
Uusi Cupra Tavascan VZ – Särmikäs sähköauto juuri sille porukalle, joka haluaa erottua joukosta, maksoi mitä maksoi
Uudessa Cupra Tavascanissa on konseptiautomaista särmikkyyttä. Hyvä ajaa, mutta kuulostaa pikaratikalta.
Uusien automerkkien synnyttäminen on hyvin haasteellista puuhaa. Kovalla vauhdilla maailmaa valloittavat kiinalaisvalmistajat eivät pelkää synnytystuskia, vaan puskevat markkinoille uusia merkkejä ihan jonossa. Mutta osataan täällä Euroopassakin. Ensin oli Seatin sporttisia erikoimalleja, jotka kantoivat lisänimeä Cupra. Sitten vuonna 2018 Espanjassa päätettiin, että Cupra irrotetaan Seatista omaksi merkikseen. Itsenäisyys on tietysti suhteellista, sillä kaikki Volkswagen-konsernin merkit ovat sukua toisilleen – Bentleytä, Bugattia ja Lamborghinia lukuun ottamatta.
Cupran mallistosta löytyy hauskoja nimiä kuten Formentor ja Born. Näistä jälkimmäinen on sähköauto, ja läheistä sukua Volkswagenin ID.3-mallille. Viime kesänä Cupran sortimenttiin lisättiin toinen sähköauto, nyt ajossa oleva Tavascan – persoonallinen nimi tämäkin.


Cupra Tavascan ei ole mikään harmaavarpunen
Tavascania on vähän vaikea pistää mihinkään lokeroon, mutta ehkä sitä voisi verrata coupé-koriseen Skoda Enyaqiin. Siinä missä Enyaq on aika hillitty luomus, niin Tavascan säteilee Cupra-ideologian mukaista kapinahenkeä. Kupari on Cupran tunnusväri, ja sitä on ripoteltu uuden Tavascanin ulko- ja sisäpinnoille reippaalla kädellä.
Tavascan ei ole todellakaan mikään harmaavarpunen. Monissa sähköautoissa on maailman tylsin keulailme. Kun jäähdytintä ei tarvita – polttomoottoriautoissahan se on välttämätön – niin keulat paketoidaan usein Muumimamman naamavärkin näköisiksi. Tavascan on poikkeus, joka vahvistaa säännön: Tavascanin keulailme on aggressiivisen uhkaava. Hyvä niin, sillä miksi pitäisikään tehdä tylsää?
Tavascan on tarjolla vain kahtena versiona. Ne ovat Endurance ja VZ. Ensin mainittu on takavetoinen ja toinen nelikko. VZ on kaikin puolin rajumman oloinen laite kuin Endurance. Endurancen teho on 286 hevosvoimaa, mutta VZ tykittää tiskiin 340 hevosvoiman lukemat. Tehoa pitää tietty olla, sillä kevyttä sähköautoa ei ole vielä keksitty. Tavascanin noteeraus on keskimiehekkäät 2 273 kiloa.
Tämä massa ei Cupraa kuitenkaan pidättele, sillä se sinkoutuu satasen vauhtiin 5,6 sekunnissa. Ajettavuudeltaan Tavascan on tyypillinen VW-konsernin tuote – jämäkkä mutta mukava, vaikka auton alla pyörivät peräti 21-tuumaiset renkaat.


Plussaa
Persoonalliset muodot
Hyvä ajaa
Miinusta
Kuulostaa pika-ratikalta


