Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Cupra Born VZ 84 kWh – Kerrankin vähän persoonallisempi sähköauto! Ulkonäkö uhkuu voimaa, ja sitä on myös pellin alla

Sähköautot ovat usein vähän persoonattomia. Cupra Born VZ poikkeaa tästä kaavasta rajusti.

16.12.2024 Tuulilasi

Onko Volkswagen ID.3 tuttu auto? Jos olet vähänkään jyvällä tämän Volkkarin sielunelämästä, niin Cupra Born voi tuntua yllättävän samanlaiselta. Eikä ihme: teknisiltä perusratkaisuiltaan ID.3 ja Born ovat identtiset kaksoset. Siinä missä ID.3 on sähköautojen sarjassa perustason peluri, niin Born VZ on ylähyllyn pahis. Rumasti sanoen voisi puhua reippaasti tuunatusta Volkkarista. Born on aika hassu mallinimi. Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Syntymää vai kaikille tuttua biisiä ”Born to be wild”? Koeajon perusteella voisi sanoa, että aika villi tämä Barcelonan ohjus kyllä on.

Lyödään ensin faktat tiskiin. VZ-mallissa on tehoa 240 kilowattia, eli vanhanaikaisemmin ilmaistuna 326 hevosvoimaa. Vääntöä on sen verran kuin tyypillisessä pienemmän luokan kuorma-autossa: 545 Nm. Näillä eväillä kaksi tonnia painava Born syöksyy satasen vauhtiin 5,6 sekunnissa. Monissa sähköautoissa on moottori kummallakin akselilla, mikä tekee niistä nelivetoisia. Cuprassa on vain yksi moottori – takana. Takavetoisuus on yhä aika eksoottinen juttu, vaikka sähköautojen myötä tämä vetotapa onkin tekemässä paluuta.

Cupra Born VZ:n kuppi-istuin imaisee kuljettajan syleilyynsä.
Kuppi-istuin imaisee kuljettajan syleilyynsä.
Cupra Born VZ:n takaistuin ei ole kovin tilava.
Takaistuin ei ole kovin tilava.

Emme päässeet ajamaan Bornia liukkaalla pinnalla, mutta veikkaanpa, että terävät startit voivat tuntua mielenkiintoisilta. Bornissa on kyllä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä, mutta 545 newtonmetrin välittömästi käytössä oleva vääntö voi johtaa hetkelliseen vikurointiin. Vaikka Born on painava auto, sen ajotuntumaan on saatu loihdittua tiettyä herkkyyttä. VZ taittuu halukkaasti tiukempiinkin kaarteisiin.

Bornin akustoa on parannettu, ja sen nettokapasiteetti on nyt 79 kWh. Järjestelmään on lisätty myös akun esilämmitysmahdollisuus. Kotilatauksen teho on 11 kW, ja pikalataus onnistuu jopa 185 kilowatin teholla. Pikalataus kymmenen prosentin varaustasolta 80 prosenttiin kestää valmistajan mukaan vain puolisen tuntia. Letkun päässä ei tarvitse roikkua alvariinsa, sillä WLTP-normin mukainen yhdistetyn ajon toimintamatka on peräti 581 kilometriä. Lukema on koeajomme perusteella oikean suuntainen. Noin 500 kilometriä ainakin menee kesäkelillä ilman välipysähdyksiä.

Born VZ on sisariensa tapaan aika rajun näköinen laite. Tuttua kupariväriä on vedelty leveällä pensselillä niin ulko- kuin sisäpintoihinkin. Bornin vanteet ovat peräti 20-tuumaiset. Isot pyörät antavat autolle jämäkkää ilmettä ja ryhtiä.

Cupra Born VZ:ssa on kupariväriä käytetty reippaasti. Se on tuttua Cupraa.
Kupariväriä on käytetty reippaasti – tuttua Cupraa.
Cupra Born VZ:n keskinäytön uumenista löytyy mitä vaan. Tästä valikosta voi säädellä ilmanvaihtoa.
Keskinäytön uumenista löytyy mitä vaan. Tästä valikosta voi säädellä ilmanvaihtoa.

Plussaa

  • Pitkä toimintamatka

  • Rajut kulkuhalut

Miinusta

  • Niukat takatilat

Cupra Born VZ:n tavaratila on niukanpuoleinen.
Tavaratila on niukanpuoleinen.
Cupra Born VZ:n ohjauksessa on mukavasti tuntoa ja jousituskin pelaa. Takaveto luo suorastaan nostalgista tunnelmaa.
Cupra Born VZ:n ohjauksessa on mukavasti tuntoa ja jousituskin pelaa. Takaveto luo suorastaan nostalgista tunnelmaa.

Kuvateksti:

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt