Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Ford Kuga ST-Line X PHEV – Sopivasti tilava

Ford Kuga on hyvin rokkaava kodin yleiskone. Plugarin päästöt pysyvät kurissa, kun muistaa ladata akkua ahkerasti.

28.11.2024 Tuulilasi

Kuga on kuulunut Fordin sortimenttiin jo vuodesta 2008 lähtien, jolloin ensimmäisen sukupolven malli tuotiin näytille. Nyt mennään kolmannessa polvessa, joka esiteltiin vuonna 2019. Kugaa on vaikea luokitella, mutta jonkinlainen tilakuutio se on, vaikka penkkirivejä onkin vain kaksi. Kun vetää mutkat vähän suoriksi, voi sanoa, että Kuga on ottanut mallistosta poistuneen Mondeon paikan Fordin kohderyhmäajattelussa.

Kugalla on pituutta 4,6 metriä, eli ei se mikään jättiläinen ole. 2,8 metrin akseliväli luo kuitenkin edellytykset hyville sisätiloille. Takaistuin ei ole kiinteä, vaan sen asentoa voi säädellä monipuolisesti. Tämä vaikuttaa tavaratilan kokoon. Enimmillään tilaa on käytössä 628 litraa ja niukimmillaan 420.

Ford Kugan ratti on täynnä nappuloita, ja lisää toimintoja löytyy keskinäytöltä.
Ratti on täynnä nappuloita, ja lisää toimintoja löytyy keskinäytöltä.

Moottorivalikoima on lavea

Kugan moottorivalikoima on sopivan lavea. Peruspatana toimii 1,5-litrainen Ecoboost-turbo, josta irtoaa 150 hevosvoimaa. Tämän moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto. Jos haluaa edistää vihreää siirtymää, kannattaa suunnata katse hybrideihin, joita on kahta sorttia – itselataavia kevythybrideitä ja ladattavia malleja.

Me ajoimme ehkä sen mielenkiintoisimman version, joka on 2.5 PHEV, eli ladattava hybridi. Kevythybridit ovat tarjolla myös nelivetoisina, mutta ladattavaan versioon jokapyörävetoa ei saa. Kuga-malliston hinnat alkavat 36 211 eurosta, ja meidän ajamamme ST-Line X -varusteinen PHEV maksaa 48 953 euroa.

Ford Kugan sähkösäätöinen kuskin istuin on tukeva ja mukava.
Sähkösäätöinen kuskin istuin on tukeva ja mukava. Takapenkin tiikereille riittää tilaa.
Ford Kugan takapenkin tiikereille riittää tilaa.
Takapenkin tiikereille riittää tilaa.

Hyvä ohjaustuntuma ja näkyvyys

Ladattavat hybridit ovat niitä kätevimpiä sähköautoja, sillä matka ei katkea, vaikka sähkö loppuisi. Valmistaja ilmaisee Kugan sähkökantaman kauniisti – sitä on ”jopa 69 kilometriä”. Me pääsimme sekalaisessa ajossa sähköllä tyypillisesti noin 50 kilometriä. Tuo ei ole nykymittapuulla kovin hääppöinen tulos, sillä etevimmät ladattavat hybridit kulkevat sähköllä likemmäs 100 kilometriä.

Kugan voima välitetään etupyörille portaattoman CVT-vaihteiston kautta. CVT-laatikot käyttäytyvät usein hiukan hermostuttavasti. Jos kaasua painaa reilummin, kierrokset karkaavat ylös, mutta toivottua kiihtyvyyttä tulee vasta viiveellä. Kugan CVT-voimalinja ei onneksi ole kaikkein kuminauhamaisimmasta päästä.

Ajettavuudeltaan Kuga on useimpien Fordien tapaan erittäin miellyttävä. Ohjaustuntuma on hyvä, samoin suuntavakaus. Myös jousitusmukavuutta voi kehua. Vähän normaalia henkilöautoa korkeampi kori parantaa näkyvyyttä kaikkiin suuntiin.

Ford Kugan latauskaapelin voi piilottaa tavaratilan välipohjan alle.
Latauskaapelin voi piilottaa tavaratilan välipohjan alle.
Ford Kugan tavaratila on kunnon kokoinen ja selkeän mallinen.
Tavaratila on kunnon kokoinen ja selkeän mallinen.
Ford Kuga PHEV on hiukan möhkälemäisestä muodostaan huolimatta oikein miellyttävä matkakumppani. Viihtyy niin taajamissa kuin maantiellä. Tasapainoiset ajo-ominaisuudet kaikissa oloissa.
Kuga on hiukan möhkälemäisestä muodostaan huolimatta oikein miellyttävä matkakumppani. Viihtyy niin taajamissa kuin maantiellä. Tasapainoiset ajo-ominaisuudet kaikissa oloissa.

Plussaa

  • Toimivat tilat

Miinusta

  • Sähköinen toimintamatka voisi olla suurempikin

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt