
Uusi Ford Kuga ST-Line X PHEV – Sopivasti tilava
Ford Kuga on hyvin rokkaava kodin yleiskone. Plugarin päästöt pysyvät kurissa, kun muistaa ladata akkua ahkerasti.
Kuga on kuulunut Fordin sortimenttiin jo vuodesta 2008 lähtien, jolloin ensimmäisen sukupolven malli tuotiin näytille. Nyt mennään kolmannessa polvessa, joka esiteltiin vuonna 2019. Kugaa on vaikea luokitella, mutta jonkinlainen tilakuutio se on, vaikka penkkirivejä onkin vain kaksi. Kun vetää mutkat vähän suoriksi, voi sanoa, että Kuga on ottanut mallistosta poistuneen Mondeon paikan Fordin kohderyhmäajattelussa.
Kugalla on pituutta 4,6 metriä, eli ei se mikään jättiläinen ole. 2,8 metrin akseliväli luo kuitenkin edellytykset hyville sisätiloille. Takaistuin ei ole kiinteä, vaan sen asentoa voi säädellä monipuolisesti. Tämä vaikuttaa tavaratilan kokoon. Enimmillään tilaa on käytössä 628 litraa ja niukimmillaan 420.

Moottorivalikoima on lavea
Kugan moottorivalikoima on sopivan lavea. Peruspatana toimii 1,5-litrainen Ecoboost-turbo, josta irtoaa 150 hevosvoimaa. Tämän moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto. Jos haluaa edistää vihreää siirtymää, kannattaa suunnata katse hybrideihin, joita on kahta sorttia – itselataavia kevythybrideitä ja ladattavia malleja.
Me ajoimme ehkä sen mielenkiintoisimman version, joka on 2.5 PHEV, eli ladattava hybridi. Kevythybridit ovat tarjolla myös nelivetoisina, mutta ladattavaan versioon jokapyörävetoa ei saa. Kuga-malliston hinnat alkavat 36 211 eurosta, ja meidän ajamamme ST-Line X -varusteinen PHEV maksaa 48 953 euroa.


Hyvä ohjaustuntuma ja näkyvyys
Ladattavat hybridit ovat niitä kätevimpiä sähköautoja, sillä matka ei katkea, vaikka sähkö loppuisi. Valmistaja ilmaisee Kugan sähkökantaman kauniisti – sitä on ”jopa 69 kilometriä”. Me pääsimme sekalaisessa ajossa sähköllä tyypillisesti noin 50 kilometriä. Tuo ei ole nykymittapuulla kovin hääppöinen tulos, sillä etevimmät ladattavat hybridit kulkevat sähköllä likemmäs 100 kilometriä.
Kugan voima välitetään etupyörille portaattoman CVT-vaihteiston kautta. CVT-laatikot käyttäytyvät usein hiukan hermostuttavasti. Jos kaasua painaa reilummin, kierrokset karkaavat ylös, mutta toivottua kiihtyvyyttä tulee vasta viiveellä. Kugan CVT-voimalinja ei onneksi ole kaikkein kuminauhamaisimmasta päästä.
Ajettavuudeltaan Kuga on useimpien Fordien tapaan erittäin miellyttävä. Ohjaustuntuma on hyvä, samoin suuntavakaus. Myös jousitusmukavuutta voi kehua. Vähän normaalia henkilöautoa korkeampi kori parantaa näkyvyyttä kaikkiin suuntiin.



Plussaa
Toimivat tilat
Miinusta
Sähköinen toimintamatka voisi olla suurempikin
