Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Ford Mondeo Hybrid

Tuulilasin koeajossa Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeon hybridiversio on taloudellinen auto, mutta sen tavaratila on kutistunut olemattomiin.
Teksti Max Lange
Kuvat Timo Pyykkö
Mainos

Ford Mondeo HEV:n koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 4/2018.

Ford Mondeo on isojen perheautojen hiljainen suorittaja. Se ei paistattele juurikaan otsikoissa, eikä se hallitse myyntitilastojakaan. Vuonna 2017 Mondeo oli 1 325 myydyllä kappaleella Suomen 27. suosituin auto. Edellä samassa luokassa olivat Toyota Avensis (2 822 kpl), Volkswagen Passat (2 558 kpl) ja Skoda Superb (1 721 kpl). Mondeo on myynyt siis hyvin, muttei yllä luokan kirkkaimpaan kärkeen. Autona Mondeo ei kuitenkaan ole hassumpi, ja sillä on omat vahvuutensa.

Maanteiden valtias

Iso Ford on äärimmäisen hyvä matkakumppani. Ford on panostanut Mondeossa auton äänieristykseen, ja tämä korostuu etenkin hybridimallissa. Kitkarenkain kaupunkiajossa autossa on sisällä lähes hiirenhiljaista. Kylmäkäynnistyksen jälkeen auton puhaltimet huutavat todella kovaa − tämä ominaisuus korostuu vähän turhaan, koska uto on muuten niin hiljainen. Matkamukavuutta parantaa myös tukeva ja junamainen ajettavuus. Ohjaus on melko nopea, mutta se palauttaa keskialueella riittävän tarmokkaasti. Mondeolla ajaminen ei ole missään nimessä hermostunutta.

Auton hybridivoimalinja on kaksijakoinen. Kaupungissa sähkömoottorin vääntö avittaa Mondeon kevyehkösti liikkeelle, mutta matkavauhdin kasvaessa menohalut hyytyvät jyrkästi. Yli kuudenkympin nopeuksista eteenpäin Mondeo liikkuu käytännössä ainoastaan 2-litraisen bensiinimoottorin voimalla. Kattila on vapaasti hengittävää mallia, joten vääntöä ei ole hirvittävästi tarjolla. Hybridivoimalinja on yhdistetty portaattomaan CVT-vaihteistoon, mikä tekee etenemisestä hieman kuminauhamaista. Onneksi moottori on eristetty hyvin matkustamosta, joten sen vaikerointi ei juurikaan kuuluu sisään.

Turhan pieni tavaratila

Suurimmat kompromissit löytyvät auton takaosasta. Hybridiversio on vahvasti kytköksissä Yhdysvalloissa myytävään Ford Fusioniin, joka on Mondeon Amerikan serkku. Euroopassa Mondeota tarjotaan joko liftbackina tai farkkuna, mutta hybridi onkin poikkeuksellisesti sedankorinen. Konttiperä heikentää Mondeon käytettävyyttä muihin malleihin verrattuna. Suurin ongelma liittyy kuitenkin tavaratilan kokoon – ruuma jää akkupaketin vuoksi todella pieneksi ja hankalan muotoiseksi. Möykystä näkee, ettei hybridivoimalinjaa ole alun perin edes kaavailtu Mondeoon. Auton lattian alla ei yksinkertaisesti ole fiksua tilaa akkupaketille.

Järkihintainen

Hybridi-Mondeo on onneksi hinnoiteltu järkevästi. Autoa saa ainoastaan Titanium-varustetasolla, joka pitää sisällään kaikki tärkeimmät varusteet. Hybridin 34 800 euron lähtöhinta ei ole lainkaan paha, jos sen suhteuttaa Titanium-varusteiseen bensa-automaattiin, joka irtoaa halvimmillaan 36 720 eurolla.

Ford Mondeo Titanium HEV 2.0 187 hv 4D

Hinta: 34 817 € (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, bensiini + sähkömoottori

Iskutilavuus: 1 999 cm3

Teho: 140 kW (187 hv) / 6 000 r/min

Vääntö: 173 Nm / 1 750–4 500 r/min

Voimansiirto: Etuveto, portaaton CVT-automaattivaihteisto

0−100 km/h: 9,2 s

Huippunopeus: 187 km/h

Yhd. EU-kulutus: 3,9 l/100 km

CO2-päästöt: 89 g/km

Mitat: Pituus 4 871 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 482 mm, akseliväli 2 850 mm, tavaratila 383 l

Omamassa: 1 642 kg

Kenelle?

Hiljaista ja taloudellista matka-autoa kaipaavalle henkilölle, joka ei kelpuuta dieseliä, ja jolle pieni tavaratila ei ole ongelma. Kaupunkiajossa hybridin kulutushyödyt ovat suurimmat.

Ajettavuus, 4 tähteä

Mikä tahansa Ford Mondeo on hyvä auto ajaa. Mondeon hyvä ajettavuus korostuu mutkapätkien sijaan maantietaipaleilla, joilla eteneminen autolla on junamaisen vakaata. Ohjaus palauttaa keskialueella korostetun voimakkaasti, mutta tähän tottuu nopeasti.

Tilat: 2,5 tähteä

Mondeon mallistossa hybridimalli on selkeästi epäkäytännöllisin. Sedan-kori vaikeuttaa jo itsessään isojen tavaroiden kuljettamista, eikä tavaratilassa sijaitseva iso möykky paranna asioita. Useamman ihmisen mökkireissu on tällä Mondeolla melkoinen haaste.

Suorituskyky: 3,5 tähteä

Priusmaiseen tyyliin myös Mondeon hybridi on viritetty ekoautoksi. Sähkömoottorin tuhti vääntö auttaa kaupungissa auton kevyen oloisesti liikkeelle, mutta maantiellä puhti loppuu. Portaattoman vaihteiston kuminauhamaisuus ei myöskään paranna menohaluja. Suorituskyky riittää arkiajoon juuri ja juuri.

Kokonaisuus: 3,5 tähteä

Hybridin ahdas tavaratila ei käy järkeen – ehkä joskus ennen tällainen vielä menetteli mutta ei nykyään. Mondeo-hybridin pelastaa kuitenkin kohtuullinen hinnoittelu. Hybridimalli on edullisempi hankkia kuin vastaavilla varusteilla ruksittu bensa-automaatti.

Julkaistu: 8.6.2018