Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Uusi Audi Q5 – kolmas sukupolvi on entistä suurempi ja täynnä uutta teknologiaa – kaikki moottorit kevythybridejä

Audi Q5 on kasvanut kuusi senttiä ja tarjoaa kehittyneen PPC-perusrakenteen sekä huipputason tietoviihdejärjestelmät.

23.10.2024 Tuulilasi

Kolmannen sukupolven Q5 on teknisesti uuden Audi A5:n korkeammalta ratsastettava veli – sillä erotuksella, että ensivaiheessa sen kaikki moottorivaihtoehdot ovat kevythybridejä.

Uusi sukupolvi on kasvanut noin kuudella sentillä 4,72 metriin. Kokonaisuus on tasapainoinen, ja sopivasti katumaasturin piirteitä korostava. Kylkilinja on korkea ja ikkunat sen takia melko matalat.

Q5:n pohjana on Audin tuore PPC-perusrakenne. Tämä uusittu perusrakenne mahdollistaa perinteisten voimalinjojen käytön myös jatkossa ja tukee Audin uutta digiarkkitehtuuria – sitä samaa, joka on käytössä täyssähköautoissa. Sen tehtävänä on lukuisten tietoviihdejärjestelmän sovellusten, kuljettajaa avustavien järjestelmien, navigoinnin ja myös älykkään sekä oppivan puheohjauksen hallinta.

Alkuun tarjolla on kolme moottorivaihtoehtoa. Perusbensakone on kaksilitrainen 150 kW (204 hv). Sen saa joko etu- tai nelivetoisena. Diesel on sekin kaksilitrainen, ja teho on sama kuin bensakoneessa. Vääntöä löytyy toki enemmän. Malliston huipulla on kolmilitrainen bensa-V6 eli SQ5, joka on aina nelivetoinen. Sen teho on 270 kW (367 hv). Ja kaikkien moottoreiden yhteydessä on siis aina uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä.

Uusi Audi Q5 entistä suurempi ja täynnä uutta teknologiaa

Matkustamossa on laitettu paljon uusiksi, ja 2,82 metrin akseliväli luo takapenkkiläisillekin varsin mukavat oltavat. Plussaa tulee siitä, että takaistuimissa on pituussäätövara. Näin auton tilat joustavat erilaisten kuljetustarpeiden mukaan. Takaselkänojissa on myös kallistusmahdollisuus.

Kuljettajan paikalta katsottuna tyyli on tuttu tuoreimmista nyky-Audeista. Kojelaudan päällä on iso kaareva OLED-näyttö, jossa yhdistyvät 11,9-tuumainen mittaristo sekä 14,5-tuumainen kosketusnäyttö. Mittaristosta ja kosketusnäytöstä löytyvät modernit graafiset MMI-elementit, ja erilaisia sovelluksia on tarjolla enemmän kuin riittävästi. Tietoa jaetaan myös entistä enemmän tuulilasiin piirtyvän HUD-näytön kautta. Kuljettaja voi myös itse vaikuttaa siihen, kuinka paljon informaatiota hän haluaa näkökenttäänsä – vaikkapa infotainment-järjestelmän kautta.

Myös etumatkustajalle on tarjolla oma info/viihderuutunsa. Tätä varten kojelaudan oikeassa laidassa on 10,9-tuumainen kosketusnäyttö. Tuo näyttö on myös suunniteltu niin, ettei sen käyttö häiritse kuljettajaa ajon aikana, eli näytössä voi pyörittää matkan aikana vaikkapa YouTube-videoita.

Uusi Audi Q5 entistä suurempi ja täynnä uutta teknologiaa
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt