
Uusi Hyundai Santa Fe on kuin kirveellä veistetty ja näyttää kivitalolta – Koeajossa paljastuu toinen puoli
Hyundai Santa Fe on kivitalomainen ja massiivinen näky tiellä, mutta koeajo osoittaa, että kulmikkaan katumaasturin vahvuudet löytyvät sisältä ja ratin takaa. Nyt liikutaan katumaasturin ja aidon maasturin rajapinnassa.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.
Onpas kummallisen näköinen auto. Tämä oli ensireaktioni, kun sain uuden Santa Fen avaimet kouraani. Santa Fe on ensinnäkin aikamoinen jättiläinen. Sillä on mittaa reilut 4,8 metriä ja leveyttä 190 senttiä. Mieleenpainuvinta on kuitenkin se, että tämä auto on muodoiltaan hyvin kantikas, suorastaan möhkälemäinen.

Myös mallimerkintä on vähintäänkin vaikuttava, jos ei muuten niin pituudeltaan: Hyundai Santa Fe 1.6 TGDi 253 hv Plug-in 4WD 6AT Calligraphy 6P. Pistäkäähän kilpailijat paremmaksi! Tuossa siis kerrotaan, että kyseessä on ladattava hybridi nelivedolla ja automaattilaatikolla. Istumapaikkoja on kuusi.
Kuusipaikkaisuus on toteutettu jännällä tavalla, sillä kaikki istuimet ovat erillisiä, ja niiden välissä on keskikäytävä. Kaksi takimmaista istuinta taittuvat esiin tavaratilan pohjasta. Eli jos tarvitaan oikein paljon rahtitilaa, istumapaikkoja on neljä tai viisi. Muunneltavuutta siis piisaa vaikka muille jakaa.


Kivitalomaisesta olemuksestaan huolimatta Santa Fe on aika mukava ajettava. Jousitus toimii hyvin, ja auton suuntavakaus maantieajossa on erinomainen. Tämä tuli testattua pidemmän kaavan kautta, sillä tein Hyundailla 500 kilometrin kesäretken. Reitin varrelle osui myös käiverää soratietä. Santa Fe on kuin kotonaan suomalaista rallipolkua muistuttavalla maalaisväylällä. Reilu kahden tonnin paino tuo menoon tukevuutta, eikä kuoppia tai nimismiehenkiharoita tarvitse sen kummemmin väistellä.



Kun akku on täydessä latingissa, kuljettajalla on käytettävissään 253 hevosvoiman teho ja 367 newtonmetrin vääntömomentti. Huippuvääntö on tarjolla jo kierrosluvulla 1 000 r/min. Tämä on bensakonetta avustavan sähkömoottorin ansiota. Sähköistä toimintamatkaa autolle luvataan 54 kilometriä. Lukema on rehti, sillä me pääsimme sähkön voimin tyypillisesti 50 kilometriä. Emme vieneet Hyundaita maastoon, mutta kerrottakoon, että auton nelivetojärjestelmä on erittäin monipuolinen. Tarjolla on kolme perusasetusta: Comfort/Eco/Sport, Snow ja Mud/Sand/Lock. Kahdella ensimmäisellä asetuksella voiman vetosuhde etu- ja taka-akselin välillä vaihtelee tilanteen mukaan, mutta kolmannella asetuksella voimanjako on kiinteä 50:50. Tällä reseptillä eteneminen sujunee upottavassakin maastossa, kunhan vain muistaa pitää tarpeeksi reipasta vauhtia yllä.
Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi Plug-in AWD
- Moottori R4, bensiini, turbo + sähköm.
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 186 kW (253 hv) / 5 700 r/min
- Vääntö 367 Nm/ 1 000–5 100 r/min
- Voimansiirto Neliveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 9,3
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,7 l/100 km
- CO2-päästöt 38 g/km
- Mitat Pituus 4 830 mm, leveys 1 900 mm, korkeus 1 720 mm, akseliväli 2 815 mm, tavaratila 621 l, perävaunu 750/1010 kg, omamassa 2 145 kg
- Koeajettu auto vakiovarustein: 69 599 €
- Mallisto alkaen: 58 390 €
Kenelle?
Tässä on näyttävä ja moderni auto, joka tarjoaa hyviä ominaisuuksia jopa isommankin perheen moniin menoihin.
Plussaa
Hyvät ja monipuoliset tilat
Mahdollisuus sähköajoon
Miinusta
Ei olennaisia puutteita
