Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Jaguar XF Sportbrake

Tuulilasin koeajossa Jaguar XF Sportbrake

Volvo V90:n, E-Mersun ja BMW 5-sarjan hallitsemassa luokassa on vaikea erottua joukosta. Jaguar XF Sportbrakella homma onnistuu.
Teksti Max Lange
Kuvat Petri Mulari
Mainos

Jaguar XF Sportbraken koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 6/2018.

Vuoden 2018 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana myytiin yhteensä 55 uutta Jaguaria. Samalla ajanjaksolla pelkästään Volvo V90 -mallia ensirekisteröitiin 431 kappaletta. Voi siis varsin hyvällä syyllä todeta, että Jaguar on tällä hetkellä Suomessa marginaalimerkki. Jos katsotaan brittimerkin mallistoa, näin ei todellakaan tarvitsisi olla, sillä uudet Jaguarit ovat erittäin päteviä.

XF Sportbrake on näyttävän näköinen ilmestys. Takavetoisen auton mittasuhteet pukevat isoa farkkua hienosti. XF:n koon tajuaa viimeistään silloin, kun sen on parkkeerannut ahtaaseen parkkiruutuun ja nousee ulos autosta. Kuljettajan näkökulmasta XF ei kuitenkaan tunnu erityisen isolta. Hallintalaitteet ympäröivät kuskin omaan poteroonsa. Nykyautojen mittapuulla XF:n ajoasennosta saa todella sporttisen, sillä kuskin penkki voidaan asettaa erittäin alas.

Maukas ajettava

Urheilullinen henki jatkuu ajossa. Ohjauksessa on hyvin tuntoa ja auto ikään kuin kietoutuu kuskin ympärille. R-Sport -paketista huolimatta Jaggen alustaa ei ole viritetty paukkukovaksi. Suomalaisiin tieolosuhteisiin XF:n alustaviritys on varsin optimaalinen. Toki liian isoilla aluvanteilla voi tämänkin ajomukavuuden pilata.

Yli 60.000 euron premium-autoissa tarjolla pitää olla urheilullisuuden lisäksi myös hieman ylellisyyttä. Tällä osastolla Jaguar jää pahiten jälkeen kilpailijoistaan. Ohjaamon laatuvaikutelma ei yllä lähellekään luokan parhaimmiston tasoa. Kabiinissa on paljon halpoja muoveja joita ei tämän hintaluokan autossa pitäisi olla. Auton kaksilitrainen dieselmoottori on kyllä taloudellinen ja vääntää tuhdisti, mutta sen käyntiääni on varsin karu verrattuna esimerkiksi Mercedeksen hienoon 2-litraiseen dieseliin. Onneksi ZF:n 8-pykäläinen automaatti vaihtaa pehmeästi, joskaan ei erityisen nopeasti.

Asialliset tilat

Koska kyseessä on farmari, on käytännöllisillä sisätiloilla myös merkitystä. Kaksi aikuista mahtuu takapenkille ongelmitta, mutta luksusluokan tiloja takana ei ole tarjolla. Litroiltaan tavaratila on linjassa tämän luokan muiden autojen kanssa. Mukavana lisänä farkkumallissa tulevat vakiona ilmajousitettu taka-akseli automaattisella korkeuden säädöllä, sekä sähköinen takaluukku. Arkikäyttöä helpottavia koukkuja ja muita jippoja voisi kontissa toki olla nykyistä enemmän.

Kokonaisuutena XF Sportbrake on varteenotettava vaihtoehto luokan muille premium-farkuille, varsinkin jos haluaa ajaa joillakin muilla kuin saksalaisten tai ruotsalaisten valmistamilla autoilla. Hintaa toki tällekin Jaggelle kertyy lisävarusteineen lähes 79 000 euroa, mutta fiksuilla varusteilla tästä saa oikein hyvän kilometrinnielijän.

Jaguar XF Sportbrake 20d AWD Aut R-SPORT Business

Hinta: 62 882 € (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, diesel, turbo

Iskutilavuus: 1 999 cm3

Teho: 132 kW (180 hv) / 4 000 r/min

Vääntö: 430 Nm / 1 750–2 500 r/min

Voimansiirto: Neliveto, 8-portainen automaatti

0−100 km/h: 8,3 s

Huippunopeus: 219 km/h

Yhd. EU-kulutus: 5,0 l/100 km

CO2-päästöt: 132 g/km

Mitat: Pituus 4 955 mm, leveys 1 987 mm, korkeus 1 496 mm, akseliväli 2 960 mm, tavaratila 565–1 700 l

Omamassa: 1 770 kg

Kenelle?

Isosta sporttifarkusta haaveilevalle, joka haluaa ajaa jollakin muulla kuin saksalaisella tai ruotsalaisella autolla. Urheilulliset ajo-ominaisuudet ovat tämän auton erityisvaltti.

Ajettavuus: 4,5 tähteä

Ajossa XF onnistuu piilottamaan ison kokonsa todella hienosti. Suuret ulkomitat tulevat esille ainoastaan parkkiruutuun ajettaessa. Ohjaus on nykyautoksi tunnokas ja tarkka. Laatikko vaihtaa pehmeästi, mutta hieman verkkaisesti. Tällä autolla on ilo taittaa pidempääkin matkaa.

Tilat: 4 tähteä

Jaguarin sisätilat ovat mitoiltaan luokan keskitasoa. Iso kardaanitunneli haittaa keskipaikan istuinmukavuutta. Takakontti on muodoiltaan käytännöllinen, mutta arkea helpottavia jippoja on vähän. Laatuvaikutelmassa on puutteita. Kovamuovia on käytetty runsaasti.

Suorituskyky: 4 tähteä

Käytännön suorituskyvyssä ei Jaguarin 2-litraisessa koneessa ole moitittavaa. Moottori voisi kuitenkin olla käynniltään sivistyneempi ja kiihdytyksissä hiljaisempi. Kilpailijoiden dieselit on eristetty paremmin. ZF:n automaatti vaihtaa pehmeästi, mutta järin sporttinen se ei ole.

Kokonaisuus: 4 tähteä

Farkku-Jagge on tervetullut malli tiukkaan premium-sarjaan. Se on monella osa-alueella tasavertainen kilpailija luokan parhaimmistolle. XF Sportbrakella voi myös erottautua muista business-farmareista, mikä on ehdottomasti plussaa.

Julkaistu: 20.6.2018