
Uusi Hyundai Kona on edeltäjäänsä kookkaampi hybridi ilman latausjohtoja – mutkaton joka kodin yleiskone
Kona on mukava ajaa. Kasvaneet alustamitat ovat tuoneet menoon lisää vakautta. Nyt ei puhuta enää mistään pikkuautosta.
Uudistuksia on monenlaisia. Helpoin ja halvin on sellainen, jossa muokataan etu- ja takavalojen linjoja himpun verran – ja tuodaan ehkä valikoimiin pari uutta varustetta. Näin tehdään se kuuluisa facelift, eli kasvohuuhtelu.
Sitten on niitä ihan oikeita malliuudistuksia. Hyundai Konalle on tehty hiljattain juuri sellainen operaatio. Perusteellisessa mylläyksessä vanhasta Konasta ei jäänyt jäljelle oikeastaan muuta kuin nimi. Olennaisinta on se, että uusi Kona on selvästi edeltäjäänsä kookkampi. Pituutta on tullut lisää 145 milliä, korkeutta 45 mm ja leveyttäkin 25 millin verran. Akseliväliä on venytetty 60 millillä. Kun nämä kaikki summaa yhteen, on helppo huomata, että uusi Kona pelaa ihan eri sarjassa kuin edeltäjänsä.


Uutta Konaa myydään monena eri versiona, ja täyssähköinen mallikin on tarjolla. Me saimme ajoon 1,6-litraisen hybridin. Kyseessä on niin sanottu itselataava voimalinja, eli mitään latauskaapeleita ei tarvita. Pitää toki samalla mainita, että tällä toteutuksella ei päästä niihin kuuluisiin nollapäästöihin, sillä lähtökohtaisesti voima tuotetaan bensiinillä. Viiden litran normikulutus kertoo kuitenkin sen, että sähkömoottori tukee aktiivisesti bensiinimoottoria. Hybridijärjestelmän yhteisteho on 141 hv ja vääntömomentti 265 Nm – ihan mukavia lukemia 1,5 tonnia painavaan autoon. Vaihteisto on kuusipykäläinen kaksoiskytkinautomaatti.
Kona on etuvetoinen, vaikka sen olemus saattaisi johtaa ajatukset nelivedon suuntaan. Ulkonäöstä vielä sen verran, että nyt on taidettu mennä sähkönenä edellä, sillä bensiinikäyttöinen Kona näyttää aivan samalta kuin sähköinen sisarensa. Keula on juuri niin omituinen kuin vain olla ja saattaa. Jostain ihmeen syystä sähköautojen pitää näyttää ufoilta, ja nyt sama trendi on leviämässä myös hybridien puolelle.


Vilkaisu sisätiloihin kertoo, että tilaa on selvästi enemmän kuin edellisessä mallissa. Kasvaneen akselivälin ja korkeamman korin vaikutus tuntuu selvimmin takapenkillä. Konan pitkänomainen, vaakasuuntaan asennettu mittariston ja keskinäytön yhdistelmä on helppokäyttöinen. Kun kytkee vilkun vaikkapa oikealle, näytön oikeassa laidassa alkaa vilistä kylkeä pyyhkivän kameran näkymä, joka paljastaa, että onko siellä sivussa tilaa vai joku toinen auto. Kätevä homma, kunhan vaan pitää kameran linssin puhtaana.


Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid 6DCT-aut. Premium
- Moottori R4, bensiini + sähkömoott.
- Iskutilavuus 1 580 cm3
- Yhteisteho 104 kW (141 hv) yhteisvääntö 264 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 11,2 s
- Huippunopeus 165 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,0 l/100 km
- CO2-päästöt 105 g/km
- Mitat Pituus 4 350 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 570 mm, akseliväli 2 660 mm, tavaratila 466 l
- Omamassa 1 525 kg
- Plussaa Sulava voimalinja, entistä väljemmät tilat
- Miinusta Hassu keulailme
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 38 900 €, mallisto alkaen: 33 990 €
Kenelle?
Hybridi-Kona ilman latauspiuhoja on mutkaton joka perheen yleiskone. Tämä auto taipuu moneen menoon.
