Tuulilasi

Tutkimuksen tulos ei yllätä: Autonvalmistajat hyväksikäyttävät CO2-päästötestien löysiä kriteereitä

Tutkimuksen tulos ei yllätä: Autonvalmistajat hyväksikäyttävät CO2-päästötestien löysiä kriteereitä

Ympäristöjärjestön selvityksen mukaan autonvalmistajat hyödyntävät CO2-testien löyhiä kriteereitä saadakseen autojen päästölukemat alas.
Teksti Max Lange
Kuvat DUH
Mainos

Kansainvälisen puhtaan liikenteen neuvoston (ICCT) selvityksen mukaan jopa kolmanneksen erot ilmoitettujen ja todellisten kulutuslukemien välillä johtuvat autonvalmistajien kyvystä hyväksikäyttää eurooppalaisen tyyppihyväksyntätestien porsaanreikiä, kertoo Automotive News Europe.

ICCT:n tutkijat vertasivat 19 auton reaalimaailman vierintävastusta virallisten tyyppihyväksyntäraporttien tierasitukseen. Tierasitus perustuu tiellä liikkuessa oleviin voimiin, kuten hitauteen, kitkaan ja aerodynaamiseen ilmanvastukseen. Tierasitusdataa käytetään hyväksi testeissä mm. siihen, kuinka dynamometri simuloi tieolosuhteita tyyppihyväksyntätesteissä.

ICCT:n mukaan tierasitus vaikuttaa voimakkaasti auton CO2-arvoon. Autonvalmistajat käyttävät testeissään eri arvoja tierasitukseen kuin todelliset reaalimaailman arvot olisivat, väittää tutkimus. Ero kaikkien 19 mitatun auton tuloksissa keskimäärin oli 7,2 prosenttia.

Autonvalmistajat kikkailevat ICCT:n mukaan tierasituksen pienentämiseksi mm. laittamalla ylipainetta renkaisiin, poistamalla renkaiden profiilit kokonaan ja kuumentamalla renkaat uunissa kivikoviksi. Tällä kaikella yritetään vähentää renkaiden vierintävastusta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 12.5.2016