä tekevät japanilaismerkit? Herätys, Nipponin pojat ja tytöt! Maailma on muuttunut.

– Harry Kuurio –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt