
Audi, Cupra ja Hyundai näyttivät Münchenin automessuilla, miltä autoilun tulevaisuus oikeasti näyttää
Münchenin automessut toivat konseptiautot takaisin parrasvaloihin. Audi, Cupra ja Hyundai esittelivät rohkeita visioita autoilun tulevaisuudelle.
Autonäyttelyt eivät ole enää samassa huudossa kuin mennävuosina, joten niiden veto-nauloiksi tehtyjä konseptiautojakin on nähty viime vuosina niukemmin kuin autoilun kulta-aikoina. Münchenissä pidetyssä IAA:ssa nähtiin kuitenkin muutama mielenkiintoinen pilkahdus tulevaisuudesta.
Konseptiautot voivat olla joko uuden teknologian esittelyaihioita – tai kuten yleisemmin – muotoilijoiden mahdollisuus visioida näyttäviä kulkupelejä, joiden valmistuksessa ei ole tarvinnut miettiä liikaa tuotannon rajoituksia: ei insinöörien toteutuksia tai rahakirstun päällä istuvien talousihmisten toiveita.
Muotoilututkielmat ovat myös erinomainen keino totutella ihmisiä automerkkien uusiin muotoilusuuntauksiin. Samalla autotehtaat voivat tietysti testata myös yleisön reaktioita. Ja kun konseptissa on ensin irroteltu kunnolla, tuotantoversion valmistelussa voidaan vetää sitten hieman käsijarrusta.
Konseptiautot ovat sekä mahdollisuus että uhka. Oikein suunniteltuna ne välittävät haluttua mielikuvaa brändistä. Väärin tehtynä ne puolestaan sekoittavat mielikuvia. Ja jos konseptiauto on kovin räväkkä ja tuotantomalli sitten lopulta hyvin konservatiivinen, pettymys voi myös suututtaa joitain autonostajia. Auton ostajilla on usein parempi muisti kuin mitä autotehtaiden markkinointi-ihmiset olettavat.
Yllä olevat kolme esimerkkiä konseptiautoista ovat sieltä parhaasta päästä. Ne kääntävät katseita, aiheuttavat pöhinää ja toimivat myös kyseisten automerkkien brändilähettiläinä. Niissä kaikissa on myös hauskoja yksityiskohtia, jotka vievät mielikuvia jo sopivan kauas tulevaisuuteen.
1. Audi Concept C

2. Cupra Tindaya

3. Hyundai Concept Three
