
Uusi Hyundai i20 – Taloudellinen hybridi, jossa on terhakka moottori ja tuhdisti vääntöä näin pienelle autolle
Uudistunut Hyundai i20 on mitä mainioin pikkuauto. Ajo maistuu, ja kevythybriditekniikka pudottaa kulutusta.
Korealaisvalmistajilla on ollut hyökkäysvaihde päällä jo pidemmän aikaa. Jos joku muuta väittää, hän on suoraan sanottuna ihan pihalla. Sisarmerkit Hyundai ja Kia tehtailevat autoja, joissa on pitkät takuut ja uskomattoman paljon hyviä ominaisuuksia. Ja kaikki tämä kilpailukykyiseen hintaan.
Uudistunut Hyundai i20 on hyvä esimerkki korealaisten voimakkaasta panostuksesta tuotekehitykseen. Tuoreen mallin tunnistaa entistä röyhkeämmän näköisestä keulasta. Matkustamossa huomio kiinnittyy entistä laajempiin liitettävyysmahdollisuuksiin. Keskinäyttö on nyt vakiona 4,2-tuumainen. Ajamassamme yksilössä oli lisävarusteena niin sanottu Safety Pack. Siihen kuuluvat mm. mukautuva vakionopeussäädin ja hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa autot, jalankulkijat, fillaristit ja risteysalueet. Koeajon perusteella voi sanoa, että järjestelmä toimii hyvin. Se ei häiritse kuljettajaa jatkuvalla paineella ja piippauksella, vaan varoittelee kuskia tarpeen tullen juuri sopivasti.


i20-malliston hinnat alkavat 19 390 eurosta. Tuolla summalla saa 84-heppaisen koneen ja viisipykäläisen manuaaliaskin. Meitä lykästi, sillä ajoimme niin sanotun ylähyllyn mallin. Sen voimanlähde on litrainen turbokolmonen, jota avittaa 48 voltin kevythybriditekniikka. Voimaa on käytössä 120 hevosvoimaa, ja se siirretään tiehen seitsenportaisen automaattilaatikon kautta. Tämä versio on vakiovarusteisena 26 990 euron arvoinen. Meidän automme hintalapussa luki 29 972 euroa. Eihän tuo enää mikään erikoistarjous ole, mutta kohtuullinen summa kuitenkin.
Hyundai i20 on pikkuauto, sillä pituutta on vain muutama milli yli neljän metrin. Mitä tällaiseen koriin saadaan pakattua? Oikein hyvät etutilat eivät tule yllätyksenä, eikä myöskään se, että takapenkille ja tavaratilaan kaivattaisiin lisää väljyyttä. Uusi i20 sopiikin parhaiten yhden tai kahden hengen käyttöön. Takapenkille voi toki ängetä pari lasta, mutta teinit eivät sinne suostu suosiolla könyämään.


Napakka ajettavuus ja vaivaton suorituskyky lukeutuvat tämän auton parhaisiin puoliin. Ajelimme Hyundaita ihan kunnon pöpperökeleillä, ja kiva sillä oli syöttää menemään. Alla olivat uudet Nokian kitkarenkaat, jotka tarjosivat lumella asiallisen pidon, mutta jääpinnalla mentiin sitten pitkää liukua, jos vauhtia oli vähääkään liikaa. Onneksi tässä autossa on perinteinen käsijarrukahva. Sillä luistot saa aika hyvin kuriin.
Hyundain moottori on luonteeltaan erittäin terhakka. Vääntöä on tarjolla pikkuautoon aika tuhdisti, eli 200 newtonmetriä. Piikki on käytössä jo kierrosluvulla 2 000 r/min. Kun vääntöä on, automaatti latoo innolla isoa pykälää sisään. Tämä on melun ja polttoaineenkulutuksen kannalta se paras ratkaisu.


Hyundai i20 1.0 T-GDI 48 V Hybrid 7-DCT Style
- Moottori R3, bensiini, turbo + sähkö
- Iskutilavuus 998 cm3
- Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
- Vääntö 200 Nm / 2 000 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 7-v. automaatti
- 0−100 km/h 10,1 s
- Huippunopeus 190 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,2 l/100 km
- CO2-päästöt 118 g/km
- Mitat Pituus 4 040 mm, leveys 1 750 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 580 mm, tavaratila 262 l
- Omamassa 1 225 kg
- Plussaa Hyvä ajettavuus, moottorissa mukavasti alavääntöä
- Miinusta Takapenkki sopii vain lapsille
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 26 990 €, mallisto alkaen: 19 390 €
Kenelle?
Hyundai i20 sopii isomman perheen kakkosautoksi tai pienemmän talouden ykköstykiksi. Nykyautoksi harvinaisen edullinen.
