Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Nissan Leaf

Tuulilasin koeajossa Nissan Leaf

Nissan Leaf on uudistunut. Ulkomuoto on nyt särmikkäämpi ja nykymuodin mukainen.
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Timo Pyykkö

Nissan saavutti ykköskorisella Leafillaan maailman myydyimmän sähköauton tittelin. Se on aika kova juttu. Valmistaja tuskin toivoo ykkössijan lipsuvan kilpailijoiden käsiin. Tällä hetkellä kilpailu on kuitenkin paljon kovempaa kuin kahdeksan vuotta sitten. Niinpä tuotteen pitää olla kunnossa.

Uuden mallin ulkonäkö on muuttunut niin selkeästi särmikkäämpään suuntaan, että tämä ja edeltäjä eivät varmasti mene keneltäkään sekaisin. Tästä huolimatta perusmittasuhteet ovat pysyneet ihan silmällekin samanlaisina. Selitys tähän löytyy pohjalevystä. Se on nimittäin sama kuin edeltäjässä.

Tasaista kasvua

Leafin ulkomitat ovat kasvaneet, mutta vain hyvin maltillisesti. Kokonaispituutta uusi malli on saanut lisää 45 mm (4 490 mm). Leveydessä (1 790 mm) kasvua on 20 mm. Korkeus (1 540 mm) on pienentynyt sentillä. Akseliväli (2 700 mm) on sama kuin edeltäjässä. Korkeuden yhden sentin pudotus on lähtenyt maavarasta, joka on uudessa mallissa 150 mm. Käytännössä myös raideleveydet edessä ja takana ovat liki identtiset, ja pyöräntuennat ennallaan. Edessä on joustintukirakenne ja takana yhdysheiluriakseli. Alustageometriassa ei siis ole tapahtunut ainakaan suuria muutoksia.

Leafin litiumioniakuston energiasisältö on 40 kWh. Edeltäjämalli oli saatavilla 24 ja 30 kWh -versioina, joten kasvanut akkukapasiteetti on tuoreen version kovin valtti. Fyysisiltä mitoiltaan matkustamon alla sijaitseva akkupaketti on pysynyt ennallaan. Sen energiatiheyttä on toisin sanoin kyetty kasvattamaan. Akuston jännite on 360 V ja se koostuu 192 erillisestä solusta.

Sähkömoottorina toimii ainakin nimeltään sama Nissan EM57 kuin edeltäjässä. Kasvaneen akkukapasiteetin turvin siitä saadaan irti 110 kW (150 hv) ja 320 Nm, kun ykköskorisen vastaavat luvut olivat 80 kW (109 hv) ja 254 Nm.

Latauspistokkeet ovat edelleen Leafin keulalla. Latausmenetelmissä on kuitenkin liikuttu vähän eurooppalaisempaan suuntaan. Erillisten kansien alta löytyvät Type 2- ja CHAdeMO -pistokkeet. Edeltäjämallin Type 1 -liitännästä on siis luovuttu, ainakin Euroopassa. Käytännön latailujen kannalta edistystä on se, että auton laturi on nyt kaikissa versioissa teholtaan 6,6 kW. Tästä on huomattavaa iloa, kun sähköä tankataan 32 ampeerin virroilla. Pikalatauskapasiteetti on 50 kW.

Oivallinen e-Pedal

Käytännön ajosuoritteeseen varsin suuresti vaikuttava uutuus on e-Pedal -toiminto. Järjestelmä aktivoi erittäin voimakkaan regeneroivan, eli akkuja lataavan jarrutuksen, joka on toiminnassa aina kun kaasupoljinta ei paineta vauhdin ylläpitämiseksi tai kiihdyttämiseksi. Auto käyttää jarrutuksessa apuna myös käyttöjarruja. Käytännössä auto hidastaa vauhtia voimakkaasti ja pysähtyy, jos kaasupolkimen nostaa ylös. Myös kaasuvaste on tässä moodissa hyvin rauhallinen, samantapainen kuin jos ECO-ajotila olisi kytkettynä.

Sekä e-Pedal -toiminto että myös ECO-ajotila saavat kuskin kuin kuskin ajamaan energiaa säästäen. Tai ainakaan kaasua ei tule painettua liian paljon tietyn nopeuden saavuttamiseksi, sillä uusi Leaf kiihtyy rivakan tuntuisesti. Ohitustilanteissa ja kiihdytyskaistoilla yllä mainitut toiminnot kannattaa kuitenkin kytkeä pois päältä. Koska auto myös pysyy paikallaan, jos e-Pedal on kytkettynä, voi Leafia siis ajaa koskematta lainkaan jarrupolkimeen. Suosittelen kuitenkin mieluummin ECO-ajotilaa. E-pedal kytkettynä käyttöjarrupoljinta pitää painaa varsin syvälle ja voimakkaasti, jos eteen tulee äkillinen tilanne.

Täyssähköautojen ja pistokehybridien toimintasädettä mittaava NEDC-mittaustapa korvautuu vähitellen WLTP-syklillä, jolloin valmistajien ilmoittamat päästö- ja kulutuslukemat muuttuvat nykyistä realistisemmiksi. Nissan ilmoittaa uuden Leafin NEDC-normiin perustuvaksi ajomatkaksi 378 kilometriä yhdellä latauksella. Komea tulos, mutta emme päässeet lähellekään tuollaisia lukemia.

Kylmä kangistaa

Ajoimme täyteen ladatun akuston tyhjäksi teillä, joilla oli nopeusrajoituksena pääasiassa 60-80 km/h. Keli oli nollassa ja liikennettä vähän, joten pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä ei tullut erityisen paljon. Auto oli suurimman osan ajasta ECO-ajotilassa, mutta lämmityslaite oli kuitenkin päällä. Tarkoituksena ei ollut ajaa ns. taloudellisuusajoa, vaan liikkua ihan normaalisti. Pääsimme yhdeltä istumalta 180 kilometriä, mikä ei ole huono tulos. Lämpöisemmillä keleillä, kun lämmityslaitteen ei tarvitse olla päällä, Leafilla päässee helposti yli kahdensadan kilometrin toimintasäteeseen. Kun tätä valistunutta arvausta vertaa WLTP-sykliin perustuvaan 270 kilometrin toimintamatkaan niin se ei ehkä– toisin kuin NEDC-puujalkavitsi – olekaan ihan utopiaa.

Tuon edellä mainitun 180 kilometrin ajon päätteeksi Leaf otti sähköverkosta täyteen latautuakseen 39,85 kWh. Mittasimme Leafin sähkönkulutukseksi maantielenkillämme 20,96 kWh/100 km. Mittaustulos ei huomioi lataushäviötä, vaan kWh-lukema on sähköverkosta otettu annos, joka autoon latautui kulutuslenkin päätteeksi. Tällaisenaan lenkkimme keskikulutus on hyvin lähellä WLTP -syklin mukaista yhdistettyä keskikulutusta (20,6 kWh/100 km.).

Uuden mallin aerodynamiikan kerrotaan parantuneen. Kuitenkin ilmanvastuskerroin 0,28 on sama kuin edeltäjässä. Kun keulan poikkileikkauspinta-ala lienee samankokoisilla autoilla miltei identtinen, valmistajan väite tuntuu hieman omituiselta. Sivumainintana kerrottakoon, että esimerkiksi Mercedeksen E-sarjan ilmanvastuskerroin ns. perusmallissa on 0,26.

Sittenkin vain facelift

Sukujuuret edelliseen korimalliin ovat selvät. Ajettavuudessa ei ole tapahtunut kovin suuria muutoksia. Ohjaustunnossa olisi parannettavaa, samoin suuntavakaudessa. Leaf pyrkiii vähän vaeltelemaan maantiellä, mitä käytöstä sivuttaistuuli vielä voimistaa.

Suorituskyky on mallimuutoksessa parantunut reilusti. Valmistajan ilmoituksen mukaan 0–100 km/h taittuu 7,9 sekunnissa, mikä on yli kolme sekuntia nopeammin kuin aiemmin. Emme ehtineet todentamaan lukeman paikkansapitävyyttä, mutta ero edeltäjään on takapuolituntumalta todella merkittävä.

Kuljettajan ympäristö näyttää nykyään erilaiselta kuin ennen, ja esimerkiksi mittaristo anologisella nopeusnäytöllä on selkeä parannus. Kokonaisuus tuntuu kuitenkin aika lailla samalta kuin ennen.

Ohjauspyörän syvyyssäätöä ei ole vieläkään, joten ajoasento jää puutteelliseksi.

Vaikka vanhan pohjalle rakennetaan, silti Nissanilla olisi voitu nähdä vähän enemmän vaivaa ajoasennon ja ajettavuuden parantamiseen.

Nissan Leaf 40 kWH Tekna

Hinta: 41 460 € (vakiovarustein)

Moottori: Kestomagneettitahtimoottori, 3-vaiheinen

Teho: 110 kW (150 hv) / 3 285 - 9 795 r/min

Vääntö: 320 Nm / 0–3 283 r/min

Voimansiirto: Etuveto, alennusvaihde

0−100 km/h: 7,9 s

Huippunopeus: 144 km/h

Sähkönkulutus (WLTP): 194-206 Wh/km

CO2-päästöt: 0 g/km

Mitat: Pituus 4 490 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 420 l- 435 l (VDA) l

Omamassa: 1 600 kg

Kenelle?

Henkilölle jonka ajosuoritteet eivät ole säännöllisesti yli 200 kilometrin. Mielellään mahdollisuus auton lataamiseen kotona tai töissä - lämpötolppa ei oikein riitä.

Ajettavuus: 3 tähteä

Ikävä kyllä kehitystä ei ole juuri tapahtunut. Kaupungissa Leaf on ihan näppärä ajettava, mutta maantiellä kulkua vaivaa lievä rauhattomuus ja mutkatiellä tunnottomuus. Vaikka maavara on pienentynyt sentillä, riittää se silti kaikkiin normaalitarpeisiin.

Tilat: 3,5 tähteä

Tiloissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Neljä aikuista mahtuu kyytiin. SIsustuksen yleisilme on parantunut. Myös tavaratila on nykyään käyttökelpoisempi.

Suorituskyky: 4 tähteä

Kulku on parantunut tuntuvasti. Käytännön suorituskyky on erittäin vaivaton ja sähkömoottorin kaasuvaste erinomainen. Harmi, että kiihdyttely on korostetun voimakasta myrkkyä sähköauton toimintamatkalle.

Kokonaisuus: 3 tähteä

Akkukapasiteetin kasvattaminen on sähköautossa oikeastaan itseisarvo. Se on kiistatta Leafin tärkein uudistus. E-pedal on myös ihan mielenkiintoinen tuttavuus. Auto tuntuu kuitenkin vähän liikaa edeltäjänsä kopiolta, vaikka kuoret ovat uudet.

Julkaistu: 13.6.2018