
Uusi Grande Panda tulee: Fiatin leikkisä vastaisku katumaasturibuumiin ja visio tulevaisuuden kaupunkiautosta
Grande Panda on 3,99 metriä pitkä "katumaasturi", joka viehättää erilaisuudellaan ja vahvoilla geometrisilla muodoillaan.
Fiat Panda on poistunut markkinoilta ja tilalle on tullut uusi Grande Panda. Jyhkeät muodot saanut, uuden sukupolven veikeä 3,99 metriä pitkä B-segmenttiin kasvanut "katumaasturi" viehättää erilaisuudellaan. Muotoilussa leikitään sen verran vahvoilla geometrisillä muodoilla, että Grande Panda voisi olla jonkun animaatioelokuvan sankari. Myös muotoilun graafiset yksityiskohdat – eritoten etu- ja takavalot – korostavat kantikkaita muotoja. Keulan valoelementti on kuin kokoelma erillisiä pikseleitä.
Grande Pandan pohjaratkaisuna toimii uusi, erilaisten voimalinjojen käyttöön sopiva perusrakenne; sama, joka löytyy jo Citroën C3:sta ja ë-C3:sta. Autojen voimalinjat lienevät myös samat. Se tiedetään, että sähköversiossa on ainakin sama 44 kWh:n akusto ja 83 kW:n (113 hv) sähkömoottori. Grande Pandan polttomoottoriversiosta on puolestaan kerrottu, että se on hybridi. Olettaa voi, että se on sama kevythybridiratkaisu kuin Citroënissa, eli 1,2-litrainen 3-sylinterinen bensamoottori yhdistettynä 48 voltin teknologiaan ja kaksoiskytkinautomaattiin.
Siihen yhtäläisyydet sitten melkein loppuvatkin, sillä Grande Pandalle on luotu hyvin omanlaisensa ja Fiatille tyypillinen vekkuli luonne puhuttelevine ulkokuorineen ja sävähdyttävine sisätiloineen. Laatikkomaisilla muodoilla haetaan luonnollisesti mielikuvayhteyksiä alkuperäiseen, vuonna 1980 esiteltyyn ensimmäiseen Pandaan.

Sisätiloissa kojelauta on sen sijaan pyöreä – tai siis ovaali. Tällä luodaan kunniaa Fiatin historiallisen tehdasrakennuksen – eli Lingotton – katolla sijaitsevalle testiradalle. Alkuperäisellä Pandalle luodaan puolestaan kunniaa sillä, että 10,25-tuumaisen kosketusnäytön oikealla puolella olevan koristekaaren sisälle on upotettu alkuperäisen Pandan pienoismalli. Veikeä ratkaisu kieltämättä.
Pääsimme tutustumaan Grande Pandaan jo Torinossa vietettyjen Fiatin 125-vuotisjuhlien yhteydessä, ja autossa on potentiaalia. Edessä on riittävät säädöt erimittaisille kuskeille, takana on reunapaikoilla tilaa aikuisillekin, ja tavaratila on 361-litraisena riittävä jopa pienen perheen tarpeisiin. Tämä on Fiatia parhaimmillaan. Ei ihme, että Italiassa on suuret odotukset auton suhteen. Siitä aiotaan tehdä taas Fiat, jota viedään – ja myös halutaan – kaikkialle maailmaan. Ja kyllä, Grande Panda on tulossa Suomeenkin.
Italiassa sähköversioiden hintojen on kerrottu alkavan 25 000 eurosta. Suomessa hintaa nostaa auton varustelu talvisempiin olosuhteisiin. Hybridille ei ole vielä kerrottu hintaa, mutta se voisi olla muualla Euroopassa jossain 20 000 euron tietämillä. Suomessa verotus nostaa sen hinnan luultavasti melko lähelle sähköversiota.
Monen muun autovalmistajan tapaan myös Fiat on ilmoittanut siirtyvänsä kokonaan sähköiseksi vuosien 2025–2030 välillä. Grande Panda on jo jonkinlainen viesti siihen suuntaan, että tätä aikataulua ollaan ehkä tarkastelemassa uudestaan.