Tuulilasi

Uudessa Seat Leonissa viisi hybridiversiota

Uudessa Seat Leonissa viisi hybridiversiota
SEAT on esitellyt täysin uuden SEAT Leonin, auton, jonka tavoitteena on elävöittää kompaktin kokoluokan autosegmenttiä. Yli 1,1 miljardin euron investoinnin ansiosta uusissa SEAT-malleissa on taloudellisemmat moottorit, uusimmat liitettävyyspalvelut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Kolmen mallisukupolven aikana Leonia on myyty yli 2,2 miljoonaa kappaletta.

”SEAT Leon on myydyin mallimme ja haluamme jatkaa sen upeaa menestystarinaa. Siksi olemme investoineet yli 1,1 miljardia täysin uuteen SEAT Leoniin, pääasiassa tuotekehitykseen sekä tuotantotiloihin. Vuosi 2019 oli ennätysvuosi, sillä myimme yli 570 000 autoa – enemmän kuin koskaan 70-vuotisen historiamme aikana. Vuonna 2019 saavutimme myös kaikkien aikojen tuotantoennätyksen Martorellissa – autoja valmistettiin vuoden aikana yli 500 000. Tämä on upea lähtökohta vuoteen 2020”, kertoo SEATin väliaikainen toimitusjohtaja ja taloudesta ja IT:stä vastaava johtaja Carsten Isensee.

Muotoilu: reilusti lisää pituutta ja paremmat sisätilat

SEAT Leonin perustana on edistyksellinen MQB Evo -alustarakenne. Sen mahdollistama joustavuus auton mitoituksessa ja mukautettavuudessa tarjosi suunnittelutiimille uudenlaisia mahdollisuuksia uuden sukupolven auton mittasuhteiden toteutukseen.

Uusi viisiovinen SEAT Leon on 4 368 mm pitkä (+86 mm), 1 800 mm leveä (-16 mm) ja 1 456 korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm eli 50 mm pidempi kuin kolmannen sukupolven SEAT Leonissa.

SEAT Leonin Sportstourer on puolestaan 4 642 mm pitkä (+93 mm), 1 800 leveä (-16 mm) ja 1 448 mm korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, perusmallin tapaan edelliseen versioon verrattuna 50 mm pidempi.

Uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: uuden SEAT Leonin ilmanvastuskerroin on parantunut noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Uuden SEAT Leonin ohut mutta leveä kojelauta luo vaikutelmaa keveydestä ja ”kelluvuudesta”. Kaikki matkustamon elementit on suunniteltu täsmällisen ergonomisesti. Tämä lisää matkustusmukavuutta riippumatta siitä, istuuko autossa kuljettajana vai matkustajana edessä tai takana.

Sisustuksen keskeinen elementti on eletunnistuksella varustettu 10-tuumainen infotainment-näyttö. Se tarjoaa uudenlaista vuorovaikutusta matkustajien kanssa ja vähentää perinteisten painikkeiden määrää. Tärkeimpiä toimintoja ohjataan kuitenkin edelleen perinteisten hallintalaitteiden avulla.

5-ovisessa autossa on 380 litrainen tavaratila (yhtä suuri kuin edellisessä malliversiossa), kun taas Sportstourerissa on 617 litrainen tavaratila, mikä on 30 litraa enemmän kuin edellisessä malliversiossa, tehden siitä yhden luokkansa suurimmista.

Uutta valaistusteknologiaa

Autoon on saatavilla kokonaan ledeillä toteutetut kylmän valkoiset ajovalot. Tuttua SEAT-ilmettä noudattaviin valoihin on integroitu kaikki tärkeimmät toiminnot: lähivalot, kaukovalot, päiväajovalot sekä dynaamiset suuntavilkut.

Ajoneuvon sivupeileihin on integroitu led-merkkivalot. Täys-led-ajovaloissa on myös tervetuloa-valot, jotka toivottavat kuljettajan ja matkustajat tervetulleiksi heijastamalla ”Hola!”-tervetulotoivotuksen maahan auton aktivoituessa. Uudessa Leonissa on myös kääntymisaikeen selkeästi ilmaisevat dynaamiset led-suuntavilkut, jotka lisäävät turvallisuutta.

Sisätiloihin led-valopaketti tuo sisustuksen persoonallisuutta korostavat tunnelmavalot. Valaistus, jonka väriä ja sävyä voidaan muuttaa tilanteen mukaan, luo matkustamon etuosaan etuovista kojelaudan yli ulottuvan valokaaren. Valo ei ole pelkästään koriste, vaan olennainen osa monia toimintoja, kuten kuolleen kulman varoitinta sekä autostapoistumisavustajaa.

Liitettävyys: ensimmäinen täysin liitetty SEAT

Uusi Leon on SEATin ensimmäinen täysin liitetty auto. Leonin järjestelmän sydän on digitaalinen SEAT Digital Cockpit -ohjaamo, jossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25-tuumainen käyttäjän räätälöitävissä oleva mittaristo sekä infotainment-järjestelmä. Mediajärjestelmässä on vakiona 8,25-tuumainen älypuhelimen kanssa yhteensopiva näyttö. Isompi 10-tuumainen Retina-tasoinen navigointinäyttö tarjoaa liitetyn 3D-navigaation sekä käyttäjätoimintoja helpottavan eleohjauksen.

Liitettävyyden ydin on Full Link -järjestelmä, jonka avulla mobiililaitteet kytkeytyvät Android Auton tai langattoman Apple CarPlay -sovelluksen avulla ajoneuvon infotainment-järjestelmään. Näin käyttäjän oma digitaalinen ekosysteemi liittyy suoraan autoon hallitulla, intuitiivisella ja turvallisella tavalla, joka häiritsee kuljettajan ajamista mahdollisimman vähän: kuljettaja voi käyttää hallintaan joko infotainment-järjestelmää, ohjauspyörään integroituja hallintalaitteita tai ääniohjausta.

Connectivity Boxin (lisävaruste) ja siihen sisältyvän Qi-standardit täyttävän langattoman latauksen ansiosta kuljettajan ei tarvitse huolehtia mobiililaitteen akun tyhjentymisestä kriittisellä hetkellä.

Online-yksikön sisäänrakennettu SIM-kortti takaa, ettei SEAT Leon koskaan menetä yhteyttä digitaaliseen maailmaan. Osa infotainment-toiminnoista käyttää reaaliaikaisia tietoja pilvipalveluista, mikä lisää uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointijärjestelmään. Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa pääsyn viimeisimpiin infotainment-sovelluksiin, jotka voidaan päivittää milloin tahansa. Sisäänrakennetun eSIMin ansiosta SEAT Leonissa on myös eCall-palvelu, joka voi onnettomuustilanteessa ottaa suoraan yhteyden hätäpalveluihin.

Uuden lisän kokonaisuuteen tuo omaan älylaitteeseen ladattava SEAT Connect -sovellus. Se toimii kaukosäätimenä monille toiminnoille.

Voimansiirto: viisi hybridivoimalinjaa

Uusi SEAT Leon on kehitetty todellisia ajotilanteita ajatellen ja tarjolla on valikoima useita eri voimalinjoja. Taloudellisuutta lisäävät entisestään kolme sähköistettyä vaihtoehtoa. Uuden sukupolven kompaktin kokoluokan auton voimanlähde voi olla bensiini, diesel, kaasuhybridi, kevythybridi tai ladattava hybridi.

Uuden Leonin bensiinimoottorit ovat kaikki turboahdettuja ja niissä on suoraruiskutus. Moottorit tuottavat tehoa 66 kW (90 hv)–140 kW (190 hv). SEAT Leoniin on saatavilla myös 1-litrainen, kolmesylinterinen moottori, ensimmäistä kertaa teholuokissa 66 kW (90 hv) tai 81 kW (110 hv) sekä suurempi 1,5-litrainen teholuokissa 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv). Huippumallissa on 2,0-litrainen 140 kW.n TSI-bensiinimoottori (190 hv) linkitettynä kaksoiskytkinvaihteistoon.

Diesel on edelleen tärkeä teknologia hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ajatellen. Uudessa Leonissa on kolme dieselmoottorivaihtoehtoa, jotka kaikki ovat 2,0 TDI-moottoreita ja tehoa on 85 kW (115 hv) tai 110 kW (150 hv).

Uusi SEAT Leon on saatavana myös TGI-kaasuhybridiniä, jossa on 1,5-litrainen 96 kW:n (130 hv) moottori.

SEAT Leoniin on saatavilla myös ensimmäistä kertaa 48 V kevythybridijärjestelmä (eTSI). Sen ansiosta kompakti auto tarjoaa vielä taloudellisempaa liikkumista (1,0 TSI 81 kW (110 hv) tai 1,5 TSI 110 kW (150 hv), molemmissa DSG-automaattivaihteisto).

SEATin sähköistymisen laajentuessa neljännen sukupolven Leonin saa myös ladattavana hybridiversiona. Yhdistelmässä on kuusivaihteinen DSG-automaattivaihteisto, 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori, 13 kW:n litiumioniakku sekä sähkömoottori, jotka tuottavat yhdessä 150 kW (204 hv) tehoa. Toimintamatka sähköllä on noin 60 km (WLTP).

Turvallisuus: kaikkien aikojen turvallisin SEAT

Turvallisuus on uuden SEATin ytimessä. Autossa yhdistyvät monet edistyksellisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät, mukaan lukien ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, hätätilanneavustin sekä Travel Assist -järjestelmä. Näiden ansiosta uusi Leon on turvallisin koskaan valmistettu SEAT.

Mukautuvan alustansäädön (DCC) ansiosta SEAT Leonin ajo- ja hallintaominaisuudet voivat muuttua olosuhteiden ja kuljettajan valintojen mukaisesti tuoden lisämukavuutta ajamiseen. Mukautuva alustansäätöteknologia seuraa jatkuvasti ajo-olosuhteita ja huomioi myös ohjausliikkeet, jarrutukset ja kiihdytykset. Jousituksen toiminta mukautuu ja jokaisen pyörän vaimennus voi säätyä erikseen, jolloin liikkumiseen saadaan ensiluokkaista mukavuutta ja dynamiikkaa.

Uusi auto lanseerataan vuoden 2020 toisella neljänneksellä. Hinnastoa ja lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.

Julkaistu: 3.2.2020
4 kommenttia