Tuulilasi

Tuulilasin pääkirjoitus: Älä huoli – Teslasi ei muutu tulppaaniksi

Tuulilasin pääkirjoitus: Älä huoli – Teslasi ei muutu tulppaaniksi
On siis ensin tehty miljardisakkojen välttämiseksi sähköautoja, sitten lähdetty luomaan niille väkisin kysyntää. Eipä ihme, että autonvalmistajien pörssikurssit ovat kuin hatusta ravistettuja, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Julkaistu: 2.3.2022

Oletteko koskaan kuulleet mitään Rivianista? Tai nähneet Rivian-merkkistä autoa? Kenties jopa ajaneet sellaisella? Ei se mitään, emme mekään ole. Tai no, kuulleet olemme, mutta siihen se sitten jääkin.

Rivian on amerikkalainen sähköautojen valmistaja, joka listautui pörssiin viime vuoden marraskuussa. Sijoittajat innostuivat tästä Teslan uudesta haastajasta ja Rivianin pörssikurssi ampaisi hurjaan nousuun. Viikkoa listautumisen jälkeen yhtiön osakkeiden yhteenlaskettu arvo oli jo 130 miljardia euroa.

Rivianista oli näin yhdessä humauksessa tullut maailman kolmanneksi arvokkain autobrändi Teslan ja Toyotan jälkeen. Pörssiarvossa taakse jäi mm. Volkswagen, jonka tuotantolinjoilta sentään valmistuu vuosittain noin yhdeksän miljoonaa autoa – ja joka tekee lähemmäs kymmenen miljardia voittoa tilikaudessa.

Entäs sitten Rivian? Koko tuotanto listautumiseen mennessä 150 kappaletta asiakkaille toimitettuja autoja. Vuotuinen liiketappio miljardiluokkaa.

Aamen.

Jos tässä ei ole kysymys yhdestä modernin ajan suurimmista pörssikuplista, niin ihmettelen. Tulee hakemattakin mieleen 1990-luvun lopun IT-huuma.
Olli Koivusalo

Osakkeiden arvostustaso perustuu aina johonkin ja Rivianin tapauksessa kyse on äärimmilleen korostetuista tulevaisuuden näkymistä. Verkkokaupan jättiläinen Amazon omistaa 20 prosenttia Rivianin osakkeista ja se on ilmoittanut tilanneensa tältä 100 000 kuljetusautoa vuoteen 2030 mennessä. Uskottavuutta projektille antaa myös se, että Ford omistaa Rivianista 12 prosenttia.

Ja vaikka pörssikurssi on sittemmin pudonnut kolmannekseen listautumisen jälkeisistä huippulukemista, ei nykyisessäkään arvostustasossa ole tolkun hiventä: onhan Rivian sijoittajien mielestä yhä edelleen arvokkaampi yhtiö kuin vaikkapa Honda tai Hyundai. Tai Volvo tai Renault, Ferrarista nyt puhumattakaan.

Jos tässä ei ole kysymys yhdestä modernin ajan suurimmista pörssikuplista, niin ihmettelen. Tulee hakemattakin mieleen 1990-luvun lopun IT-huuma. Vieläkö joku muistaa sen, kun taksikuskit antoivat sijoitusvinkkejä? Ja Sonera osti neljällä miljardilla ilmaa Saksasta.

Historiaa harrastavat myhäilevät nyt muistellessaan 1630-luvun tulppaanikuplaa Hollannissa. Eksoottisista kasveista tuli kaupankäynnin ja hintaspekulaation kohde. Tavallinen keskiluokka innostui lähtemään mukaan tavoittelemaan äkkirikastumista. Hulluuden huippu koettiin, kun tammikuussa 1637 yhdellä ainoalla (!) tulppaanisipulilla sai ostettua Amsterdamin paraatipaikalta hienon talon puutarhoineen ja talleineen.

Saman vuoden helmikuussa kupla puhkesi. Lopulta tulppaanit eivät olleet enää sen arvokkaampia kuin muutkaan viherkasvit.

Tällaiseksi maailmamme on mennyt. Elämme uudessa todellisuudessa, jossa teoil­la ja reaalitaloudella ei enää ole merkitystä: vain mielikuvat ja odotukset ratkaisevat.
Olli Koivusalo

Maailman ylivoimaisesti arvokkain autobrändi pörssikursseilla mitattuna on siis Tesla. Senkin yli 800 miljardin euron arvostustaso perustuu lähinnä tulevaisuuden näkymiin, vaikka mikään Rivian se ei tietenkään ole. Tesla on tänä päivänä jo ihan varteenotettava autonvalmistaja; vuoden 2021 tuotanto oli yli 900 000 valmistettua autoa. Tästä on kuitenkin vielä aikamoinen matka automaailman todellisten jättiläisten lukemiin. Toyota ja Volkswagen esimerkiksi valmistavat molemmat kymmenkertaisen määrän autoja vuodessa.

Silti Teslan arvo on suurempi kuin TOP10-listan kaikkien muiden autonvalmistajien markkina-arvo yhteensä. Eihän tässäkään mitään mieltä ole, tietenkään.

Mutta tällaiseksi maailmamme on mennyt. Elämme uudessa todellisuudessa, jossa teoil­la ja reaalitaloudella ei enää ole merkitystä: vain mielikuvat ja odotukset ratkaisevat.

Poliitikot jaksavat Suomessakin hehkuttaa sitä, miten liikenteen sähköistyminen etenee autoteollisuuden omien toimien myötä paljon nopeammin kuin olisi ikinä uskottu. Samalla unohdetaan mainita, että kyseessä on umpipoliittinen ratkaisu, ei autoteollisuuden vapaa valinta. Sähköautoja ei lähdetty tekemään siksi, että markkinoilla olisi ollut niille valtavasti kysyntää. EU:n ilmastotavoitteiden takia muuta vaihtoehtoa ei vain ollut.

On siis ensin tehty miljardisakkojen välttämiseksi sähköautoja, sitten lähdetty luomaan niille väkisin kysyntää. Eipä ihme, että autonvalmistajien pörssikurssitkin ovat kuin hatusta ravistettuja.

Autonostajan ei tietenkään tarvitse välittää pörssikursseista tuon taivaallista. Sähkötekniikka on jo hyvin luotettavaa, eikä sähköauton hankintaan liity sen suurempaa hintariskiä kuin autokauppaan yleensäkään.

Teslasi ei muutu tulppaaniksi, vaikka pörssit sattuisivatkin joku päivä romahtamaan.

Tuulilasin numero 3/2022 ilmestyi keskiviikkona 2.3.

2 kommenttia