Autot ja liikenne
Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Subaru XV 2.0

Tuulilasin koeajossa Subaru XV 2.0

Subaru XV on oikeastaan kokonaan uusi auto, vaikka sitä ei ensivilkaisulla välttämättä tajuakaan.
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Timo Pyykkö
Mainos

Subaru XV:n koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 4/2018.

Subaru XV:n ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2011, ja Suomessa se ennätti myyntiin 2012. Tämä XV oli neloskorisen viistoperä-Imprezan korotettu, katumaasturimainen versio. Uusi XV on tehty samalla reseptillä.

Kakkoskoppainen XV perustuu kuitenkin Subarun Global Platform (SGP) -pohjalevylle, joka taasen on mm. viitoskorisen Imprezan perusrakenne. Levorgin kanssa autolla ei juuri ole mitään yhteistä. Kyseessä on täysin uusi auto.

Mittojen valossa uusi malli on kasvanut hyvin maltillisesti. Kokonaispituutta (4 465 mm) on tullut lisää vain puolitoista senttiä. Akseliväli (2 665 mm) on kuitenkin kasvanut kolme senttiä. Leveys (1 800 mm) on kasvanut kahdella sentillä. Suurin muutos on tapahtunut korkeudessa (1 615 mm), jota on tullut lisää neljä ja puoli senttiä.

Global Platform on siis Subarun tulevien mallien uusi perusrakenne. Tämän alustan omaava Impreza on esitelty muutamille markkinoille jo 2017, mutta Euroopan ja Suomen ensiesiintyminen tapahtuu kevään mittaan. Myös seuraava Forester tehdään kyseiselle perusrakenteelle.

Pohjalevy on suunniteltu niin, että se mahdollistaa myös hybriditekniikan käytön. Myös XV:stä sellainen on siis todennäköisesti tulossa. Dieselmoottoreita ei SGP-rakenteen yhteydessä kuitenkaan enää esiinny.

Portaaton tomaatti

Koeajoautomme oli mallisarjan ylähyllyltä, XV 2.0i Summit. Tarjolla XV-malliin on kaksi moottorivaihtoehtoa ja yhteensä neljä erilaista varustetasoa. Pienempi 1,6-litrainen (114 hv) vaparibokseri on tarjolla Base- ja Ridge-varustetasoilla. Suurempi 2,0-litrainen moottori on niin ikään vapaastihengittävä. Isomman moottorin yhteydessä varustetasot ovat Active, Ridge ja Summit.

Kummankin moottorin yhteyteen on tarjolla ainoastaan portaaton automaattivaihteisto, joka kulkee Subarulla nimellä Lineartronic. Neliveto on toteutettu monilevykytkimellä. Keskitasauspyörästöä ei siis ole, mutta neliveto on jatkuva. Monilevykytkin on käytännössä koko ajan vähintään 75 % kiinni puristettuna. Tällä saavutetaan 60:40 vetosuhde etu- ja taka-akselin välillä. Kun levykytkin on kokonaan kiinni, on vetosuhde 50:50. Tällainen tilanne on esimerkiksi, kun X-Mode -ajotila on kytkettynä tai kun auto sen parhaaksi näkee.

Jousitus iskussa

XV vakuuttaa maastokelpoisuudellaan auraamattomilla teillä ja vähän pahemmissakin paikoissa. Maavara on mittauksemme mukaan 220 mm. Tämä yhdistettynä X-Mode -ajotilaan tekee etenemisestä helppoa. CVT-vaihteistoon yhdistetty moottori on normaalissa ajotilassa kärkäs ottamaan kierroksia, mutta X-asetuksella vaihteisto reagoi rauhallisemmin. Liikehdintää auttaa myös alamäkihidastin. Akselien poikittainen tasaus tapahtuu pyöriä jarruttamalla. Tässä tilanteessa auto osaa ylläpitää kaasua automaattisesti, jotta vauhti ei tyssäisi − fiksu systeemi siis.

Alusta toimii pitkien joustomatkojensa ansiosta hienosti huonolla tiellä. Suurin parannus edeltäjään on kuitenkin tapahtunut jousituksen toiminnassa kestopäällysteisillä teillä. Edeltäjässä jouset ja iskunvaimentimet tuntuivat olevan hieman eri paria, mikä tuntui rauhattomuutena ja pystysuuntaisena pompotuksena. Nyt tämä taipumus on kokolailla poissa.

Auton korkeudesta huolimatta voi XV:llä huoletta pyyhkäistä myös mutkaisemmille teille. Kallistelu on sekin vähentynyt edeltäjään verrattuna, ja on nyt varsin mietoa. Mutkapätkällä myös ohjaus on tilanteen tasalla ja kuljettajalle välittyy riittävästi informaatiota tien ja renkaan välisistä tapahtumista.

Maantiellä tiedossa ei ole pahaa uraherkkyyttä, saatikka vetelyä. XV näyttäytyy kokonaisuutena varsin suuntavakaana, mutta sen ajettavuudessa on yksi piikki. Ohjaus ei keskitä kunnolla, ja auto jää kaartamaan miltei nopeudesta riippumatta. Maantiellä tämä rassaa eniten.

Kuskin työympäristöön totuttelu ottaa hetken, koska nappulaa ja näyttöä on monessa paikassa. Perusergonomia hallintalaitteiden suhteen on kuitenkin hyvä – samoin kuin ajoasento. Kokonaisuus on varsin onnistunut. Summit -varustetasossa kuljettajan istuin on sähkösäätöinen. Ristiseläntuki kuitenkin puuttuu, mikä harmittaa pitkillä siivuilla.

Hyvä paketti

Subaru toi Levorgin nokalle 1,6-litraisen bensaturbobokserin. Tämä moottori taitaa jäädä ainoastaan kyseisen mallin erikoisuudeksi. XV:n vapaastihengittävät moottorit edustavat taas vähän vanhemman liiton meininkiä. Kaksilitrainen moottori on kuitenkin päivittynyt suorasuihkutteiseksi ja puristussuhde on nostettu 12,5:1:een.

CVT-vaihteistossa on seitsemän esiohjelmoitua välityssuhdetta, mutta se ei silti pääse variaattorin perisyntiä eli ujellusta karkuun. Ilmiötä tehostaa moottorin kierrosluonteisuus ja turhan vaatimattomat tehot. Taajamaliikehdinnässä kulku on jopa ripeää, mutta ohituksiin ei jää ylimääräistä reserviä.

Suppea moottorivalikoima on harvinaisen harmillinen juuri tämän auton tapauksessa. Paketti on muutoin aika hyvä. Kokonaisuus on uskottava ja kyvykäs – siis aito Subaru.

Subaru XV 2.0i Summit

Hinta: 42 711 € (vakiovarustein)

Moottori: Bokseri-4, bensiini

Iskutilavuus: 1 995 cm3

Teho: 115 kW (156 hv) / 6 000 r/min

Vääntö: 196 Nm / 4 000 r/min

Voimansiirto: Portaaton automaatti, neliveto

0−100 km/h: 10,4 s

Huippunopeus: 197 km/h

Yhd. EU-kulutus: 6,9 l/100 km

CO2-päästöt: 155 g/km

Mitat: Pituus 4 465 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 615 mm, akseliväli 2 665 mm, tavaratila 385-1 290 l

Omamassa: 1 477 kg

Kenelle?

Erinomaista maavaraa ja hyvin toimivaa nelivetoa arvostavalle. Henkilölle joka mieluummin ajaa korotetulla henkilöautolla kuin citymaasturilla. Tämä on mökkeilijän suosikkikampe, jos tavaratila vaan riittää.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

XV on kaupungissa riittävän kompakti. Lisäksi näkyvyys ulos on hyvä. Mutkatiellä auto ei oikeastaan tunnu niin korkealta kuin se on. Maantiellä kaikki on periaatteessa reilassa, mutta ohjauksen taipumus jäädä kaartamaan närästää. Soratiellä XV on kuningas.

Tilat: 3,5 tähteä

Etutilat ovat väljät ja kuljettaja saa hyvän ajoasennon. Korkeaan autoon on lisäksi mukava nousta. Takapenkille mahtuu kaksi aikuista, ja siellä voisi matkustaa pidempäänkin. Tavaratilan toivoisi olevan vähän suurempi. Viiden ihmisen tavarat voivat tehdä tiukkaa.

Suorituskyky: 3 tähteä

Suorituskyky ei ole XV:n ominta aluetta. Vaikka paikaltaan lähdetään nelivedon ja CVT:n turvin tarvittaessa ripeästikin, jättää kokonaisuus turhan vaisun vaikutelman. Erityisesti ohituksissa vääntöä pitäisi olla enemmän. Nyt kierrokset huutavat punarajalla, eikä reserviä jää yhtään.

Kokonaisuus: 3,5 tähteä

Subaru on aina ollut oman tiensä kulkija. Uusi XV ei tee poikkeusta. Kokonaisuudesta jäi – vaisusta suorituskyvystä huolimatta – hyvin positiivinen kuva. XV tekee sen mitä lupaa ja on tuntuva parannus edeltäjäänsä verrattuna.

Julkaistu: 7.6.2018