Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Skoda Octavia Combi 1.5 TSI

Tuulilasin koeajossa Skoda Octavia Combi 1.5 TSI

Skoda Octavian moottorivalikoima täydentyi sylinterien lepuutustoiminnolla varustetulla 1.5 TSI -moottorilla.
Teksti Pasi Piironen
Kuvat Petri Mulari

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI:n koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 4/2018.

Varsinaisesta moottoripulasta ei Skoda Octavia -mallistossa ole tähänkään asti tarvinnut kärsiä. 1.0 ja 1.4 TSI -koneiden lisäksi bensapuolella on tällä hetkellä tarjolla enemmän kyytiä tarvitseville 1.8 ja 2.0 TSI -moottorit sekä ekohenkisille G-TEC -maakaasuversio 1,4-litraisesta padasta.

Uusi 1.5 TSI -moottori on entuudestaan tuttu VW Golfin keulalta. 1,4-litraisesta TSI:stä jatkojalostetun voimanlähteen erikoisuus on sylinterien lepuutustoiminto. Kahden keskimmäisen sylinterin imu- ja pakoventtiilit voidaan kytkeä ajon aikana pois toiminnasta, jos tietyt reunaehdot toteutuvat: Moottorin kierrosluvun pitää olla välillä 1 400–4 000 r/min ja vääntötarpeen haarukassa 25–100 Nm.

Tehokasta pihistelyä

Laveista reunaehdoista on hyötyä myös virallisella EU-kulutussyklillä. Valmistajan mukaan matka taittuu kahden sylinterin voimin miltei 70 prosenttisesti. Reaalimaailmassa ja etenkin suomessa tärkeämpi tieto on se, että kahdella sylinterillä pihistely onnistuu aina 130 km/h ajonopeuteen saakka, jos ajovastukset pysyttelevät muuten riittävän alhaisina.

Ajon aikana ACT (Active Cylinder Technology) toimii kiitettävän huomaamattomasti. Venttiilien aktivointi ja deaktivointi kestää moottorin käyntinopeudesta riippuen ainoastaan 13–36 millisekuntia eli puolet nokka-akselin yhdestä kierroksesta. Varsinaisia kulutusmittauksia ei tällä kertaa ehditty tehdä, sillä Octavia valjastettiin heti maahantuojalta noudon jälkeen Tuulilasin talvirengastestiautoksi. Harvemmin yksittäisellä koeajoautolla arvostellaan ajettavuutta 17 eri rengassarjalla, mutta Octavian kohdalla näin pääsi käymään.

Mainio maantieauto

Lappiin suuntautuneen testimatkan aikana Octavian maantieominaisuudet tulivat tutuiksi pidemmän kaavan kautta. Aiempien alemman keskiluokan vertailutestien aikaisia Skoda-kommentteja ei tarvitse muuttaa. Octavia on kasvojenkohotuksenkin jälkeen luokkansa suuntavakain kulkija. Matkustusmukavuutta lisää monipuolisin säädöin varustettu etuistuin, luonteva ajoasento ja hallintalaitteet sekä markkinoiden parhaimpiin lukeutuva mukautuva vakionopeudensäädin.

Octavia sopii johdonmukaisen ajokäytöksensä ja tunnokkaan alustansa ansiosta hyvin rengastestaukseen. Se maistuu maukkaalta myös yleisillä teillä. Hyvätasoisella renkaalla Skoda ohjautuu kaarteisiin hanakasti, ja on helppo hallita luistoissa. Huonolla renkaalla töitä saa tehdä selvästi enemmän. Normaaliajossa koeajoauton ”rattivaihteiden” puutetta ei edes huomannut, mutta rengastestin aikana ne olisivat olleet tarpeen. Nahkaisen sport-monitoimiohjauspyörän erillisine vaihteenvalitsiminen saa onneksi ruksittua lisävarustelistalta Ambition- ja Style-varustetasoihin. RS:ssä ne ovat vakiona.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG

Hinta: 30 413 € (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, bensini, turbo, sylinterien lepuutustoiminto

Iskutilavuus: 1 495 cm3

Teho: 110 kW (150 hv) / 5 000 r/min

Vääntö: 250 Nm / 1 500–3 500 r/min

Voimansiirto: Etuveto, 7-portainen

DSG-vaihteisto: 0−100 km/h 8,3 s

Huippunopeus: 220 km/h

Yhd. EU-kulutus: 4,9 l/100 km

CO2-päästöt: 114 g/km

Mitat: Pituus 4 667 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 451 mm, akseliväli 2 667 mm, tavaratila 610–1 740 l

Omamassa: 1 307 kg

Kenelle?

Farkku-Octavia on yleiskone parhaasta päästä, Auto taipuu monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Iso tavaratila on plussaa etenkin lapsiperhekäytössä. Lastenvaunut mahtuvat kyytiin ongelmitta.

Ajettavuus: 4,5 tähteä

Skoda on maantiellä kiitettävän suuntavakaa. "Isomman auton tuntuinen" on klisee, joka Octavian kohdalla pitää harvinaisen hyvin paikkansa. Skodalla on hauska ajella myös vauhdikkaita mutkateitä. Kaupunkipyörityksessä Octavia on ketterä.

Tilat: 4,5 tähteä

Etuistuimella viihtyvät kaikenkokoiset. Ajoasennosta saa monipuolisten säätöjen ansiosta luontevan ja istuin tukee vartaloa mallikkaasti. Mekaanisesta käsijarrusta plussaa. Takapenkki on parhaimmillaan kahdelle. Tavaratila on iso ja hyvin varusteltu.

Suorituskyky: 4 tähteä

150-heppainen bensaturbo kuljettaa Skodaa arkiajossa vaivattoman tuntuisesti. Moottori vääntää hyvin alakierroksilta asti ja jatkaa tarvittaessa laulua yläkierroksille saakka. Sylinterien lepuutustoiminto toimii sivistyneen huomaamattomasti.

Kokonaisuus: 4,5 tähteä

Octavia oli ennen kasvojenkohotusta luokkansa ehein kokonaisuus ja on sitä edelleen. Harva auto tarjoaa yhtä hyvää ajettavuuden, sisätilojen ja muiden ominaisuuksien yhdistelmää. Kun hinnoittelukin on kohdallaan, ei ole mikään ihme että kauppa käy.

Julkaistu: 11.6.2018