Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Hyundai Ioniq 6 kerää katseita – Mukava sähköufo hänelle, joka haluaa erottua

Hyundai Ioniq 6 229 hv Ultimate on yksi tämän hetken etevimmistä sähköautoista. Sen muodoissa on magneettista lumoa, joka saa ohikulkijoiden päät kääntymään.

24.8.2023 Tuulilasi

Miksi sähköautojen pitää näyttää niin erikoisilta? Tätä on pakko kysyä uudestaan ja uudestaan. Ioniq 6 on hyvä esimerkki todella oudon näköisestä patteriautosta, jos tällainen hiukan lapsellinen ilmaisu sallitaan. Kun autoa katsoo takaa, mieleen tulee hakemattakin Porsche 911:n legendaarinen pyrstö. Keulailme on taas sitä samaa liuskan litteää sarjaa, jonka Tesla aikoinaan pisti alulle. Hurjissa muodoissa ei ole kyse kikkailusta vaan aerodynamiikasta. Ioniqin Cd-arvo on vain 0,21, mikä on erittäin alhainen lukema.

Jotain lumoavaa noissa muodoissa on, sillä ohikulkijat tuijottavat Ioniqia kuin ufoa. Rohkeimmat kulkijat tulevat parkkipaikoilla ihmettelemään autoa lähietäisyydeltä, ja pian alkaa sataa kehuja juuri noista muodoista. Tällainen höpöttely tuntemattomien ihmisten kesken on Suomessa hyvin harvinaista.

Kojelauta on juuri niin futuristinen kuin arvata saattaa. Sivupeileinä toimivien kameroiden näytöt ovat kojelaudan päissä.

Pari tonnia ja reilusti ylikin painavat sähköautot ovat yleensä aika epämukavia. Iso massa pitää pistää kuriin kovalla jousituksella. Tunnelma ratin takana onkin siksi aika ristiriitainen – hiljaista on kuin huopatossutehtaalla, mutta aina kun sattuu röykky kohdalle lumous särkyy. Ioniq 6 on toisenlainen tapaus, sillä sen jousitus ei ole paukkukova, vaan oikein miellyttävä. Ioniqissa on hyvät sisätilat. Voimakkaasti viistetty kattolinja haukkaa hiukan pääntilaa, mutta tilanne ei ole kuitenkaan kriittinen. Jalkatilaa on rutkasti.

Etuistuimet ovat kookkaat ja mukavat.
Takana on kerrankin riittävästi jalkatilaa.

Ioniq 6 on tarjolla kahtena eri versiona. Niin sanotussa perusmallissa on yksi moottori taka-akselilla. Sen teho on 229 hevosvoimaa. Nelivetoversio heilauttaa lukemat 325 hevosvoimaan. Neliveto on toteutettu kuten monissa muissakin sähköautoissa, eli lisäämällä etuakselille toinen moottori. Nyt ajettu perusmalli maksaa 60 390 euroa, ja toisesta moottorista pitää pulittaa 5000 euroa lisää.

Ioniqin sivupeilejä on pakko kritisoida. Ne kun eivät ole mitkään peilit vaan oviin, varren päihin kiinnitetyt kamerat. Kameroiden näytöt sijaitsevat kojelaudan kummassakin päässä. Ne ovat riittävän isot, ja kuva on tarkka. Silti tunnelma ajossa on outo. Tuntuu kuin ympärillä vilisisi enemmän autoja kuin niitä tosiasiassa onkaan. Niinpä päätä on pyöriteltävä jatkuvasti, koska kameroiden kuvaan on vaikea oppia luottamaan. Jos itse ostaisin tällaisen auton, tilaisin siihen perinteiset peilit. Tämä on onneksi mahdollista. Pienien putkimaisten kameroiden juju on siinä, että niiden ilmanvastuskerroin on pienempi kuin peilien. Näin autolle saadaan muutama kilometri lisää sitä tuiki tärkeää, mutta aina varsin teoreettista WLTP-toimintamatkaa.

Varsinainen tavaratila on aika pieni.
Etupellin alta löytyy onneksi lisää tilaa.

Tuo matka yhdellä latauksella on peräti 614 kilometriä. Me pääsimme 15 asteen lämpötilassa noin 440 km, mikä on sekin kunnioitettava lukema. Ioniq 6 kykenee lataamaan pikalatausasemalla jopa 240 kW:n teholla, jolloin akun lataaminen välillä 10–80 % kestää optimaalisissa olosuhteissa vain noin 15 minuuttia. Akun esilämmitys mahdollistaa tähän pääsemisen myös vähän viileämmällä kelillä.

Hyundai Ioniq 6 229 hv Ultimate

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 168 kW (229 hv) / 350 Nm
  • Voimansiirto Takaveto
  • 0−100 km/h 7,4 s
  • Huippunopeus 185 km/h
  • Akkukapasiteetti 77,4 kWh
  • Lataus AC/DC 10,5 kW/350 kW
  • Yhd. EU-kulutus 14,3 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 614 km
  • Mitat Pituus 4 855 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 495 mm, akseliväli 2 950 mm, tavaratila 401+45 l
  • Omamassa 1 986 kg
  • Plussaa: Hyvät sisätilat, reipas toimintamatka
  • Miinusta: Hassut kamerapeilit, pieni tavaratila
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 60 390 €, mallisto alkaen: 60 390 €

Kenelle?

Tämä auto sopii henkilölle, joka haluaa erottua joukosta. Hyundai Ioniq 6 kerää katseita, joten ujoille ratinkääntäjille tätä sukkulaa ei voi suositella.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt