Tuulilasi

Usko tai älä: sähköauto on neljä kertaa yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto

Usko tai älä: sähköauto on neljä kertaa yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto

Sähköautot ovat toistaiseksi paljon kalliimpia valmistaa kuin polttomoottoriautot, koska akut maksavat maltaita. Yksinkertaisuudessaan sähköautot ovat kuitenkin ylivertaisia polttomoottoriautoon verrattuna.
Teksti Max Lange
Kuvat Tesla
Mainos

Financial Times kirjoittaa tuoreessa artikkelissaan, että saksalaiset premium-valmistajat ovat pian helisemässä Tesla Model 3:n kanssa. Tämä siksi, että se kilpailee jo nyt tasavertaisesti hinnalla BMW 3-sarjan, Mercedes C-sarjan ja Audi A4:n kanssa.

Tesla Model 3 ei ole missään nimessä massojen erityisen halpa perusauto, vaan se on suunnattu ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan samalle viivalle kuin ylempänä mainitut saksalaiset. Model 3:n hinnat alkaen malli maksaa Yhdysvalloissa noin 30 000 euroa, mutta harva ostanee sähköautosta tätä karvalakkimallia. Tavallinen asiakkaalle myyty Model 3 maksanee kuitenkin noin kymppitonnin enemmän.

Erot saksalaisiin tulevat kuitenkin autojen monimutkaisuudessa. Nykyaikainen dieselauto on erittäin mutkikkaita rakentaa, koska polttomoottori on jo itsessään erittäin monimutkainen. Siihen lisätään pakokaasun puhdistusjärjestelmät, vaihteisto ja esim. neliveto. Osia tällaisessa autossa voi Goldman Sachsin raportin mukaan olla jopa 30 000.

Sähköauton voimalinja on kokonaisuudessaan erittäin yksinkertainen. Sähkömoottorissa liikkuvia osia on vain muutama, vaihteistoa ei tarvita ja nelivetoisessa autossa taka- tai etuakselilla on vain toinen sähkömoottori. Mekaanista yhteyttä akseleiden välille ei tarvita. Elon Musk onkin ilmoittanut twiiteissään, että Model 3:ssa on noin 6 000−7 000 osaa. Siis osia on yli neljä kertaa vähemmän kuin vastaavassa polttomoottoriautossa!

Osien vähäisyydessä on autonrakennuksessa paljon hyötyjä. Auton alihankkijaketju on yksinkertaisempi. Ketjun katkaisevia osapuutoksia on siis myös vähemmän. Autonvalmistus on myös potentiaalisesti nopeampaa ja joka tapauksessa halvempaa. Lisäksi autonomistajille sähköautoissa on paljon vähemmän rikki meneviä mekaanisia osia ja niiden huoltokohteita.

Sähköautojen akkujen elinkaarten on myös todettu olevan huomattavasti parempia kuin aiemmissa arvioissa. Esimerkiksi Tesla tarjoaa Model 3:lle Yhdysvalloissa 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuuta auton akustolle. Tätä huomattavasti suuremmat kilometrimäärät eivät välttämättä ole mahdottomuus, koska rikkoutuvia osia on autoissa niin vähän.

Julkaistu: 2.8.2017