
Uusi Ford Capri retrofiilistä arvostavalle sähköautoilijalle – svengiä tässä on enemmän kuin VW ID.5:ssa
Ford kierrättää vanhoja mallinimiään retrohengessä. Nyt henkiin on herätetty Capri, tällä kertaa sähköisenä, ja auto saa isot saappaat täytettäväkseen. Kykeneekö uusi Capri samankaltaiseen menestykseen kuin esikuvansa?
Monet muistavat klassisen Ford Caprin, pienemmän sporttiversion Mustangista. Resepti oli erinomainen: Capri muotoiltiin vetävästi, tekniikka oli mutkatonta ja ennen kaikkea auto oli edullinen. Caprista kasvoikin legenda, joka kantoi pitkälle 1980-luvulle saakka. Tuulilasin toimitus sai kutsun tulla tutustumaan uudelleen syntyneeseen Capriin. Mallinimi on herätetty jälleen henkiin, nyt sähköisenä, ja auto saa isot saappaat täytettäväkseen. Kykeneekö uusi Capri samankaltaiseen menestykseen kuin esikuvansa?
Ford julkisti henkilösähköautostrategisen suunnitelmansa perustuvan VW-yhteistyön ympärille jo muutama vuosi sitten. Nyt tuotteet pääsevät vihdoin markkinoille, kun Capri seuraa Exploreria. Mutta vanhan Caprin saa saman tien unohtaa: autossa on nyt neljä ovea, eikä se ole coupé, vaan korkea valtavirta-crossover. Fordin mukaan muotoilutiimi on silti halunnut luoda nykyaikaisen näköisen tuotteen, joka erottuu sisarmerkki Volkswagen ID.5:stä.
Esimerkiksi Caprin tuulilasi on taaempana ja alusta parisen senttiä matalammalla kuin Volkswagenissa. Pinnan alta Capri on kuitenkin Volkswagen ID.5 luita ja ytimiään myöden. Auton saa taka- tai nelivetoisena; akkukoot ovat 52, 77 ja 79 kWh. Sisälle istuessa VW-maailma lävähtää esiin viimeistään pystysuuntaisen käyttöliittymäohjelmiston ja ohjauspyörän viiksien myötä.
Käyttöliittymä toimii notkeasti, ajoasento on hyvin löydettävissä ja ajaminen luonnistuu mainiosti. Volkswagenin kehittämät ajoavustimet toimivat sivistyneen mallikkaasti, jopa ennakoiden. Kun alkuperäinen Capri vuonna 1968 esiteltiin, oli se rohkea sensaatio, jollaista muilla ei oikeastaan ollut tarjota. Nyt samaa nimeä kantava tuote on turvonnut varman päälle pelaavaksi tusinatuotteeksi, joita on 13 tusinassa. Fakta on, että tämän auton nimi olisi aivan yhtä hyvin voinut olla jokin muukin kuin Capri. Uutuus on autona hyvä, mutta vanhasta Caprista ei ole jäljellä kuin muisto vain.

