Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Suzuki Swift Hybrid



Tuulilasin koeajossa Suzuki Swift Hybrid

Suzukin mainion Swiftin saa nyt myös hybridinä. Ajossa tätä tekniikka ei huomaa tosin oikein mistään.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Antti Vettenranta

Suzuki Swift Hybridin koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 7/2018.

Hybridiautoja on tarjolla vähän niin kuin majoneeseja kaupan kylmähyllyssä: täyttä tavaraa, uudelleenladattavaa, tai sitten kevytversiota. Suzukin uusi Swift Hybrid voitaisiin laskea sen sijaan eräänlaiseksi ultrakevyeksi hybridiksi. Hybriditekniikan olemassaoloa ei nimittäin havaitse käytännön ajossa lainkaan.

Suzuki on toteuttanut hybriditekniikkansa yksinkertaisimmalla ja keveimmällä mahdollisella tavalla: se on pultannut pienen 3,1-hevosvoimaisen sähkömoottorin nelisylinterisen bensamoottorin kampiakselin päähän. Vääntöä sähkömoottori tarjoaa 50 newtonmetrin verran. Tämän kokoluokan sähkömoottorilla ei ajella käytännössä missään – esimerkiksi Toyota Yaris Hybridin sähkömoottorin ilmoitettu teho on 61 hevosvoimaa, vaikka sekään ei tuota kaikkea voimaa käytä, kun bensiinimoottori on mukana vauhdittamassa matkaa. Suzukin sähkömoottorin tärkein tehtävä on keventää bensiinimoottorin taakkaa.

Pientä pihistelyä

Toisin kuin vaikkapa Yariksella, ei Swiftillä pysty ajamaan lainkaan pelkällä sähköllä. Auton bensiinimoottori käy aina, ja mittariston valikosta energiavirtoja seuraamalla voi päästä jyvälle siitä, missä tilanteissa piskuinen sähkömoottori antaa apua. Yllättäen sitä ei liikene täyskaasukiihdytyksissä lainkaan, vaan pari lisähevosvoimaa syötetään voimalinjaan lähinnä kevyessä kaasuttelussa, säästämään tilkan polttoainetta sieltä sun täältä. Pintakaasuajossakaan sähköstä ei saada lisäapua kulkemiseen kuin äärettömän vähän.

Luonnollisesti Swiftin akustoa ei voi myöskään ladata ulkopuolelta mitenkään. Tehtaan ilmoittamat tekniset lukuarvot ovat niin ikään identtiset perus-Swiftissä ja Hybridissä: suurin teho, vääntömomentti ja kiihtyvyys ovat samat, sillä sähkömoottorin avustaessa rasitetaan bensiinimoottoria vähemmän kuin tavallisessa mallissa. Myös akkupaketti on varmasti markkinoiden pienimmästä päästä. Akun kapasiteetti on 3Ah, eikä se vie tilaa mistään, sillä akkupaketti on sijoitettu kuljettajan istuimen alle.

Muutaman tonnin kalliimpaan Yaris Hybridiin verrattuna Swift Hybridissä on oikeastaan kolme ylivoimaista ominaisuutta: sen ajaminen on edelleen yhtä lailla riemukkaan hauskaa kuin perusmallilla, auto on aina nelivetoinen ja lisäksi kyseessä on ainoa "hybridiauto", joka on manuaalivaihteinen. Kaikkien hallintalaitteiden toiminta on oikeastaan ennakkokäsityksen kaltaista: kevyttä ja helppokäyttöistä. Ohjaus ei ole aivan nopein mahdollinen, joten Suzukin rattia saa nopeissa liikkeissä pyöritellä enemmän kuin monella kilpailjalla. Ohjaus on silti tuntumaltaan selkeästi positiivisen puolella, ja auto lähtee kyllä herkästi kääntymään kuljettajan toiveiden mukaiseen suuntaan, oli alusta mikä tahansa. Hiekalla ja todennäköisesti myös lumella kääntymistä avittaa vielä neliveto. Vaikka se onkin kytkeytyvää mallia, voi osaava kuljettaja käyttää hyväkseen nelivedon mukaantulon takapyörille tuomaa lisäpotkua.

Kaikki vakiona

Kahden voimalaitteen Swift on kattavasti varusteltu. Suzukin strategiaan kuuluu myydä autot käytännössä sellaisinaan, eikä lisävarustelistaa oikeastaan ole edes olemassa. GLX Hybridin vakiopaketti on aika lailla täydellinen tähän hintaluokkaan: LED-valot kaukovaloavustimella, navigointi, peruutuskamera ja -tutkat, mukautuva vakionopeudensäädin ja avaimeton kulku sekä käynnistys ovat kaikki vakiona.

Turvallisuuden kannalta tärkeä on niin ikään vakiona oleva törmäyksenestoavustin, jossa on nyt myös jalankulkijatunnistus. Yhden moottorin Swift, vaikka onkin kohtuullisen mukavasti varusteltu, jää kuitenkin sen verran Hybridin jalkoihin herkkujen määrässä, ettei autoille hinnastoon laskettu 1 699 euron hintaero lopulta ole valtava – tuolla rahalla saa autosta tehtyä melkoisen täydellisesti varustellun.

Mitä hybriditekniikka sitten Swiftissä vaikuttaa? Lisähinnalla saa nipistettyä polttoaineenkulutusta neljä desiä sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa yhdeksän gramman vähennystä hiilidioksidipäästöissä. Onko tuo tarpeeksi lisähintaan nähden, jäänee jokaisen omaan harkintaan.

Yksinkertainen ja erityisesti hybriditekniikaltaan hyvin suoraviivainen Swift lienee aika varma valinta – tulevaisuuden tekniikkamurheita ei tarvitse hirveästi pelätä. Hyvin pienikokoinen, helposti irrotettavissa oleva ja pienitehoinen akku saa kaiken latausvirtansa auton oman järjestelmän ohjaamana älykkäästi, mikä tarkoittaa että sen käyttöikä on todennäköisesti moninkertainen verrattuna ladattaviin, vastaavalla akkukemialla varustettuihin virtapaketteihin.

Ja koska Swift on bensiinimoottorinen, manuaalivaihteinen auto, on siinä paljon vähemmän rikkoutuvia ja loppuun kuluvia osia kuin hienostuneemmissa hybrideissä.

Suzuki Swift 1.2 Dualjet GLX Hybrid

Hinta: 18 698 euroa (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, bensiini, hybridi

Iskutilavuus: 1 242 cm3

Teho: 66 kW (90 hv) / 6 000 r/min

Vääntö: 120 Nm / 4 400 r/min

Voimansiirto: Neliveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto

0−100 km/h: 12,6 s

Huippunopeus: 170 km/h

Yhd. EU-kulutus: 4,5 l/100 km

CO2-päästöt: 101 g/km

Mitat: Pituus 3 840 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 520 mm, akseliväli 2 450 mm, tavaratila 265 - 947 l

Omamassa: 1 035 kg

Kenelle?

Hauskaa ja äärettömän ketterää kaupunkiautoa hakevalle. Suzukia on vaikea saada kuluttamaan suuria polttoainemääriä - lähes ajotyylistä riippumatta.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

Suzukin tyyliin ohjaus on hieman hidas, mutta mukavan tunnokas. Maantiellä pieni ja kevyt auto ei ole aivan omimmillaan, mutta kaupungissa, parkkihalleissa ja taajamissa on vaikea löytää näin hauskaa ajettavuutta tällä rahalla.

Tilat: 3,5 tähteä

Senttimetrit eivät valehtele. Swift on pieni auto, vaikka takana onkin tilaa jo kohtuullisemmin kuin pikkuveli Igniksessä. Pääntila ei lopu kuitenkaan kesken, sillä niin pitkiä kuljettajia ei löydy, joilla osuisi kupoli kattoon. Tavaratila on luokan keskitasoa, ja nostokynnys hieman korkea.

Suorituskyky: 3,5 tähteä

Kaupunkiautoon suorituskyky on riittävä: 12,6 sekuntia sataseen ei ole tuulennopea aika, mutta Swift rökittää kilpakumppaninsa vastaavasti suomalaissa sääolosuhteissa noin puolet vuodesta, nelivetonsa ansiosta. Maantiellä pieni moottori puutuu kovavauhtisissa ohituksissa, täysin odotetusti.

Kokonaisuus: 4 tähteä

B-segmentistä on vaikea löytää parempaa diiliä tällä hetkellä: vaikka joku automerkki tarjoaisi varusteita samaan hintaan kuin Suzuki, se ei pysty sisällyttämään pakettiin nelivetoa.

Julkaistu: 7.9.2018