Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Tässä on hybridi, joka kuluttaa todella vähän: Mazda 2 Hybrid on näppärä sekä kaupungissa että maantiellä

Mazda 2 Hybrid ei ole lainkaan niin pikkuautomainen kuin voisi kuvitella. Alusta on viritetty sen verran onnistuneesti, että tämä kaupunkiauto pärjää myös maantiellä.

3.9.2024 | Päivitetty 29.10.2024 | Tuulilasi

Kasvohuuhtelu on tehty todella kevyellä kädellä. Uudistukset näkyvät parhaiten keulassa – maskissa ja etupuskurissa on uutta tyyliä. Takaluukun lista on nyt korin värinen, ja peilin kuoret mustat kaikissa varustetasoissa, samoin ikkunalistat.

Auton alkuperä on edelleen hyvin nähtävissä: Mazda 2 Hybrid on omaa sukuaan Toyota Yaris. On hyvä muistaa, että sukulaisuus pätee vain tähän täyshybridiin. Myynnissä on myös tehtaan omaa tuotantoa oleva Mazda 2, joka on ihan eri auto.

Kakkosen hybridivoimalinja on ns. itselataavaa tyyppiä. Se koostuu bensiini- ja sähkömoottoreista sekä generaattorista, jotka on sijoitettu vaihteiston yhteyteen. Bensiinimoottori on 1,5-litrainen ja kolmisylinterinen. Planeettavaihteiston ansiosta poltto- ja sähkömoottoria voidaan käyttää yhdessä ja myös erikseen. Järjestelmän yhteisteho on 116 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy 120 newtonmetriä. Ei kuulosta kovin juhlavalta, mutta Mazda 2 Hybrid painaa vain reilun tonnin, joten kulku on kepeää ja ennen kaikkea taloudellista. Ajotietokoneen näytöllä vilisi koeajon aikana nelosella alkavia lukemia, ja jos käytti autoa oikean ekomiehen tapaan, päästiin jopa alle neljän litran tuloksiin.

Ohjaamo isoine keskinäyttöineen on oikein moderni.
Ohjaamo isoine keskinäyttöineen on oikein moderni.
Auto käynnistetään virta-avaimella, mikä on nykyään harvinaista.
Auto käynnistetään virta-avaimella, mikä on nykyään harvinaista.

Kun autolla on pituutta vain neljä metriä, kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että sisätilaa ei ole yhtään liikaa. Kahdella etupenkkiläisellä on kuitenkin oikein mukavat oltavat. Istuimet ovat sopivan tukevat, ja pituussuuntainen säätövara riittää pitkällekin kuljettajalle.

Takapenkki sopi lähinnä lapsille, ja tietysti jokapäiväisille kauppakasseille. Tavaratila on 286-litraisena todella pieni, mutta eihän tällaista töpöperäistä pikkusukkulaa ole miksikään rahtimuuliksi suunniteltukaan.

Etupenkkiläisillä ei ole oloissaaan valittamista. Penkkien välistä löytyy jopa kyynärnoja.
Etupenkkiläisillä ei ole oloissaaan valittamista. Penkkien välistä löytyy jopa kyynärnoja.
Takana on tyypilliset pikkuauton ahtaat tilat.
Takana on tyypilliset pikkuauton ahtaat tilat.

Ajettavuudeltaan Mazda ei ole niin pikkuautomainen kuin voisi kuvitella. Tietysti tämmöinen nappula on parhaimmillaan taajamapujottelussa, mutta kyllä Kakkosen voi viedä myös maantietaipaleelle. Jousitus on napakka, mutta ei missään nimessä pintakova, kuten monissa pikkuautoissa tapaa olla.

Hinnat alkaen -malli (23 495 euroa) tunnetaan nimellä Prime-line. Meillä oli alla seuraavan tason malli, Centre-line. Sen listahinta on 24 995 euroa. Tuolla summalla saa itselleen auton, jossa 15 tuuman alumiinivanteet, kuuden kaiuttimen audiojärjestelmä, nahalla verhoiltu ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsin. Peruutuskamera on nyt vakiona kaikissa varusteversioissa.

Pikkuauton tavaratila on useimmiten pieni. Niin tässäkin tapauksessa.
Pikkuauton tavaratila on useimmiten pieni. Niin tässäkin tapauksessa.

Plussaa

  • Pieni kulutus

  • Näppärä ajaa

Miinusta

  • Ahdas takaistuin ja tavaratila

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt