Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Opel Crossland X 1.2 Turbo

Tuulilasin koeajossa Opel Crossland X 1.2 Turbo

Ainakin teoriassa pieni bensaturbo on juuri sopiva moottori tällaiseen autoon. Miten on käytännössä?
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Timo Pyykkö
Mainos

Opel Crossland X 1.2 Turbon koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 4/2018.

Koeajoimme Opel Crossland X:n manuaalivaihteisen dieselversion Tuulilasin numerossa 16/2017. Nyt ajettu auto oli varustettu 1,2 -litraisella kolmisylinterisellä bensaturbolla ja kuusivaihteisella momentinmuunninautomaatilla. Tomaatti on Aisinin käsialaa.

Moottori on PSA:n EB2-sarjalainen, paremmin tunnettu markkinointinimellä PureTech. Opelin kuorissa moottoria kutsutaan ytimekkäästi 1.2 Turboksi. Automaattivaihteiston yhteydessä moottorista otetaan irti 110 hv. Sama versio on tarjolla myös viisivaihteisella manuaaliaskilla. 130 hevosvoiman vireessä koneen jatkeena on kuusilovinen manuaali.

Tämä moottori on useampaankin otteeseen todettu erittäin päteväksi koneeksi. Maksimivääntömomentti on 205 Nm, ja se irtoaa pyörintänopeudella 1 500 r/min.

Yhteistyössä ranskalaisten kanssa

Autoon Nouseminen on helppoa. Tila-automainen crossover-kori on korkeahko, kuten myös oviaukko. Kokonaiskorkeutta kasvattaa lisäksi maavara, jota on mittauksemme mukaan 175 mm.

Crossland X:llä on yhteiset juuret esimerkiksi Citroen C3 Aircrossin kanssa. Kuskinpaikan yleisilme on Opelista, mutta tietyt toiminnallisuudet, kuten esimerkiksi multimediajärjestelmä on PSA-pohjainen. Ajoasento on korkea, eikä ehkä se luontevin, mutta ohjauspyörässä ja lisävarusteisessa AGR-istuimessa on hyvät säätövarat, mikä pelastaa paljon.

Kiva kaupungissa

Crossland istuu hyvin kaupunki ja taajamapyöritykseen. Ikkunapinta-alaa on reilusti ja sivupeilien sekä A-pilarien väliin jää tilaa, mikä parantaa näkyvyyttä etuviistoon. Ohjauksen tehostus sopii parkkipaikoille ja kaupungin nurkka-ajoon – auto on kepeä hallittava. Harmi vain, että muualla − varsinkin maantiellä − vastetta pitäisi olla lisää.

Maantiellä kapea auto koettaa sovittaa itsensä pitkittäisiin uriin, mikä aiheuttaa paikoin hakemista. Lisäksi kiihdytyksissä esiintyy vetelyä. Jousitus on melko pikkuautomainen – kimmoisa ja epämääräinen. Kokonaisuutena Crossland X ei tunnu ratin takaa juurikaan Opelilta.

Moottorin ja vaihteiston yhteispeli on asiallista, mutta verkkaista. Tuntuu, että aski vie moottorilta parhaan terän. Kolmisylinterisen asiallinen alavääntö hieman hukkuu nestekytkimeen, ja vaihdot suorittaisi manuaalilaatikolla nopeammin. Kaksikon yhteispeli on onneksi kuitenkin aika pehmeää.

Automaattivaihteisto venyttää 0–100 km/h -kiihtyvyysaikaa yli sekunnilla. Ohituksia saa tien päällä ennakoida vähän turhan paljon.

Opel Crossland X Innovation 1.2 Turbo Ecotec

Hinta vakiovarustein: 24 553 €

Moottori: Rivi-3, turbo, bensiini

Iskutilavuus: 1 199 cm3

Teho: 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min

Vääntö: 205 Nm / 1 500 r/min

Voimansiirto: Etuveto, 6-vaihteinen automaatti

0−100 km/h: 11,8 s

Huippunopeus: 187 km/h

Yhd. EU-kulutus: 5,4 l/100 km

CO2-päästöt: 121 g/km

Mitat: Pituus 4 212 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 604 mm, tavaratila 410−1 255 l

Omamassa: 1 289 kg

Kenelle?

Kompaktia tila-auton ja crossoverin yhdistelmää etsivälle. Pienelle perheelle, joka liikkuu pääasiassa taajamissa.

Ajettavuus: 3 tähteä

Taajama-ajossa Crossland X on parhaimmillaan. Maantiellä urat sekä sivutuuli häiritsevät. Mutkatiellä akilleen kantapäänä on ohjaus, joka kevenee sitä mukaa, mitä enemmän rattia kääntää. Reilun maavaran ansiosta mökkitiellä pärjää hyvin, vaikka jousitus ei epätasaisella alustalla olekaan parhaimmillaan.

Tilat: 3,5 tähteä

Edessä matkustaa kaksi aikuista asiallisesti, mutta paksut talvitakit kannattaa riisua pois − muuten toinen on turhan lähellä. Takapenkillä on pitemmillä aikuisilla jo ahdasta. Tavaratila on tähän luokkaan hyvän kokoinen, ja sen mallinen, että sinne sopii isompikin pakaasi.

Suorituskyky: 2,5 tähteä

Kulkuhalut ovat melko vaisut, vaikka moottori vetää varsin tasaisesti läpi koko kierroslukualueen. Taajamissa käytännön suorituskyky on riittävää ja kyyti tasaista. Ohituksissa pitää painaa aina kaasu pohjaan, mutta vaihdot ovat silti verkkaisia.

Kokonaisuus: 3 tähteä

Crosslandista jää ristiriitainen jälkimaku. Ulkoisesti Crosslandin tunnistaa Opeliksi, mutta ajettavuus voi olla yllätys esimerkiksi Corsaan tai Astraan tottuneelle. Crossland X painii varsin kuumassa luokassa, jossa kilpailu on kovaa.

Julkaistu: 5.6.2018