Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Uusi Dacia Duster ei jää pölyyn makaamaan – Nyt on vastinetta rahalle, ja siitähän suomalainen tykkää

Paljon vastinetta rahalle, se on ollut aina – etenkin omalla rahalla auton ostaville – suomalaisille tärkeä kriteeri. Ja Dacia-mallistossa Duster on ollut ensiesiintymisestään vuonna 2010 lähtien se kivijalka, johon moni on voinut nojata. Dustereita on valmistettu jo 2,2 miljoonaa kappaletta.

3.2.2024 | Päivitetty 22.3.2024 | Tuulilasi

Ensivilkaisulla uuden sukupolven Duster näyttää kasvaneen. Mitat ovat kuitenkin ennallaan, mutta muuttuneet mittasuhteet ja jylhistynyt olemus antavat neljännen sukupolven Dusterille entistä jykevämmän olemuksen.

Auton linjat ovat tuttuun tapaan simppelin selkeät, mutta rohkeilla yksityiskohdilla piritstettynä Duster näyttää raikkaalta. Uusi logo keulassa, ja ajovalot toisiinsa yhdistävä graafinen maski antavat Dusterille puhuttelevan ilmeen. Sivuprofiili on hieman rauhallisempi, kun perässä huomio taas kiinnittyy graafisiin, uusiin takavaloihin.

Moottorivalikoimaan kuuluu 48 V -kevythybridi, eli 1,2-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbo, joka tuottaa 130 heppaa. Moottori on tuttu jo Renaulteista ja nyt se nähdään ensimmäistä kertaa Daciassa. Toinen moottorivaihtoehto on täyshybridi, eli ryyditetty 1,6-litraisella vapaasti hengittävällä bensakoneella ja kahdella sähkömoottorilla. Kyseessä on sama voimala, joka löytyy jo Joggerista.

Ja pohjanahan Dusterissa on Joggerin tapaan Renault-konsernin CMF-B-alusta. Dusterin maasto-ominaisuudet ovat silti ennallaan. Tarjolla on sekä etu- että neliveto, ja nelivedolla voi oikeasti lähteä rymyämään hankalampaankin maastoon. Maavaraa on komeat 21,7 senttiä. Nousukulma on 31 astetta ja jättökulma vakuuttavat 36 astetta.

Myös ohjaamo on laitettu aika lailla uusiksi. Uusi logo hallitsee rattia, ja kojelaudan suorat muodot henkivät samaa räyhäkkää ilmettä, joka näkyy auton keulassa. Kojelaudan keskellä on 10,1-tuumainen kosketusnäyttö, joka on aavistuksen kallellaan kuljettajaan päin. Kosketusnäytöllä komennetaan uutta käyttöjärjestelmää, jossa on enemmän erilaisia digitaalisia palveluita kuin mitä olemme tähän asti tottuneet Dacioissa näkemään.

Tilaa matkustamossa on aavistus enemmän, ja etenkin takatilat vakuuttavat. Myös tavaratila on reippaan kokoinen, etuvetoisessa versiossa sen vetoisuus on peräti 472 litraa.

Ympäristöystävällisyyttä voidaan lähestyä monelta kantilta. Dacian kohdalla esimerkiksi pyöränkoteloissa ja helmoissa käytetty muovi on nyt 20-prosenttisesti kierrätettyä. Muovi on jätetty myös maalamatta, joten kierrätys näkyy osissa.

Uuden Dusterin ensiesittely on Geneven autonäyttelyssä helmi-maaliskuun vaihteessa. Auton rattiin pääsemme myöhemmin keväällä, ja Suomeen autoja on lupa odotella kesän tullen.

Päivitetty 3.2.2024 – Ilmestynyt alun perin 1.1.2024

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt