Tuulilasi

Uusi Audi RS 3: urheilullisuutta myös arkikäyttöön

Uusi Audi RS 3: urheilullisuutta myös arkikäyttöön
Nollasta sataan 3,8 sekunnissa, huippunopeus jopa 290 km/h, RS Torque Splitter, semi- slick-ratarenkaat ja erityiset RS-ajotilavalinnat – Audi RS 3:n suoritusarvot ovat segmenttinsä parhaat ja ajodynamiikka huipputasolla.
Julkaistu: 20.7.2021
Suorituskykyinen 294 kW:n (400 hv) viisisylinterinen moottori takaa ripeän kiihtyvyyden ja huumaavan äänimaailman. Uusi voimanlähde tuottaa vääntöä 500 Nm ja kaasuvaste on entistäkin nopeampi. Todisteita RS 3:n urheilullisesta DNA:sta ovat myös levennetty kori, RS-urheilupakoputkisto sekä kilpa-autoista tutut ohjaamon näytöt.
“Kolmannen sukupolven Audi RS 3 Sportback ja toisen sukupolven Audi RS 3 Sedan ovat premium-luokan urheiluautoja, jotka sopivat myös arkiseen liikenteeseen ja ovat henkeäsalpaavan hienoja ajettavia niin julkisilla teillä kuin suljetuilla radoillakin. Ne ovat ensimmäinen askel RS-maailmaamme ja aktiivisen voimanjaon ansiosta suorituskyky on kompaktin segmentin huippuluokkaa”, sanoo Audi Sportin toimitusjohtaja Sebastian Grams.

Verraton kiihtyvyys ja huippunopeus: 2,5 TFSI

Suorituskykyisen viisisylinterisen moottorin ansiosta Audi RS 3 on segmentissään ainutlaatuinen auto. Moottori on voittanut ”International Engine of the Year” -palkinnon yhdeksän kertaa peräkkäin. Uusi Audi RS 3 on luokkansa huippua sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa: auto saavuttaa sadan kilometriin tuntinopeuden vain 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Optiona on saatavana päivitys 280 kilometrin tuntinopeuteen, RS Dynamic -paketilla ja keraamisilla jarruilla huippunopeus on vielä kymmenen kilometriä tunnissa suurempi. Tärkein syy suorituskyvyn taustalla on kasvanut, 500 Nm vääntö, joka on käytettävissä kierroslukualueella 2 250–5 600. Vääntöä on 20 Nm edeltäjää enemmän ja kiihtyvyys on parempi matalista kierrosluvuista alkaen. Huipputeho 294 kW (400 hv) on käytettävissä aiempaa alemmilla kierroksilla 5 600:sta alkaen aina 7 000 kierrokseen saakka.
Viisisylinterisen moottorin tehon siirtää tien pintaan seitsenvaihteinen, urheilullisemmin välitetty kaksoiskytkinvaihteisto, joka myös vaihtaa entistä ripeämmin. Moottorin erikoislaatuinen sytytysjärjestys 1 2 4 5-3 ja ainutlaatuinen äänimaailma tekevät ajokokemuksesta suorastaan riemastuttavan. Äänimaailmaan vaikuttaa myös pakojärjestelmässä ensimmäistä kertaa käytettävä täysin säädettävää läppäjärjestelmä, jota Audi drive select -ajodynamiikkajärjestelmä ohjaa. Esimerkiksi Dynamic ja RS Performance -ajotiloissa läpät aukeavat selvästi aikaisemmassa vaiheessa ja äänen emotionaaliset elementit korostuvat. RS-urheilupakoputkisto korostaa entisestään viisisylinteriselle ominaista ääntä.

Maksimaalista ketteryyttä: RS Torque Splitter ja RS 3 -ajotilat

Uusi Audi RS 3 on ensimmäinen Audi, jonka vakiovarusteisiin kuuluu torque splitter -momentinjakojärjestelmä. Se korvaa taka-akselilla aiemmin käytetyn tasauspyörästön ja monilevykytkimen. Niiden sijaan molemmilla vetoakseleilla on oma elektronisesti ohjattu monilevykytkin, jotka optimoivat taka-akselin voimanjaon. Dynaamisemmin ajettaessa momentinjakojärjestelmä ohjaa enemmän voimaa kaarteen ulkopuoliselle, kuormitetummalle pyörälle, joka vähentää merkittävästi taipumusta aliohjautuvuuteen. Vasemmalle kaarrettaessa voimaa ohjataan oikeanpuoleiselle takapyörälle, oikealle kaarrettaessa vasemmalle ja suorilla tasaisesti molemmille puolille.
Suljetuilla radoilla ajettaessa aktiivinen voimanjako mahdollistaa hallitut luistot, jolloin moottorin koko teho voidaan ohjata vain toiselle takapyörälle – maksimissaan 1 750 Nm vääntöä. Tätä varten Audi on kehittänyt erityisesti RS 3:a varten voimanjaon ”drift mode” -ominaiskäyrän RS Torque Rear -ajoprofiiliin.
Toinen ennennäkemätön innovaatio on erityisesti kilparadoille tarkoitettu RS Performance Mode -ajoprofiili, joka on suunniteltu erityisesti käytettäväksi tehdasasenteisena saatavien semi-slick -ratarenkaiden kanssa. RS Performance Mode -ajoprofiililla pyritään mahdollisimman dynaamiseen, urheilulliseen ajokäytökseen yli- ja aliohjautuvuus minimoiden.
Ajoprofiilit valitaan Audi drive select -ajodynamiikkajärjestelmästä. Käytettävissä ovat edellä mainittujen lisäksi comfort-, auto-, dynamic-, RS Individual- ja efficiency-ajoprofiilit.

Dynamiikkaa ja täsmällisyyttä: RS sports -jousitus ja suurempi camber-kulma

Vakiovarusteisiin kuuluu RS-urheilualusta vastikään kehitetyillä uusilla iskunvaimentimilla ja erityisesti Audi RS 3:sta varten suunnitelulla venttiilijärjestelmällä. Venttiilien ansiosta iskunvaimentimet reagoivat erityisen herkästi sekä puristus- että palautumisvaiheessa, jolloin jousitus toimii kaikissa ajotilanteissa nopeammin ja tehokkaammin. Lisävarusteena on saatavilla säätyvällä iskunvaimennuksella varustettu RS sport suspension plus -alusta. Se säätää erikseen jatkuvasti jokaista yksittäistä iskunvaimenninta tien pinnan, ajotilanteen ja valitun ajoprofiilin mukaan. Käytettävissä on kolme selvästi erilaista ominaiskäyrää: comfortable, balanced ja sporty.
Pyörien suuremman camber-kulman ansiosta ohjauksen vaste on täsmällisempi ja voimat voivat olla kaarreajossa suurempia. Audi A3:een verrattuna etupyörien negatiivinen camber-kulma on lähes asteen suurempi. Tätä varten kääntölaakereita on modifioitu ja alempien tukivarsien laakeroinnit, apurungot ja vakaajat ovat jykevämpiä. Taka-akselilla käytetään neljän tukivarren rakennetta erillisillä jousilla ja vaimentimilla, apurungolla ja putkivakaajilla.
Progressiivisen RS-spesifin ohjauksen välityssuhde muuttuu ohjauskulmasta riippuen – kun ratin kääntökulma kasvaa, välityssuhde pienenee ja ohjauksen vaste muuttuu suoraviivaisemmaksi. Tehostus muuttuu myös nopeuden mukaan ja sitä voi muokata Audi drive select -ajoprofiileilla. Audi RS 3:n alusta on selkeästi tavanomaista jäykempi sekä kymmenen milliä matalampi kuin Audi S3:ssa ja 25 milliä matalampi kuin A3:ssa
Uutta on myös modulaarinen ajodynamiikan ohjausjärjestelmä (modular vehicle dynamics controller, mVDC). Tämä keskusyksikkö kokoaa dataa kaikista lateraalidynamiikkaan liittyvistä komponenteista ja varmistaa niiden nopean ja täsmällisen toiminnan. mVDC synkronoi momentinjakajan kahden yksikön lisäksi säätyvien iskunvaimentajien ja pyöräkohtaisen voimanhallinnan toimintaa, jotta auto olisi mahdollisimman täsmällisesti käsiteltävissä. Kaiken kaikkiaan järjestelmä parantaa ajoneuvon ketteryyttä mutkateillä.

Tehokas hidastuvuus: terästä tai keramiikkaa kuusimäntäisessä jarrujärjestelmässä

Vakiona Audi RS 3 on varustettu aiempaa suuremmilla, kuusimäntäisillä teräsjarruilla. Etuakselille on saatavissa teräsjarruja kymmenen kiloa kevyempi keraaminen 380 x 38 mm jarrujärjestelmä. Tuuletut ja rei’itetyt jarrulevyt ovat edessä kooltaan 375 x 36 mm ja takana 310 x 22 mm, laajempina ne ovat aiempaa vakaammat. Uusilla ilmanohjauselementeillä jarrujen jäähtymisaikaa on lyhennetty viidenneksellä; kun huippulämpötila pysyy kovissakin jarrutuksissa paremmin kurissa, jarrutuntuma säilyy tasaisena. Tehokas jäähdytys vähentää myös jarrupalojen kulumista. Kuparittomat jarrupalat ovat 15 prosenttia aiempaa laajemmat. Keraamiset jarrut tilaavat voivat valita harmaat, punaiset tai siniset jarrusatulat. Teräsjarruissa vaihtoehdot ovat punainen ja musta.

Ilmeikästä ja selkeä: ulkoasu ja valot

Uuden Audi RS 3:n ilme on edeltäjäänsä dynaamisempi ja voimakkaampi. Keulassa kompaktille urheiluautolle antavat ilmeikkyyttä RS-puskuri, uudelleen muotoiltu Singleframe -jäähdyttimensäleikkö ja sen tunnusomainen hunajakennokuvio sekä laajat ilmanottoaukot.
Vakiona RS 3 on varustettu matalilla, kiilamaisilla led-ajovaloilla, led-takavaloilla ja dynaamisilla vilkuilla. Lisävarusteena ovat tarjolla tummennetuilla kehyksillä varustetut Matrix led -ajovalot, joiden ulkokulmien alaosia ympäröivät päiväajovalot. Erottuva ilme syntyy 3 x 5 ledin segmentistä. Dynaamisena saattovalona toisessa etuvalossa välähtää ruutulippu, vastakkaisella puolella RS 3 -kirjaimet. Liikenteessä molemmilla puolilla näkyy ruutulippu.
Etupyörien takana kiinnittävät huomion uudet designelementit: ylimääräiset ilmanpoistoaukot. Näyttävään ilmeeseen vaikuttavat osaltaan myös uudet helmapaneelit ja levennetyt lokasuojat. Edessä raideleveys on 33 milliä aiempaa mallia suurempi. Sportbackissa taka-akselin raideleveys on 10 mm suurempi. Vakiona Audi RS 3 on varustettu 19-tuumaisilla kymmenellä y-puolalla varustetuilla alumiinivanteilla, todellisena racing-vaihtoehtona on saatavilla viisipuolaiset RS-vanteet. Tilauksesta autoon on saatavana ensimmäistä kertaa tehdasasenteisina Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slick-ratarenkaat. Moottoriurheiluhenkiseen viimeistelyyn kuuluvat RS-takapuskuri, siihen integroitu diffuusori ja RS-urheilupakoputkisto kahdella suurella ovaalin muotoisella pakoputken päällä.
Erityisiä RS-värejä on saatavilla kaksi: suomalaisen moottoriradan mukaan nimetty Kemora-harmaa ja eteläafrikkalaisen moottoriradan mukaan nimetty Kyalami-vihreä. Sedanin kattoon on saatavana ensimmäistä kertaa kontrastiväri Brilliant black. Ulkoasun yksittäiset detaljit kuten keulan hunajakenno ovat mustia, vaihtoehtoina matta tai kiiltävä. Lisävarusteena on saatavana ulkopuolen Alumiinioptiikka-paketti, joka tuo uudet korosteet etupuskuriin, diffuusoriin ja ikkunankehyksiin. Vielä urheilullisemman ilmeen saa hiilikuituvahvisteisesta polymeerista valmistetuilla korostuksilla helmapaneeleissa, sivupeilien koteloissa, Sedanin takaluukun spoilerissa ja Sportbackin katon takareunan spoilerissa.

Aitoa ratatunnelmaa: sisustus

Myös monet sisustuksen elementit korostavat RS:n urheilullisuutta. Vakiomittaristo on 12,3 tuuman Audi virtual cockpit plus -virtuaalimittaristo. Kierrosluku näkyy pylväskaaviossa, teho ja vääntömomentti prosentteina. Kierroslukunäyttöön on saatavilla myös uusi ”RS Runway” -näkymä, jossa kierrosluku näkyy käänteisenä ”kiitorata”-grafiikkana: suurin lukema etualalla ja pienimmät takana. Lisäksi virtuaalimittaristosta voi seurata g-voimia, kierroslukuaikoja ja kiihtyvyyttä sekä 0–100 km/h ja 0–200 km/h että varttimailille ja kahdeksasosamailille.
Vaihteita manuaalisesti käytettäessä vilkkuva RS-vaihtovalo vaihtaa väriä vihreästä keltaisen kautta punaiseen ja näyttää moottoriurheilusta tuttuun tapaan optimaalisen vaihtamishetken. 10,1 tuuman MMI-kosketusnäytön RS-monitori kertoo sekä jäähdytysnesteen että moottori- ja vaihteistoöljyjen lämpötilan että rengaspaineet.
Ensimmäistä kertaa Audi RS 3:een on saatavilla myös tuulilasinäyttö, joka heijastaa olennaisimmat tiedot – mukaan lukien vaihtovalon – suoraan kuljettajan näkökenttään.
Ratatunnelmaa korostavat hiilikuituinen mittaripaneeli ja RS-kohokuviolla sekä antrasiitin värisillä kontrastiompeleilla koristetut urheiluistuimet. Vaihtoehtona istuinverhoilu on saatavana myös nappanahkaisena sekä mustilla, punaisilla ja ensimmäistä kertaa myös vihreillä RS-hunajakenno-kontrastiompeleilla. Saatavilla ovat myös vastaavat vihreät ja punaiset RS-design-paketit, joihin kuuluvat kontrastiompeleilla ja RS-brodeerauksella varustetut matot sekä turvavyöt värillisillä reunuksilla. Plus-design-paketissa myös istuinten kulmat ovat punaiset tai vihreät ja ilmanvaihtoventtiileissä on värillinen korostus.

Kaikki kontrollissa: ohjauspyörän kello 12 linja ja RS Mode -painike

Vakiona Audi RS 3:ssa on nahkapäällysteinen RS Sport -monitoimipohjauspyörä. Ohjauspyörässä on tasainen alareuna ja sisäänrakennetut, korkealaatuiset sinkkipainevaletut vaihteenvalitsimet. Design-paketin mukana tulee RS-merkki ja dynaamisessa ajossa hyödyllinen ohjauspyörän asennon kertova viiva kello 12:ssa. Vaihtoehtona on saatavilla pyöreä RS-ratti, jossa on kapasitiivinen kosketuksen tunnistus ajoavustintoimintoja varten. Molemmissa ohjauspyöräversioissa on oikeaan puolaan sijoitettu RS Mode -painike, jolla voi valita RS Performance ja RS Individual -ajotilojen lisäksi viimeksi käytetyn ajotilan. Kumpi tahansa RS Mode valittuna myös mittariston ilme muuttuu urheilullisemmaksi.
Suomeen ensimmäiset Audi RS 3 Sportbackit ja RS 3 Sedanit saapuvat loppuvuodesta 2021.Hinnastot ja lisävarustehinnastot julkaistaan heinäkuun lopussa.
Kommentoi »