
Tuulilasin koeajossa Skoda Karoq
Uudella 1.5 TSI -moottorilla varustettu Karoq on vaikuttava perusauto, jossa ei ole juurikaan heikkouksia.
Skoda Karoq 1.5 TSI:n koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 7/2018
Karoq on tyypillinen esimerkki 2010-luvun lopun trendipelistä. Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, nousee Karoq pian Suomen myydyimpien autojen joukkoon. Karoqin menestyksen tiellä ovat kuitenkin varsin korkea hankintahinta ja Nissan Qashqai, joka hallitsee Suomen katumaasturimarkkinoita.
Autoja ei voi aivan suoraan verrata, mutta Qashqain hinnat alkaen -mallin 22 950 euroa on kova pala Karoqille, jonka hinnat starttaavat 27 486 eurosta. Tavalliselle autonostajalle näinkin suuri hintaero ei välttämättä ole imagoasioilla perusteltavissa. Toki Karoq on ominaisuuksiltaan lähes jokaisella osa-alueella Qashqain edellä.
Karoq on tyypillinen Volkswagen-konsernin tuote niin hyvässä kuin pahassa. Viimeistely ja hallintalaitteet ovat korkealla tasolla. Hieman poikkeuksellisesti optimaalisin ajoasento jää Karoqissa löytymättä, koska ratin syvyyssäätö ei ole riittävä. Tämä on yllättävää, koska useimmissa Skodissa ajoasennosta saa helposti erinomaisen. Muuta valittamisen aihetta ei Karoqin kabiinista sitten löydykään, mutta ajoasento on perusasia, joka vaikuttaa monilla ostopäätökseen.

Kunnon kassikoukut
Tshekkimaasturin tavaratila ansaitsee erityismaininnan. Lisävarusteiset VarioFlex-istuimet liikkuvat moneen suuntaan, ja keskimmäisen istuimen voi irrottaa kokonaan. Tavaratilan koko vaihtelee 479−588 litran välillä riippuen siitä, missä asennossa takaistuimet ovat. Kontin reunoilla sijaitsevat koukut ovat yksinkertaisuudessaan erinomaiset. Kerrankin ripustimet ovat riittävän isot, jolloin ostoskassit on helppo asetella niihin. Koukut sijaitsevat kätevällä kiskolla, joten koukkujen sijaintia on helppo säätää. Tästä monet muut autonvalmistajat voisivat ottaa mallia.
Konsernin tuore 1.5 TSI -moottori on esimerkillinen nelisylinterinen bensaturbo. 2 500 euron lisähintaa 1.0 TSI:hin verrattuna voi olla vaikea perustella, koska kolmisylinterinenkin on hyvä moottori. 1.5 TSI:tä kannattaa ehkä ajatella dieselmoottorin korvikkeena, koska se vääntää kuin diesel, eivätkä arkiajon kulutuslukemat ole juurikaan vastaavaa dieseliä korkeammalla. Käytökseltään 1.5 TSI on ylivertainen 2-litraiseen TDI-koneeseen verrattuna. Se on arkimoottori parhaimmasta päästä. Suurin puute on, ettei nelivetoa saa lainkaan bensakoneiden yhteyteen.
Karoqin 7-vaihteinen DSG toimii suuremmilla nopeuksilla esimerkillisesti, mutta kaupunkiajossa vaihteisto syyllistyy nykimiseen. Liikennevaloista Karoqilla on todella vaikea lähteä rivakasti liikkeelle niin, ettei auto nytkähtäisi voimakkaasti. Vaihteiston metkut ovat opittavissa, mutta markkinoiden parhaimmat laatikot toimivat jo ensimetreillä kuin ajatus. DSG:n nykiminen on ajoasennon lisäksi toinen selkeä kauneusvirhe muuten hyvin pätevässä autossa.

Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Autom.
Hinta: 34 854 (vakiovarustein)
Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo
Iskutilavuus: 1 498cm3
Teho: 110 kW (150 hv) / 5 000–6 000 r/min
Vääntö: 250 Nm / 1 500–3 500 r/min
Voimansiirto: Etuveto, 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto
0−100 km/h: 8,6 s
Huippunopeus: 203 km/h
Yhd. EU-kulutus: 5,6 l/100 km
CO2-päästöt: 127 g/km
Mitat: Pituus 4 382 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 603 mm, akseliväli 2 638 mm, tavaratila 479–588 l
Omamassa: 1 393 kg

Kenelle?
Tavallista perheautoa hankkivalle, joka haluaa normiautoa hieman korkeamman maavaran ja ajoasennon. Karoq on vaihtoehto Octavia-farkulle sekä isommalle Kodiaqille.
Ajettavuus: 4 tähteä
Karoqin ajettavuus on hyvää perustasoa. Jousitus on varsin tukeva jo perusasennossaan, mutta ei kuitenkaan liian kova. Karoqin ajettavuutta ei voi kutsua sporttiseksi. Kokonaisuus on helppo ja yllätyksetön pinnalla kuin pinnalla.
Tilat: 4,5 tähteä
Sisätilat on paketoitu fiksusti. Neljälle aikuiselle ja matkatavaroille autossa on ruhtinaalliset tilat, varsinkin jos takaistuimen keskipenkki on poistettu. Istuimia on helppo muunnella ja kaataa. Tavaratilan arkea helpottavat jipot ovat markkinoiden parhaat.
Suorituskyky: 4 tähteä
Konsernin 1,5-litrainen turbonelonen on vääntävä ja sitkeä tapaus. Normaalissa arkipyörityksessä voimaa löytyy jo alakierroksilta lähtien. Tehoa ei kuitenkaan edes kierrättämällä tule juuri lisää. Kulutuslukemat pysyvät hyvin aisoissa. DSG:n nykiminen kaupunkiajossa harmittaa.
Kokonaisuus: 4 tähteä
Karoq on tasaisen vahva paketti. Lisävarusteet nostavat hinnan korkeaksi, joten herkuttelun kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos tilantarve ei ole mahdottoman suuri, on Karoq hyvä vaihtoehto Kodiaqille.
