Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Range Rover Velar

1


Tuulilasin koeajossa Range Rover Velar

Velar on Range Roverin toiseksi pienin malli - mutta ei kuitenkaan kovin pieni.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Petri Mulari

Range Rover Velarin koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 6/2018.

Jaguar Land Roverin luksusmaasturiosasto tunnetaan nimellä Range Rover. Sen listalta löytyy neljä automallia, joista Velar tukkii pienen Evoquen ja isomman Sportin välistä aukkoa. Ylimmällä oksalla Velar-perheessä istuu vielä toistaiseksi V6 – kasikone on vasta tulossa. Die­selien väkevin vaihtoehto on kolmelitrainen tuplaturbo, joka tuottaa 300 hevosvoimaa ja peräti 700 Nm vääntöä.

Ajaminen tällaisella voimanpesällä on ennen kaikkea eleettömän vaivatonta. Kun liikuttamisesta ei vastaa pieni kaksilitrainen turbonelonen vaan auton kokoon nähden riittoisa kolmelitrainen kuutonen, kulkee Velar kevyen tuntuisesti ilman stressaamista. Pieni kaasupolkimen painallus nostaa ahtopaineita sen verran, että ohittaminen onnistuu ilman kyttäilyä.

Dataa piisaa

Ajoasennoltaan Velar on varsin mainio, ja sähkösäätöisissä istuimissa riittää varaa joka suuntaan. Ergonomiassa ei ole erityisemmin valittamista. Mittaristo koostuu käytännössä kolmesta näytöstä: mittariston näyttämää pystyy muokkaamaan lähes rajattomasti, ja näytölle saa pyörimään normaalien nopeuksien ohella myös karttanäkymän tai vaikkapa maastoajon koordinaatit. Keskikonsolin näytöille saa käytännössä kaikkea mahdollista tietoa mitä Range tarjoaa – eikä se tieto lopu heti kesken. Järjestelmän käytettävyys on kohtuullisella tasolla. Ei maailman intuitiivisin laite, mutta kun järjestelmän oppii, helpohko.

Kuljettajan käyttöliittymässä ainoa moite kohdistuu lämmitettävään ohjauspyörään. Sen naamapuolelle on asennettu paksu alumiininen koristelista, joka tietenkään ei lämpene. Viileinä aamuina ratin takaosa on siis hyvin kuuma ja etuosa metallisen kylmä.

Takapenkillä tilaa on erittäin hyvin, kuten lähes 2,9-metrisellä akselivälillä olettaa jo sopiikin. Lisävarusteinen selkänojan sähkösäätö tuo lisää mukavuutta.

Joitain erikoisuuksia Rangesta löytyy. Tämän hintaluokan autossa voisi olla syytä toivoa, että vakionopeudensäädin olisi mukautuva – se on kuitenkin 970 euron lisävaruste. Vakiona järjestelmä löytyy vasta kaikkein hintavimmasta Velar-mallista.

Jämäkkää menoa

Ajettavuudesta on vaikea keksiä moitteita. Velar ei pyri piilottamaan kokoaan elektroniikan suojiin reippaassakaan ajossa, vaan kommunikoi ja muistuttaa massiivisuudestaan ohjauspyörän kautta koko ajan. Ajonvakautusjärjestelmä tietysti hillitsee menoa, jos auto arvioi kuljettajan siirtyvän pian matkustajaksi.

Velar on modernin ja tyylikkään näköinen tulkinta vanhasta Range Roverista. Ajettavuudessa on miellyttävää jämäkkyyttä, ja vaikka tehdas haluaa korostaa Velarin maantieominaisuuksia, välittyy kuljettajalle nimenomaan tuntuma maasturista - eikä urheiluautoa näyttelevästä tila-autosta. Tässä yhteydessä se on positiivinen huomio.

Range Rover Velar R-Dynamic SE D300

Hinta: 118 420 € (vakiovarustein)

Moottori: V6, diesel, kaksi turboahdinta

Iskutilavuus: 2 993 cm3

Teho: 221 kW (300 hv) / 4 000 r/min

Vääntö: 700 Nm / 1 500 - 1 750 r/min

Voimansiirto: Jatkuva neliveto, kahdeksan­nopeuksinen automaattivaihteisto

0−100 km/h: 6,5 s

Huippunopeus: 241 km/h

Yhd. EU-kulutus: 6,4 l/100 km

CO2-päästöt: 167 g/km

Mitat: Pituus 4 803 mm, leveys 2 032 mm, korkeus 1 665mm, akseliväli 2 874 mm, tavaratila 673 l

Omamassa: 1 959 kg

Kenelle?

Velar sopii kuljettajalle joka haluaa erottautua saksalaismerkkien harmaasta joukosta. Ulkomuodon puolesta Velar on kuin tulkinta vanhasta, alkuperäisestä Range Roverista, tyylikkäästi nykyaikaan tuotuna.

Ajettavuus: 4,5 tähteä

Paritonninen Velar kulkee järkähtämättä kaikissa olosuhteissa. Jaguar-sukuisuudesta huolimatta alustaan on saatu viritettyä viehättävää rangerovermaista jyhkeyttä. Hermostunut urheilullisuus loistaa poissaolollaan.

Tilat: 4,5 tähteä

Isosta autosta ei tila lopu kesken. Edessä ajoasennon saa erinomaiseksi, eikä takanakaan ole moittimista. Takaselkänojan sähkösäätö on melkoisen ylellinen lisätoiminto. Tavaratila on kooltaan normaali.

Suorituskyky: 4 tähteä

Isolohko-Velarin ajaminen on loputtoman vaivatonta. Muhkeavääntöinen V6 liikuttaa autoa paljon vähemmän väkinäisesti kuin kilpailijoiden kaksilitraiset rivineloset.

Kokonaisuus: 4 tähteä

Velar on hyvin tyylikäs tulkinta alkuperäisestä Range Roverista. Moderni alumiinikori on jämäkkä ja jäykkä, mutta silti ohjaustuntumaan ja ajettavuuteen on saatu viriteltyä leppoisuutta.

Julkaistu: 15.6.2018