Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Uusi iso farmari sähköllä – BMW i5 eDrive Touring ja VW ID.7 Tourer – Näitä on odotettu

Sähköisiä katumaastureita näkyy katukuvassa jo tarpeeksi. Alkuvuosi näyttää olevan isojen sähköfarkkujen juhlaa, sillä sellainen on tulossa sekä BMW:tä että Volkswagenilta.

11.3.2024 Tuulilasi

Alkuvuosi näyttäisi olevan isojen sähköfarkkujen juhlaa, sillä sellainen on tulossa sekä BMW:tä että Volkswagenilta. Moni on näitä odottanut, ja vielä useampi näkisi myynnissä myös pienempiä ja edullisempia sähköfarmareita (joita niitäkin alkaa kyllä tulla). Sähköisiä katumaastureita näkyy katukuvassa jo ihan riittävästi.

BMW:n 5-sarjan farkut ovat jo käsite, ja kuudennessa sukupolvessa auto on kasvanut entisestään. Pituutta on tullut lisää peräti 97 millimetriä, korkeutta 17 millimetriä ja leveyttäkin 32 millimetriä. Pituus on siis kasvanut yli viiteen metriin. Myös akseliväli on venähtänyt 20 millillä. Mittojen kasvu näkyy luonnollisesti sisätiloissa, jotka ovat kasvaneet etenkin takamatkustajien iloksi. Matkatavaroillekin on tilaa kiitettävät 570 litraa. Se on peräti 70 litraa enemmän kuin BMW iX-SUVissa.

Täysin sähköisiä versioita on aluksi kaksi: BMW i5 eDrive40 Touring sekä huippumalli BMW i5 M60 xDrive Touring. Ensin mainitussa sähkömoottori tuottaa 250 kW (340 hv) taka-akselile. i5 M60 xDrive Touringissa on moottori sekä edessä että takana. Tehoa niissä on yhteensä 380 kW (517 hv) – tai erikoismoodissa peräti 442 kW (601 hv). i5 eDrive 40:n hinnat alkavat 76 900 eurosta, ja tehoversion 106 000 eurosta.

Volkswagen ID.7 Tourer

Toinen uusi ja iso – hieman alle viisimetrinen (4961 mm) – sähköfarkku on Volkswagen ID.7 Tourer. Tilaa on takamatkustajille yllin kyllin; kiitos lähes kolmeen metriin venyvän akselivälin. Tavaraa mahtuu mukaan vajaasta 550 litrasta ylöspäin. Tavaratila myös joustaa fiksusti erilaisten kuljetustarpeiden mukaan, takaselkänojissa on esimerkiksi kallistuksen säätö. Selkänojat pystyasennossa kontti vetää rapiat 600 litraa. Selkänojat kipattuna tilavuus on enimmillään reilut 1700 litraa. Ja farkku kuulemma muotoiltiin ensin, vaikka viistoperä esiteltiin ensimmäisenä.

VW:n ensimmäiselle sähköfarkulle ollaan lataamassa kovia odotuksia, sillä etenkin Saksassa moni vannoo yhä farmarikorin nimeen. Autolla voi vetää 1500-kiloista kuormaa, eli ID.7 istuu myös karavaanareiden tarpeisiin. Farmari tulee ensin myyntiin 210 kW:n tehoisena ja takavetoisena. Akun kapasiteetti on joko 77 tai 86 kWh. Toimintamatkaa jälkimmäiselle luvataan hyvissä olosuhteissa yli 600 kilometriä. Lomareissutkin siis sujuvat. Akku latautuu 77 kWh akun kohdalla 175 kW teholla ja isomman akun kera 200 kW ripeydellä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt