Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Cupra Tavascan VZ – Särmikäs sähköauto juuri sille porukalle, joka haluaa erottua joukosta, maksoi mitä maksoi

Uudessa Cupra Tavascanissa on konseptiautomaista särmikkyyttä. Hyvä ajaa, mutta kuulostaa pikaratikalta.

25.11.2024 Tuulilasi

Uusien automerkkien synnyttäminen on hyvin haasteellista puuhaa. Kovalla vauhdilla maailmaa valloittavat kiinalaisvalmistajat eivät pelkää synnytystuskia, vaan puskevat markkinoille uusia merkkejä ihan jonossa. Mutta osataan täällä Euroopassakin. Ensin oli Seatin sporttisia erikoimalleja, jotka kantoivat lisänimeä Cupra. Sitten vuonna 2018 Espanjassa päätettiin, että Cupra irrotetaan Seatista omaksi merkikseen. Itsenäisyys on tietysti suhteellista, sillä kaikki Volkswagen-konsernin merkit ovat sukua toisilleen – Bentleytä, Bugattia ja Lamborghinia lukuun ottamatta.

Cupran mallistosta löytyy hauskoja nimiä kuten Formentor ja Born. Näistä jälkimmäinen on sähköauto, ja läheistä sukua Volkswagenin ID.3-mallille. Viime kesänä Cupran sortimenttiin lisättiin toinen sähköauto, nyt ajossa oleva Tavascan – persoonallinen nimi tämäkin.

Cupra Tavascan VZ:n kojelaudan muotoilijan on annettu riehua vapaasti.
Tavascanin kojelaudan muotoilijan on annettu riehua vapaasti.
Cupra Tavascanissa kuparin sävyä löytyy kaikkialta. Myös ovien kahvoista.
Kuparin sävyä löytyy kaikkialta. Myös ovien kahvoista.

Cupra Tavascan ei ole mikään harmaavarpunen

Tavascania on vähän vaikea pistää mihinkään lokeroon, mutta ehkä sitä voisi verrata coupé-koriseen Skoda Enyaqiin. Siinä missä Enyaq on aika hillitty luomus, niin Tavascan säteilee Cupra-ideologian mukaista kapinahenkeä. Kupari on Cupran tunnusväri, ja sitä on ripoteltu uuden Tavascanin ulko- ja sisäpinnoille reippaalla kädellä.

Tavascan ei ole todellakaan mikään harmaavarpunen. Monissa sähköautoissa on maailman tylsin keulailme. Kun jäähdytintä ei tarvita – polttomoottoriautoissahan se on välttämätön – niin keulat paketoidaan usein Muumimamman naamavärkin näköisiksi. Tavascan on poikkeus, joka vahvistaa säännön: Tavascanin keulailme on aggressiivisen uhkaava. Hyvä niin, sillä miksi pitäisikään tehdä tylsää?

Tavascan on tarjolla vain kahtena versiona. Ne ovat Endurance ja VZ. Ensin mainittu on takavetoinen ja toinen nelikko. VZ on kaikin puolin rajumman oloinen laite kuin Endurance. Endurancen teho on 286 hevosvoimaa, mutta VZ tykittää tiskiin 340 hevosvoiman lukemat. Tehoa pitää tietty olla, sillä kevyttä sähköautoa ei ole vielä keksitty. Tavascanin noteeraus on keskimiehekkäät 2 273 kiloa.

Tämä massa ei Cupraa kuitenkaan pidättele, sillä se sinkoutuu satasen vauhtiin 5,6 sekunnissa. Ajettavuudeltaan Tavascan on tyypillinen VW-konsernin tuote – jämäkkä mutta mukava, vaikka auton alla pyörivät peräti 21-tuumaiset renkaat.

Cupra Tavascan VZ:n  sähkösäätöinen kuljettajan istuin on erittäin miellyttävä.
Sähkösäätöinen kuljettajan istuin on erittäin miellyttävä.
Cupra Tavascan VZ:n takapenkillä on avara tunnelma.
Takana on avara tunnelma.

Plussaa

  • Persoonalliset muodot

  • Hyvä ajaa

Miinusta

  • Kuulostaa pika-ratikalta

Cupra Tavascan VZ:n tavaratila on kookas ja asiallisen kulmikas.
Tavaratila on kookas ja asiallisen kulmikas.
Cupra Tavascan VZ on auto juuri sille porukalle, joka haluavat erottua joukosta, maksoi mitä maksoi.
Eräät meistä haluavat erottua joukosta, maksoi mitä maksoi. Cupra Tavascan VZ on juuri tämän porukan auto – vaikka onkin sisältä ehtaa VW-konsernia.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt