
Tuulilasin koeajossa Ford Edge
Iso möhkömaasturi Ford Edge Vignale kurottaa premium-luokkaan, ja pääseekin yllättävän lähelle.
Ford Edge Vignalen koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 7/2018.
Ford Edge on erinomainen esimerkki Fordin globaalista ”One Ford” -strategiasta, jossa samaa automallia myydään ympäri maailman. Euroopan markkinat ovat vaativuudessaan hyvin poikkeukselliset, ja esimerkiksi Pohjois-Amerikan markkinoille suunniteltua autoa voidaan pitää Euroopassa todellisena outolintuna.
Vaikka Edge ei pysty peittämään amerikkalaisia sukujuuriaan, sopii se yllättävän hyvin eurooppalaiseen makuun. Monille autonostajille iso katumaasturi voi tuoda raikkaan tuulahduksen rapakon takaa − tässäpä auto, jota ei ole veistetty aivan samasta muotista kuin muut katumaasturit.
Toisen sukupolven Edgeä on valmistettu 2015 lähtien, mutta Eurooppaan se rantautui vuotta myöhemmin. Edgestä ei voida puhua kansansuosikkina, mutta se on saanut kuitenkin hyvän vastaanoton. Vuonna 2016 Edgejä ensirekisteröitiin Suomessa 62 kappaletta ja seuraavana vuonna 171 kappaletta. Koko Euroopassa Edgejä on myyty 26 000 kappaletta. Luvut ovat kuitenkin pieniä, jos verrokkina pitää Pohjois-Amerikkaa, jossa myytiin pelkästään viime vuonna 142 603 Edgeä.

Facelift tulossa
Ford yllätti hiljaittain julistuksellaan, jossa se kertoi lopettavansa perinteisten henkilöautojen myymisen Yhdysvalloissa kokonaan. Sortimenttiin jäävät vain katumaasturit ja Fordille erittäin kannattavat lava-autot. Ford Edgen rooli merkin mallistossa kasvaa siis entisestään.
Koeajossa ollut Ford Edge vanhentuu pikaisesti käsiin, koska autosta on jo julkistettu kasvojenkohotuksen läpikäynyt malliversio. Faceliftin tärkeimmät uudistukset osuvat auton keulaan, joka on nyt enemmän linjassa muiden nyky-Fordien kanssa. Lisäksi Edgen moottorit uudistuvat: vanha kaksilitrainen 210-hevosvoimainen tuplaturbodiesel korvautuu täysin uudella EcoBlue-dieselillä, josta irrotetaan peräti 238 hevosvoimaa. Samalla nykyisen Edgen kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtuu 8-pykäläiseen automaattiin.

Kaikilla herkuilla
Koeajettu Ford Edge on Vignale-varusteltu huippumalli. Siihen on ladattu käytännössä kaikki herkut, mitä Edgeen on saatavilla. Lisäksi sisätilojen materiaaleja on parannettu perusmalleista. Nahkaa ja tikkauksia löytyy istuimien lisäksi myös kojelaudasta ja ovipaneeleista. Vignale-mallilla pyritään haastamaan saksalaisia premium-merkkejä, eikä yritys ole lainkaan hassumpi. Sisämateriaalit ovat laadukkaita ja erikoistilkkeitä riittää vaikka muille jakaa.
Toki runsaat varusteet näkyvät myös hintalapussa: lähtöhinta on huomattavat 67 000 euroa, ja koeajoauton lopullinen hinta peräti 73 000 euroa. Samalla rahalla saa jo kohtuullisesti varustettuja saksalaisia ja ruotsalaisia premium-katumaastureita.

Ford Edge Vignale 2.0 TDCi 210 hv PowerShift A6 AWD
Hinta: 67 086 euroa (vakiovarustein)
Moottori: Rivi-4, diesel, tuplaturbo
Iskutilavuus: 1 997 cm3
Teho: 154 kW (210 hv) / 3 750 r/min
Vääntö: 450 Nm / 2 000–2 250 r/min
Voimansiirto: Neliveto, 6-pykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto
0−100 km/h: 9,6 s
Huippunopeus: 211 km/h
Yhd. EU-kulutus: 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 152 g/km
Mitat: Pituus 4 808 mm, leveys 1 928 mm, korkeus 1 707 mm, akseliväli 2 849 mm, tavaratila 600 l
Omamassa: 1 949 kg

Kenelle?
Isoa jenkkityylistä katumaasturia haluavalle, joka tarvitsee tilaa sekä kaipaa autoonsa paljon mukavuusvarusteita. Vastapainoa eurooppalaisille katumaastureille.
Ajettavuus: 4 tähteä
Lähes kaksi tonnia painava katumaasturi ei voi olla kovin sporttinen, eikä Edge olekaan. Jousitus ei ole kuitenkaan ylipehmeä, vaan yllättävän tukeva. Myös ohjaustehostus on tällaiseksi autoksi melko jäykkä: auton pyörittely ei onnistu pelkin sormin.
Tilat: 4 tähteä
Monesta muusta tämäntyyppisestä autosta poiketen Edgestä ei ole saatavilla 7-paikkaista versiota. Tilaa löytyy mukavasti viidelle. Kuudensadan litran tavaratila on riittävä useimpien tarpeeseen. Vaaleat nahat tuovat luksustunnelmaa.
Suorituskyky: 3,5 tähteä
Paperilla Fordin 210 hv -dieselmoottori vaikuttaa ponnekkaalta, mutta auton lähes kahden tonnin massa leikkaa menohaluista parhaimman terän. Ei Edgellä silti jalkoihin jää. Moottoritievauhdeissa kulutus nousee melko korkealle, joten pidemmällä etapilla tankilla pitää käydä turhan usein.
Kokonaisuus: 3,5 tähteä
Vignale-mallin korkea hinta pistää miettimään. Samalla rahalla saa premium-merkkien katumaastureitakin. Malliin pian saapuva facelift-versio voi piristää Edgeä kummasti.