Eeva

Työ kuormittaa aivoja yhä enemmän – näin vähennät stressiä

Työ kuormittaa aivoja yhä enemmän – näin vähennät stressiä

Yhä useampi suomalainen tekee ajatustyötä, jossa aivot käyvät koko ajan ylikierroksilla. Omaan jaksamiseen kannattaa kiinnittää huomiota ajoissa.
Teksti Kirsi Hemanus
Kuvat Fotolia
Mainos

Työterveyspsykologi Tanja Lappi työskentelee Heltissä, joka on erikoistunut ajatustyöläisten työterveyteen. Lapin mukaan nykytyö haastaa aivoja enemmän kuin mikään muu työ aiemmin.

”Nykyisin tehdään useita asioita yhtäaikaisesti ja vuorotellen. Jatkuvasti pitää oppia uutta, ja informaation määrä on valtava. Aikataulut ovat tiukentuneet ja työtehon vaatimukset kasvaneet”, Lappi sanoo.

Kaikenlainen häly on hallaa ajatustyölle. Siihen sisältyvät niin puhehäly kuin liikkuvat ja vilkkuvat kohteet eli erilaiset teknisten laitteiden antamat hälytykset. Sähköpostin ja älypuhelimen ilmoitukset kannattaa säätää pois päältä.

”On hyvä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja välttää työn keskeytymistä. Rutiinit ovat usein työssä suojaava tekijä, vaikka aivot tykkäävätkin vaihtelusta.”

Pienikin tauko rentouttaa 

Työvälineiden tulisi tietenkin olla kunnossa, se on itsestäänselvyys, joka ei aina toteudu. Työtiloista Lappi pitää parhaana monitilaa, jossa on erilaisia paikkoja erilaiseen työskentelyyn.

Työhön sisältyvistä stressitekijöistä tiedetään paljon.

”Se, että työtä tai sen määrää ei voi hallita, on stressaavaa. Samoin vastuun ja vallan jakautuminen epätasaisesti tai epäselvästi, yksin tehtävä työ, johtamisen puutteet ja työpaikan ihmissuhteet aiheuttavat stressiä.”

Omasta hyvinvoinnista kannattaa huolehtia. Liikunta ja uni ovat tärkeitä. Voi välttää pitkään istumista ja opetella rentoutumiskeinoja.

Tauot auttavat aivojen jaksamaan. Hyvä rytmi on 45 minuuttia keskittymistä vaativaa työtä, ja sen jälkeen kolmen minuutin tauko.

”Väsyneenä jaksaa kenties keskittyä 20 minuuttia, minkä jälkeen tauko tulee tarpeeseen”, sanoo Tanja Lappi.

Lisätietoa ja käytännön harjoituksia: www.oivamieli.fi 

Juttu on julkaistu Eevan numerossa 9/2017.

Julkaistu: 12.10.2017