
Uutiset – Uusi amerikkalainen sähköautobrändi Rivian, sähköinen Dodge Charger ja Volkswagen laajentaa GTX-mallistoaan
Amerikkalaisen sähköautobrändi Rivianin uudessa R2-mallissa on jopa kolme sähkömoottoria. Siinä on erityisesti off road -ihmisiä kiinnostavia elementtejä.
USA:sta ponnistaa maailmalle uusi sähköautobrändi Rivian, jonka malliston ulkonäössä on melkoisia yhtäläisyyksiä erään legendaarisen brittimerkin suuntaan. Myynti on alkanut rapakon takana R1S ja R1T malleilla, ja nyt on paljastettu myös hieman kompaktimpi 4,72 metriä pitkä R2. Sen on ilmoitettu saapuvan myös Eurooppaan – joskin vasta vuoden 2027 aikana.
Voimalinjoja R2:ssa on kolme riippuen siitä onko autossa yksi, kaksi vai kolme (!) sähkömoottoria. Tarkkoja teknisiä tietoja ei ole kerrottu, mutta akuston pitäisi riittää noin 500 kilometrin ajoihin, ja hintojen on luvattu alkavan USA:ssa 45 000 dollarista.
Off road -ihmisiä kiinnostavat 25 sentin maavara, runsaat nousu- ja jättökulmat sekä leirihenkiset varusteet – kuten tyylikäs kattoteltta sekä peräkoukkuun kiinnitettävä hyvin varusteltu retkikeittiö.

Ladattava muskeli
Ei nimi miestä pahenna. Sama pätee autoihin. Ja vaikka ideologisesti tuntuu pahalta, että Dodgen muskeliauto muuttuu sähköiseksi, osuvampaa nimeä ei sille olisi.
Uusi sähkö-Charger, eli Dodge Charger Daytona EV, pohjautuu Stellantis-konsernin STLA Large -perusrakenteelle, ja se tulee myyntiin rapakon takana tämän vuoden lopulla. Perusversiossa on tehoa 456 hv (boostilla 496 hv) ja huippuversiossa on jo 630 heppaa (boostilla 690 hv). Akuston koko on 94 kWh. Sillä driftaa jo hetken – tai tekee donitseja – nuo molemmat asetukset löytyvät ajotilavalikosta.

Sähkö-GTI
Volkswagen laajentaa GTX-mallistoaan, kun nykyiset ID.4 ja ID.5 GTX saavat seuraa ID.3:n, ID.7 Tourerin ja ID.Buzzin sporttiversioista. Näistä erityisesti ID.3 GTX:ää on odotettu, onhan se eräänlainen moderni versio legendaarisesta Golf GTI:stä.
Odotuksille tuodaan katetta ainakin tehon ja voiman muodossa. Tehoversioita on kaksi, joissa kummassakin voimasta vastaa taka-akselille sijoitettu kestomagneettisähkömoottori. Perusversiossa on tehoa 210 kW (286 hv), kun tehoversio Performancessa on tehoa peräti 240 kW (326 hv) – siis enemmän kuin yhdessäkään tehdasvalmisteisessa Golf GTI:ssä. Vääntöä kumpikin moottori tarjoaa maittavat 545 Nm, millä liikutaan voimakkaan turbodieselin lukemissa. Huh!
Kiihtyvyys on ripeää (6,0 tai 5,6 s.), muttei mitenkään räjähtävää nykyisellä sähköautojen aikakaudella. Syyllinen on tietenkin iso ja painava 84 kWh (79 kWh netto) akusto.

7 oikein
Mazda tuo 7-paikkaisen ja CX-60:n kanssa pitkälti saman tekniikan jakavan CX-80:n Eurooppaan kahdella eri moottorivaihtoehdolla. Ladattava hybridi luottaa 2,5-litraiseen bensamoottoriin ja sähkömoottoriin, joiden yhteisteho on 241 kW (327 hv). Pidempää matkaa taittaville tarjotaan 254 hv kuutosdieseliä 48V-kevythybriditekniikalla. CX-80:n mitta on muutaman millimetrin alle viisi metriä, eli se on 25 senttiä sisartaan pidempi. Ero tulee pelkästään suuremmasta akselivälistä. Näin on luotu varsin mukavat olot jopa seitsemälle matkustajalle.

Numeroiden valossa
3,4 sekuntia tarvitsee tämän hetken liukkain Hyundai, jotta se ehtii 100 km/h vauhtiin. Kyseessä on tietenkin huippuversio Hyundai Ioniq 5 N, joka on tullut myyntiin auton suorituskyky huomioiden varsin houkuttelevaan 79 390 euron hintaan.
1905 on vuosi, jolloin järjestettiin ensimmäinen Geneven autonäyttely. Tänä vuonna se pidettiin ensimmäistä kertaa koronan jälkeen, mutta paikalla oli vain kourallinen autonvalmistajia. Silti messut houkuttelivat paikan päälle lähes 170 000 kävijää. Viimeisenä vuonna ennen koronaa, eli 2019, vierailijoiden määrä oli noin 600 000.
800 245 vierailijaa kävi viime vuonna Mercedeksen upeassa museossa Stuttgartissa. Autot ja niiden historia kiinnostavat. Vertailun vuoksi: Suomen suosituin museo viime vuonna oli Ateneum, jossa kävi meikäläisittäin komeat 534 000 vierailijaa.
349 euroa kuukaudessa, ja pääset auton rattiin. Kyseessä on Mitsubishin Suomessa lanseeraama Aja ja palauta -tuote, jossa tarjotaan Mitsubishi ASX:ää 36 kuukaudeksi autoa tarvitseville kiinteällä kuukausimaksulla.