
Uusi Cupra Formentor VZ – Ilmeikäs, taloudellinen, pirteä ja nykyaikainen lataushybridi – ja yksi pieni harmin aihe
Cupra Formentorin VZ-lataushybridiversio on pirteästi muotoiltu monitaituri.
Cupra on VW-konsernin tuorein ja nuorekkain automerkki, joka on markkinoilla monin paikoin syrjäyttänyt Cupran oman emomerkin Seatin. Esimerkiksi viime vuonna Cupraa myytiin Seatiin verrattuna Suomessa jo noin 1,5-kertainen määrä. Määrät eivät ole suuren suuria, mutta silti. Cupraa markkinoidaan uudessa ajassa tiukasti kiinni olevana brändinä, ja siinä on pääosin kyllä onnistuttukin.
Cupra Formentor on merkin vanhinta antia, johon esiteltiin ensimmäinen tuoreutus jo viime vuoden keväällä. Autolle tunnusomaista on hain nenän muotoinen keula, konepeltiin istutettu merkki, kolmiomatriisi-led-ajovalot sekä takavaloihin integroitu valaistu logo. Auto valmistetaan VW-ryhmän MQB Evo -perusrakenteelle: samalle, jolle tehdään myös nykyistä Volkswagen Tiguania sekä Škoda Kodiaqia ja Superbia. Myös tuore Cupra Terramar tehdään tälle pohjalle.


Formentorin sisustusta on rukattu paremmaksi, mutta auton pihvi on tekniikassa. Saataville ovat tulleet nyt uuden sukupolven ladattavat hybridimoottorit, joiden avulla päästään yli 100 kilometriä pelkästään sähköllä ja jotka ovat yhteensopivia 50 kW:n pikalatauksen kanssa. Molemmissa on uusi 1,5-litrainen TSI-moottori, sähkömoottori ja suuremman kapasiteetin ajoakku, jonka nettokapasiteetti on nyt 19,7 kWh. Voimansiirtovaihtoehtoja on kaksi: 204 hv (150 kW) tai 272 hv (200 kW). Näistä ensimmäisen koeajoimme viime lokakuussa uudessa Superb Combissa. Ja todella pienellä pääsimme.
Plugari on aina etuvetoinen, kuin ilman sähköä kulkeva versio on nelivetoinen. Tehoa tässä Formentorissa on 68 heppaa ja vääntöä 150 Nm enemmän kuin Superb -plugarissa. Auto on myös pienempi etenkin takatiloiltaan, mikä konkretisoituu miltei 200 kiloa pienempänä omamassana. Lataushybridin ajoakusto kutistaa Formentorin tavaratilan 345-litraiseksi.
Jänteväksi kulkijaksi säädetyn Formentorin etuna on, että VZ-tason autoissa on vakiona mukautuva iskunvaimennus. Järjestelmä valitsee automaattisesti kullekin pyörälle parhaan asetuksen tienpinnan mukaan.
Pääsimme koeajolla sähköajoa suosimalla 1,5 litran ja 22,2 kWh:n kulutuslukemiin sadalla. Auton pitkäaikaiskulutus oli 3,9 litraa bensiiniä ja 12,3 kWh sähköä sadalla – varsin siistejä lukemia nämäkin, vaikkeivat aivan Superbin tasoa.


Kommentti
Säädettävät alustat ovat hieno juttu – vähemmän tärinöitä sisätiloihin. Toimiihan tämä periaatteessa, mutta Formentor on viritetty niin sporttiseksi, että jousituksen poikittaissuuntaista nyökkimistä esiintyy usein.
– Harry Kuurio –
Plussaa
Ilmeikäs muotoilu
Pitkä sähköajo
Miinusta
Kovahko jousitus
Niukka tavaratila


Cupra Formentor VZ 1.5 PHEV 200 kW e-Hybrid DSG
- Moottori R4, bensiini, lataushybridi
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- Teho/vääntö 200 kW (272 hv) / 400 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,2 s
- Huippunopeus 220 km/h
- Akkukapasiteetti 19,7 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/50 kW
- Yhd. EU-kulutus 0,4 l/100 km
- CO2-päästöt 10 g/km
- Mitat Pituus 4 451 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 528 mm, akseliväli 2 680 mm, tavaratila 345 l
- Omamassa 1 742 kg
- Hinta – Koeajettu auto vakiovarustein: 48 580 € – Mallisto alkaen: 37 445 €
Kenelle?
Valtavasta VW-konsernin tarjonnasta nuorekasta vaihtoehtoa etsivälle Formentorin tarjoamat eri alamallit sopivat varmasti hyvin.
