
Hyundai Kona EV on kasvanut hurjasti – Sukupolvien kuilu edeltäjään verrattuna on huomattava muissakin ominaisuuksissa
Toisen sukupolven Hyundai Kona ottaa selkeän pesäeron edeltäjäänsä, ja samalla auto kasvaa huomattavasti suuremmaksi.
Keväällä 2022 Hyundai julkaisi päivitetyn sähköistymisstrategiansa, jonka mukaisesti korealaismerkki aikoo tuoda markkinoille 11 uutta täyssähköistä mallia vuoteen 2030 mennessä.
Ensimmäisenä tästä uutuustulvasta esitellään toisen sukupolven Hyundai Kona Electric, jossa yhteistä edeltäjämalliin on oikeastaan vain nimi. Täysin uuteen Konaan on tulossa useampi eri voimalinja, joista Suomeen tuodaan ainakin aluksi vain täyssähkö- ja hybridiversioita. Ensinmainitusta saadaan maahamme normaalin ja pitkän toimintamatkan akustolla varustettu täyssähköinen EV-malli. Varustetasot ovat Comfort, Style ja Premium.
Hyundai Kona EV 65,4 kWh Premium
- Mittarilukema: 4 063 km
- Testimatka: 1 083 km
- Renkaat: 215/60/R17
- Mittauspäivä: 13.11.2023
- Sää: Kuiva, sateinen
- Lämpötila: + 3°C
- Tien pinta: Kuiva asvaltti
Faktat
- Mallin perushinta – 49 990 euroa
- Testiauton lisävarusteet – Leather Pack 1 490 euroa
- Remote Park Assist 1 – 190 euroa
- Latauskaapeli Type 2 – 312 euroa
- Tekstiilimattosarja – 86 euroa
- Testiauton hinta – 53 668 euroa
- Takuu – 5 vuotta / ei km-rajaa
- Akkutakuu – 8 vuotta / 160 000 km
- Koritakuu – 12 vuotta
- Maahantuoja – Hyundai Motor Finland Oy
- Valmistaja – Hyundai Motor Manufacturing Czech S.R.O.
- Valmistuspaikka – Nošovice, Tšekki
Hyundai on pitkään ollut teollisen monialajättiläisen automerkeistä se, jonka tuotteet on muotoiltu selkeän konservatiivisesti. Kun tytärmerkki Kian rooli on ollut tuottaa tuoreemman ja nuorekkaamman oloisia kulkineita, on Hyundai tyytynyt ulkoisesti vähemmän säväyttäviin peleihin.
Tähän on tulossa muutos, sillä Hyundailla on nyt muotoilusvengi päällä. Hyundai ei enää olekaan se tavanomaisesti piirretty perusauto, joka jää Kian sisarmallin varjoon. Ensimmäinen tämän suunnan malli oli ennakkoluuloton ja palkittu Ioniq 5, jota seurasi pian yhtä lailla hehkutettu, jälleen aivan erilainen Ioniq 6.
Ja jatkoa tulee edelleen, sillä toisen sukupolven Hyundai Kona on tyystin eri maata kuin väistyvä malli. Kiilamaisen ja terävälinjaisen Ioniq 5:n sekä virtaviivaisen ja hätkähdyttäväperäisen Ioniq 6:n vanavedessä seuraa uusi Kona, jonka muodot ovat etenkin keulasta huomiota herättävän pyöreät. Tunnistettavaa ilmettä tuovat Ioniq-mallistosta tutut pinnat sekä korinväriset pyöränkaaret ja niihin integroidut etu- ja takavalot. Kylkiin on muotoiltu lennokkaat pokkaukset, ja takapyörien päällä pullistelevat kunnon muhkurat. Valaistuksessa pikselitekniikkaa on siellä täällä, ja täyssähköisen Konan takaosassa on pikselöity valonauha, joka erottaa mallin muista Kona-malleista. Auton valmistus on alkanut Hyundain tehtaalla Tšekin Nošovicessa.

Mitat
- Pituus: 4 355 mm
- Leveys: 1 825 mm
- Korkeus: 1 575 mm
- Akseliväli: 2 660 mm
- Raideleveys edessä 1 591 mm ja takana 1 600 mm
- Maavara: 151 mm
- Tavaratila: 466 l (VDA)
Massat
- Painonjakautuma edessä 1 172 kg ja takana 1 129 kg
- Virallinen omamassa: 1 795 kg
Suurimmat sallitut massat
- Kokonaismassa: 2 220 kg
- Kattokuorma: 100 kg
- Perävaunu jarruin 750 kg ja jarruitta: 300 kg
B-segmentin crossoveriksi asemoitu Kona hätyyttelee nykyisellään jo kokoluokkaa suurempien katumaastureiden sisätiloja. Uusi Kona on rakennettu K3-perusakenteelle, mikä mahdollistaa paremmat tilaratkaisut ja selkeämmän ajotuntuman. Auto on selvästi suurempi kuin edeltäjänsä, sillä pituutta on peräti 17 ja leveyttäkin liki kahdeksan senttiä enemmän. Konan perusrakenne ei kuitenkaan ole kokonaan uusi, vaan uudelleenmuokattu versio aiemmasta. Sisätilojen kannalta tärkeätä akseliväliä on kasvatettu kuusi senttiä. Tämä tuntuu jalkatiloissa, ja nyt takaistuimelle voi istuttaa myös aikuisia tuntematta omantunnontuskia jalkatilojen riittämättömyydestä.
Konan ohjaamo tuo mieleen monilta osin edellä mainitut Ioniq 5 ja 6 –mallit. Yleisilme on aikuismaisen rauhallinen, jopa eteerisen simppeli. Esimerkiksi vaihdevalitsin on edellisestä mallista poiketen tuotu ratin takana olevaan viikseen, jotta keskikonsolin aluetta on saatu siistittyä. Mittaristo ja kosketusnäyttö ovat samat kaksi 12,3-tuumaista paneelia kuin monessa muussa konsernin mallissa, mutta Hyundai on tehnyt käyttöjärjestelmään pieniä päivityksiä.
Etu- ja takatilat


Ajoasento on toimiva, mutta olisi parempi, jos ohjauspyörä säätyisi vielä hieman lähemmäksi kuljettajaa. Myös kosketusnäyttö on pidempijalkaisen säädöillä vähän kaukana. Tuulilasinäyttö on miellyttävä lisä, mutta jotkin sen kuvakkeet ovat turhan pieniä. Ohjaamokokonaisuus on kuitenkin ihan mallikas. Etuistuimet antavat kohtuullisen hyvin tukea selkänojan osalta, mutta ajomukavuuden kannalta tärkeä reisituen pituuden säätö puuttuu. Kuljettajan istuimessa on myös ristiselän tuen säätö, mutta siitä puuttuu korkeuden hallinta. Etumatkustajan istuimessa tätä säätöä ei ole lainkaan. Kuljettajalla ja etumatkustajilla on käytettävissään keskikonsolin kaksi USB-C-liitäntää (toisessa datatuki) ja 12 voltin pistorasia. Takamatkustajille on kaksi USB-C-liitäntää.
Digikäytettävyyttä parantaviin uusiin ominaisuuksiin sisältyvät kaksi 12,3-tuumaista panoraamanäyttöä, digitaalinen Digital Key 2 -avain, kattava OTA-päivitettävyys ja uuden sukupolven digitaaliset Connected Car Navigation Cockpit -palvelut (ccNC). Viime mainittua voi laajentaa lisäpalveluin samaan tapaan kuin puhelinta.
Ohjaamo ja tavaratila


Sähkö-Kona saa uudet ajoakkupaketit, joista suuremman, koeajomme long range -malliversion akkukapasiteetti on 65,4 kWh ja pienemmän 48,4 kWh. Uuden sähkö-Konan akku nojautuu hieman yllättäen 400 voltin, eikä 800 voltin tekniikkaan, joka konsernilla olisi myös käytettävissään. Akkujen kapasiteetit ovat hivenen kasvaneet, ja niiden turvin autojen WLTP-toimintamatkat ovat 514 ja 377 kilometriä. Mikä parasta, Konassa on nyt akuston esilämmitys, jonka saa perinteisen navigaattorireitityksen ohella aktivoitua myös manuaalisesti käyttöliittymän avulla. Esilämmitys auttaa nopeampaan lataukseen meikäläisillä kylmillä keleillä. Keulassa sijaitseva latausluukku on lämmitetty, minkä pitäisi estää luukun jäätymistä jopa -30 asteen pakkasessa. Uutta on myös latausluukun valaisin.
Suurempaa akkua voidaan ladata enimmillään 100 kW:n tasavirtalaturilla. Tällöin lähes tyhjästä varaustasosta pitäisi yltää 80 prosenttiin parhaimmillaan 41 minuutissa. Auton oma laturi on 11 kW:n tehoinen. Testasimme suurteholatausta ja akuston lataukseen valmistelua tilanteessa, jossa varaustaso oli hieman alle puolessa laturille saavuttaessa. Kona aloitti latauksen parhaimmillaan 92 kW:n teholla, mutta teho alkoi nopeasti laskea. Puolen tunnin latauksen keskiteho oli 49 kW, ja varaustasossa yllettiin tyypillisen kauppareissun aikana 47 prosentista 75 prosenttiin. Uusi sähkö-Kona ei ehkä varsinaisesti loista latausominaisuuksillaan, mutta ihan asiallisella tasolla ne kyllä ovat.
Kona on Plug & Charge -yhteensopiva, eli auton tunnistus ja lataus tapahtuu heti latauskaapelin kytkemisen yhteydessä ilman erillistä tunnistautumista latauslaitteella. Tämä toiminto on mainio, mutta tällä hetkellä Suomessa käytettävissä valitettavasti vain Ionityn asemilla. Uutena ominaisuutena sähkö-Konasta saa virran ulosoton (V2L), jolla autosta voidaan syöttää tai ladata 3,6 kilowatin teholla virtaa mihin tahansa toiseen laitteeseen. V2L-pistorasiat ovat käytettävissä niin auton ulko- kuin sisäpuolellakin. Nyt voi siis vaikkapa ottaa piknikille leivänpaahtimen mukaan ja nauttia tämän päivän sähköauton luomista mahdollisuuksista – vaikka onhan 220V-pistokkeita joissakin autoissa toki ollut ennenkin.
Yksityiskohdat
Uuden sähkö-Konan akku nojautuu hieman yllättäen 400 voltin, eikä 800 voltin tekniikkaan, joka konsernilla olisi myös käytettävissään. Ajoakkujen kapasiteetit ovat hivenen kasvaneet, mutta erityisen suuret ne eivät vieläkään ole.





Nykyaikaiset, uudet täyssähköautot ovat saavuttaneet sen kehityspisteen, jossa ajo-ominaisuudet ovat lähes poikkeuksetta varsin asialliset. Niin on nytkin: tarjolla on hyvin aikuistunutta kyytiä. Isompiakkuisen Konan kiihtyvyys on hieman kuminauhamaista, mutta kuitenkin vallan riittävää suomalaisteille. Auto on hiljainen etenkin tasaisemmilla asvalteilla.
Kona EV:n tarjoama jousitusmukavuus on kahtiajakoinen. Pienellä kuormalla perustuntuma tiehen on selvästi kovahko, jopa hieman hermostunut, mutta laajemmissa heitoissa pintakovuuden alta löytyykin leppoisaa anteeksiantoa. Hienoa. Hiekkateiden vesikuopista ja nimismiehen kiharoista Kona ei pidä ollenkaan, vaan viestii olevansa enemmän kotonaan sileillä asvalteilla. Yleisesti ottaen ajaminen on kuitenkin helpon vaivatonta ja leppoisaa.
Ajotilat ova eco, normal, sport ja snow. Konan uusi i-Pedal mahdollistaa yhden polkimen ajon, jossa kuljettaja voi kiihdyttää, hidastaa ja pysähtyä käyttämällä vain vauhtipedaalia. Auton regeneratiivinen järjestelmä säätää automaattisesti jarrutuksen määrää edessä olevasta liikennevirrasta saatujen tietojen perusteella sekä hyödyntää navigoitaessa tietoja reitin profiilista, optimoiden energian talteenoton. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta toimii käytännössä huomaamattomasti, jos navigointi vain on päällä.

Loppusyksyn ja alkutalven synkän tuhnuiset ajokelit antoivat hyvän mahdollisuuden arvioida myös Konan ajovalojen suorituskykyä. Uudessa Konassahan ajovalot ovat suhteellisen reunoilla ja alhaallakin auton keulalla. Se ei kuitenkaan vaikuta negatiivisesti ajovalojen tehoon. Subjektiivisesti arvioiden auton valoteho on hyvä, ja varsinkin pitkät valaisivat syksyn tummia ja pimeitä teitä laajalti ja tarpeeksi pitkälle. Pitkien valojen automatiikka (vakiona Premium-varustelussa) toimii myös miellyttävästi, eivätkä vastaantulijat koskaan tuntuneet ärsyyntyvän Konan valitsemasta vaihtoajankohdasta.
Poimintoja varusteista

Konan kuljettajaa avustavien ADAS-järjestelmien lista on suorastaan hengästyttävä. Tarjolla ovat varustetasosta riippuen kaistanpitoavustin (LKA), katvealueen törmäyksenestoavustin (BCA), älykäs nopeusrajoitusavustin (ISLA), kuljettajan tarkkaavaisuusvaroitin (DAW) ja kaukovaloavustin (HBA). Lisäksi Konassa on erilaisia ajomukavuustoimintoja, kuten älykäs vakionopeudensäädin (SCC), navigointiin perustuva älykäs tasanopeudensäädin (NSCC), kaistallapysymisavustin (LFA) ja moottoritieavustin (HDA).
EU:ssa pakolliseksi määrätty nopeusrajoitusavustin pimpauttelee hälytysäänen merkkivalon vilkkuessa neljä kertaa aina, kun havaittu nopeusrajoitus ylittyy vähänkin. Ihan ymmärrettävää, mutta pimputukset saattavat pidemmän päälle alkaa ärsyttää. Sama koskee kuljettajan tarkkaavaisuusvaroitinta, joka saattaa varoitella jälleen kerran pimputuksen kera jopa silloin, kun vaikkapa vain vilkaisee kosketusnäytön suuntaan. Nämä kaksi pimputusshowta saa onneksi kytkettyä pois päältä näytöltä, mutta aina kun auto sammutetaan, ne ovat taas automaattisesti päällä. Aika rasittavaa.
Mitattu kulutus

Ongelmallisimmaksi toiminnan suhteen osoittautui näistä kuitenkin kuljettajan vireystilanvalvonta (DSM). Sen tarkoitus on käyttää ajoneuvon sisäistä kameraa analysoimaan kuljettajan kasvoja ja tarvittaessa varoittamaan kuljettajaa uneliaisuuden ilmetessä. Järjestelmä intoutui kuitenkin monesti varoittamaan kuljettajaa kahvikuppikuvakkeen ja todella ärsyttävän kovaäänisen pimputuksen kera, vaikka väsymyksestä ei ollut tietoakaan.
Omituisinta tässä toiminnossa on se, ettei sitä voi kuitata pois päältä millään painikkeella. Ainoa tapa hiljentää rasittava pimputus oli hiljentää vauhti alle 10 km/h nopeuteen, jolloin järjestelmä luovuttaa paimentamisensa. Näin ei voi olla! Mikäli tällainen ominaisuus on Konassa yleinen eikä vain yksilöllinen kalibrointivika, on luvassa varmasti monia kiukkuisia palautteita.

Ajoimme sähkö-Konalla reilut 1000 kilometriä niin muutaman lämpöasteen syyskeleissä kuin kunnon kaksinumeroisissa, mutta kuivissa pakkaskeleissäkin. Auton alla pyörivät nastattomat talvirenkaat. Keskinopeudeksi koko ajosuoritteelle muodostui kohtuullisen korkea 58,5 km/h. Keskikulutus asettui 20,4 kWh:n lukemaan, mikä tarkoittaa reilun 300 kilometrin kantamaa Suomen oloissa. Auton ajotietokone näytti tyypillisesti täydellä akulla liikkeelle lähdettäessä 340 kilometrin kantamaa, mutta tämä lukemahan muodostuu lopullisesti aina jokaisen oman ajosuoritteen mukaan. Varsinainen maratoonari ei sähkö-Kona ole, mutta eipä sellainen ole moni suomalaisautoilijakaan.
Auto on kasvanut hurjasti: pituutta on nyt 17 ja leveyttä liki 8 senttiä enemmän.
Koeajo Hyundai Kona EV 65,4 kWh Premium
- Moottori Sähkömoottori etuakselilla
- Teho/vääntö 160 kW (217 hv) / 255 Nm
- Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,8 s
- Huippunopeus 172 km/h
- Akkukapasiteetti 65,4 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW / 100 kW
- Yhd. EU-kulutus 14,7-16,6 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 514 km
- Mitat Pituus 4 355 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 575 mm, akseliväli 2 660 mm, tavaratila 466 + 27 l
- Omamassa 1 795 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 49 990 €, mallisto alkaen: 39 990 €
Kenelle?
Täyssähköistä, puolikompaktia perusperheautoa etsivälle uusi Kona on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen uutuus. Muotoilu ei jätä kylmäksi – ero edelliseen Konaan on todella merkittävä.

Kommentti
On ilahduttavaa nähdä, kuinka Hyundai ottaa uutta suuntaa muotoiluunsa. Samalla autot muuttuvat entistä paremmiksi, ja palkintojakin sataa. Uuden sähkö-Konan avulla Hyundai antaa entistä kovemman vastuksen nuorekkaalle Kialle myös Suomessa.
– Harry Kuurio –